Sztrájk jöhet a Budapest Airportnál

2014.05.12. 14:37 Módosítva: 2014.05.12. 18:18

A létszámhiány, rossz bánásmód, az elértéktelenedő fizetések, az embertelen munkaidő és munkakörülmények miatt nagy a feszültség a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft.-nél. A cégvezetés egyelőre az időt próbálja húzni, a szakszervezet még bízik a tárgyalásos megoldásban, de a dolgozók kérésére sztrájkegyeztetést indított a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) – derül ki a LESZ közleményéből.

A LESZ szerint a problémák gyökere – ahogy a Budapest Airport szinte minden tagvállalatánál –, hogy egyre kevesebb ember végez egyre több munkát, egyre értéktelenebb fizetésért. Eközben a magán- és családi életük tervezhetetlen, esélyük sincs alapos feltöltődésre az elmúlt években bevezetett munkaidő-beosztások miatt.

Elégedetlenek a bérekkel

A munka törvénykönyvének változásai szerintük a dolgozókat sújtották, a cég az új lehetőségeket maximálisan kihasználva húzott le újabb és újabb bőröket alkalmazottairól. Idén is a versenyszférára vonatkozó országos bérfejlesztési ajánlás alatti összeget javasoltak fizetésemelésként, ami még a jelenlegi alacsony inflációs ráta mellett sem jelent előrelépést.

A RÜK Kft. végzi a Budapesten megforduló repülőgépek túlnyomó többségének üzemanyag-kiszolgálását. Évről évre tetemes nyereséggel működik, amelyet azonban a Budapest Airport elvon tőle. A cég 2009-ben még 45 főt alkalmazott, 2012 óta csak 27 fővel működik, közülük 22-en végzik a kiszolgáló munkát.

Ugyanezen időszak alatt a cég bevételei csak minimálisan csökkentek. A Malév leállását követő átmeneti visszaesés után ismét emelkedőben van a kiszolgált repülőgépek száma és az eladott kerozin mennyisége. 

Nem hallgatják meg a szakszervezetet

A Nemzeti Munkaügyi Hivatal korábban a munkakörülményekkel és a munkaidő-beosztásokkal kapcsolatban is hiányosságokat állapított meg. A LESZ hiába keresett barátságos megoldást a kialakult helyzetre. A szakszervezet szerint hónapokon keresztül nem vették komolyan a dolgozók panaszait és kéréseit.

Heteket, hónapokat kellett várni egy-egy felvetés, javaslat után a válaszra. A tizenegy napja indított sztrájkegyeztetés sem alakul biztatóan, mert a vezetőség a javasolt tárgyalási időpontok egyikét sem találta alkalmasnak. Az időhúzás eredményeként az egyeztetésekre vonatkozó törvényi határidő lejárt. A szakszervezet kész megkezdeni az érdemi tárgyalásokat, ha lehetőség mutatkozik a munkafeltételek javítására. Ugyanakkor ma már nincs jogi akadálya a munkabeszüntetésnek sem.

A LESZ a sztrájkon fáradozik, nem a megegyezésen  

A Budapest Airport RÜK Kft.-nél nincs sztrájkhelyzet, egyedül a LESZ kísérletezik sztrájk kiprovokálásával - közölte a BA szóvívője, Hardy Mihály. A RÜK Kft. dolgozói magasabb fizetést kapnak, mint a repülőtéren hasonló területen dolgozó kollégáik. Részben emiatt sincs semmiféle elvándorlás a RÜK Kft.től, az itt dolgozók közül sokan már húsz éve vagy annál több ideje dolgoznak a repülőtéren. A dolgozók ragaszkodnak a munkahelyükhöz és ez fordítva is igaz: a Budapest Airport megbecsüli és tiszteli a dolgozóit, akik hatékony munkájukkal hozzájárulnak a budapesti repülőtér sikeres működéséhez.

A LESZ nemcsak a dolgozókat, hanem közvéleményt is megpróbálja félrevezetni sajtóközleményével. Nem igaz ugyanis, hogy a Budapest Airport nem akar tárgyalóasztalhoz ülni: éppen a munkarendekről folyó egyeztetések közepén robbantott a LESZ a sztrájkfenyegetéssel, ahelyett, hogy folytatná a megkezdett tárgyalásokat. A LESZ célja nyilvánvalóan a készülő megegyezés megtorpedózása.

A repülőtéren nincsenek komoly munkaügyi mulasztások, ezt többszöri ellenőrzések is bizonyítják.

A repülőtéri betonon nyáron tényleg nagyon meleg van, ez a megállapítás valóban igaz a LESZ közleményében. A betonon dolgozók nemcsak a terminálon és a telephelyen juthatnak hozzá védőitalhoz a nyári melegben, hanem az üzemanyag-szállító kocsikra hűtőládákban tesznek fel ásványvizet, hogy a betonon végzett munka közben is elérhető legyen a frissítő.

A budapesti repülőtér levegőjének minősége azonos vagy jobb, mint amit Hűvösvölgyben lehet találni, az állandó méréseink eredményét bárkivel szívesen megosztjuk.