1 milliárdért adott el 30 milliárd forintot az MFB

2014.02.03. 09:39 Módosítva: 2014.02.04. 11:00

Frissítés:

Az MFB szerint tévedett a Napi. Közleményükben a következőket állítják:

Az MFB Zrt. tulajdonosi joggyakorlása alatt álló Magyar Közút Nonprofit Zrt. és az MFB Zrt. tulajdonában álló Magyar Követeléskezelő Zrt. között 2013-ban nyílt közbeszerzési eljárás eredményeképpen 30 milliárd forint összegű faktorálási keretszerződés jött létre. Célja, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal kötött szerződésen alapuló munkáinak az ellenértékéhez minél gyorsabban hozzájusson, és ezáltal zavartalanul el tudja látni az országos közúthálózat kezelési és fenntartási feladatait. A cikkben szereplő 1 milliárd forint nem a követelés ellenértéke, hanem a teljes futamidő alatt a faktorálással kapcsolatosan várhatóan felmerülő költségek összege (faktordíj, kamat, rendelkezésre tartási díj stb.), amit a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megfizet a Magyar Követeléskezelő Zrt-nek. Az ügylet megfelel a szokásos piaci feltételeknek.

Furcsa üzletet kötött az állami tulajdonban lévő Magyar Fejlesztési Bank – írta a Napi.hu. Az állami megrendelővel szembeni legfeljebb 30 milliárdos követelését adta el mindössze egymilliárdért a szintén állami MFB cégének az egyébként MFB-tulajdonban, azaz szintén állami kézben lévő Magyar Közút. Utóbbi most először szerződött faktorcéggel.

A cikkből kiderül:

  • A Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB) tulajdonában álló Magyar Közút Nonprofit Zrt. 30 milliárd forint összegű követelését adja el egymilliárd forintért a szintén MFB-érdekeltség MKK Magyar Követeléskezelő Zrt.-nek.
  • A követelés a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK) szemben 2013. június 1. és december 31. között keletkezett.
  • A szerződéses árat az aktuális piaci helyzetnek megfelelőnek tartja a Magyar Közút.

A faktorcéget gyorsított, tárgyalásos közbeszerzési eljáráson választották ki tavaly októberben, ezen négy társaság nyújtott be részvételi jelentkezést: az MKK mellett az MKB Bank Zrt., az Unicredit Bank Zrt. és a KDB Bank Zrt. Az MKB Bank és a KDB Bank elmulasztotta az indulásukhoz kapcsolódó hiánypótlást, így a részvételi jelentkezésük érvénytelen volt, az Unicredit pedig végül nem nyújtott be tényleges ajánlatot.

A Magyar Közút feladata a hazai állami közúthálózat üzemeltetési, fenntartási, forgalomszabályozási és hálózatkezelési feladatainak ellátása. Tevékenységét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felügyelete alá tartozó KKK-val kötött szerződés alapján finanszírozza. A KKK az országos közúthálózat vagyonkezelője, elsődleges feladata a közúthálózat finanszírozását szolgáló költségvetési előirányzatok kezelése és a közlekedési szakma koordinációja. A Magyar Közút tavaly és idén is mintegy 58,8 milliárd forintból gazdálkodhat.

Hogy hogyan keletkezett az állami szervek között tartozás, és mi indokolta a követelések értékesítését, a Magyar Közút a közhasznú tevékenységével és likviditási helyzetével indokolta a Napi.hu-nak:

A faktoring tárgyát képező vevőszámlák fizetési határideje 364 nap, közhasznú társaság lévén nem rendelkezünk jelentősnek mondható likviditási tartalékkal, így annak finanszírozására indítottunk el faktoring szolgáltatás igénybevételére közbeszerzési eljárást. A faktorálás alapját a 2013. június 1. és december 31. közötti időszakra vonatkozóan vagy ebben az időszakban keletkező halasztott fizetéssel létesített jogviszonyból eredő, maximum 30 milliárd forint ellenértékű nem lejárt, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által az országos közúthálózat üzemeltetésre, fenntartásra és egyéb műszaki szolgáltatásokra vonatkozó elismert és igazolt kifizetések adják