Megtévesztette ügyfeleit a Cetelem, a Cofidis és a Provident
További Gazdaság cikkek
- Csak álom az egymillió forint alatti négyzetméterár Budapesten, országosan drágulnak az ingatlanok
- Sokan azt hitték nem lehet bírni a kormány őrületes tempóját, most elérkezhet az igazság pillanata
- Lehetett sejteni, most a Mészáros Csoport megérkezett a BME-re
- Pórul járhat az új nyugdíjszabály alapján az, aki nem figyel ezekre az iratokra
- Szijjártó Péter: Beruházásösztönzés szempontjából a második legsikeresebb évünk volt a tavalyi
Az MNB összesen 65 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Magyar Cetelem Bank Zrt.-re (Cetelem), a Cofidis Magyarországi Fióktelepére (Cofidis) és a Provident Pénzügyi Zrt.-re (Provident), egyebek közt
- a hiteldíj jogsértő feltüntetése,
- az ügyfélszerződés megkötése előtti, s az azt követő időszakos tájékoztatási hiányosságok, illetve
- a panaszkezelés problémái miatt.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi vizsgálatot folytatott le a lakossági fogyasztási hitelezésre specializálódott intézményeknél. A vizsgálat megállapította: mindhárom piaci szereplő több esetben szabálytalanul járt el pénzügyi termékeiket népszerűsítő kereskedelmi kommunikációja során, mert nem megfelelő módon tüntették fel a hitelhez tartozó teljes hiteldíj mutató (THM) mértékét. A vizsgált hirdetések gyakran megjelentek különböző médiafelületeken.
Trükkös ügynökök
A jegybank szerint a piaci szereplők hitelközvetítő ügynökei többször hiányosan vagy egyáltalán nem tájékoztatták a fogyasztókat a szerződés megkötése előtt az adott hitel kondícióiról, az azzal kapcsolatos jogaikról, többek között az elállás lehetőségéről. Egyes hitelközvetítők szóbeli tájékoztatásuk során nem mindig jelezték a fogyasztóknak, hogy az általuk kínált termék árát (áru)hitellel kell megfizetniük, illetve nem tértek ki a hitelhez kapcsolódó – a fogyasztókkal aláíratott – tájékoztatók és szerződéses dokumentumok tartalmára sem.
Az ügynökök több esetben nem adtak jogszabályszerű részletes tájékoztatást a fogyasztók által igényelt konstrukciók (például áruvásárlási hitel, hitelkártya) pontos kondícióiról, s az igénybevétel feltételeiről. Ezzel kihasználták a fogyasztók esetleges tájékozatlanságát, kiszolgáltatott helyzetét.
Az MNB vizsgálata azt is megállapította, hogy a piaci szereplők nem minden esetben tartották be a Központi Hitelinformációs Rendszerrel kapcsolatos szabályokra, valamint a panaszkezelésre és az egyéb tájékoztatási kötelezettségre vonatkozó rendelkezéseket.
Figyeljünk ezekre a cégekre!
A Cetelem, a Cofidis és a Provident által kínált pénzügyi termékek (jellemzően nyújtott kis összegű, rövid lejáratú, fedezet nélküli lakossági fogyasztási célú kölcsönök) értékesítése során kiemelten fontos, hogy a kölcsön nyújtásakor, a szerződés megkötése előtt a pénzügyi intézmények részletesen tájékoztassák a fogyasztókat – írja közleményében az MNB.
Az MNB fokozott ellenőrzése azonban önmagában nem védi meg a fogyasztókat attól, hogy a jövőben esetleg teljesíthetetlen, súlyos anyagi terhet jelentő hitelszerződést írjanak alá, esetleg adósságcsapdába kerüljenek. Ennek esélye csökkenthető, ha a fogyasztók felelősségteljesen igényelnek hiteleket, előzetesen alaposan elolvassák a hitelszerződést és az ahhoz tartozó dokumentumokat, tájékozódnak az igényelt pénzügyi szolgáltatások jellemzőiről, kondícióiról, végiggondolják, milyen következményekkel jár a hitel felvétele, illetve kapcsolódik-e hozzá egyéb pénzügyi termék (például hitelkártya).