Több csokit, kevesebb pálinkát veszünk
3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok 90 alapvető élelmiszerből 2013 február és idén január között, ám ezért ugyanannyit (összesen 1404 milliárd forintot) fizettünk. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
- Emelkedett a boltok bevétele a legnagyobb forgalmú élelmiszerek közül többek között sajtból 2, feldolgozott húsból, ásványvízből és tejfölből 1-1 százalékkal.
- Érték és mennyiség szempontjából is emelkedett a forgalom többek között táblás csokoládából, édes kekszből, ostyaszeletből és vodkából.
- A pálinka eladása viszont tovább csökkent. Értékete tekintve 23, mennyiség szempontjából 33 százalékkal kevesebbet adtak el belőle az élelmiszerboltok.
Az élelmiszerek forgalma egyenletesen alakul, ha az üzlettípusokat és a régiókat nézzük. Az üzlettípusok közül az értékben mért forgalom legnagyobb hányada a legutóbbi tizenként hónap során a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres üzletekre jutott, 36 százalékkal. Ugyanúgy, mint egy évvel korábban. A 2 500 négyzetméter feletti csatorna piaci részesedése változatlanul 29 százalék. A 400 négyzetméteres és kisebb üzletek stabilan az összes bevétel 35 százalékán osztoznak.
Regionálisan sem változott az összkép. Két régió részesedik az élelmiszerek kiskereskedelmi bevételéből nagyobb mértékben, mint a lakosság számaránya. A Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrumban él az ország lakóinak 28 százaléka. Erre a régióra stabilan 33 százalék jut a boltok bevételéből. Az északnyugati megyékben a népesség 18 százaléka lakik, és 19 százalékot vittek el az értékben mért forgalomból a legutóbbi tizenkét hónap során, ahogyan egy évvel előtte is.