További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A magyar kormány szempontjából szinte minden lényeges ponton kedvezőbb irányba módosultak az Európai Bizottság június 2-án kiadott országspecifikus ajánlásai. A puhább ajánlások a sikeres magyar lobbizás mellett a Bizottság általában konfliktuskerülő hozzáállását is tükrözik – írja a Bruxinfo.
A tagállamok magasról tettek a keménykedésre
A Bruxinfónak nyilatkozó források szerint a látszat ellenére Budapest már a június eleji bizottsági ajánlásokkal is meglehetősen elégedett volt, tekintettel arra, hogy azok több kritikus kérdésben is kevésbé voltak kihegyezve, mint egy évvel ezelőtt. Az oldal szerint azért puhult fel az unió, mert a kormány minden lehetséges szinten jobban nyomatta az érveit, másrészt pedig az Európai Bizottság is változtatott a hozzáállásán, miután az előző két évben keményen összetűzött az ajánlások ügyében a tagállamokkal.
Ezeket kérte Brüsszel
A bizottság egyebek mellett több fontos ajánlást fogalmazott meg Magyarországnak:
- államadósság csökkentése
- hitelezés elősegítése,
- a cégek adóinak egyszerűsítése.
- fenntartható módon kellene növelni a foglalkoztatottságot, a versenyt és az átláthatóságot
- ösztönözi kellene a beruházásokat és a hatékonyságot az energiaszektorban
- kiegyensúlyozottabb és kiszámíthatóbb társaságiadó-rendszer kellene
- felül kellene vizsgálni az az energiaárak szabályozását
Az NGM akkor rögtön kiakadt, és megint arra jutottak, hogy Brüsszel valamiért nem veszi észre a vitathatatlan magyar sikert.
Az ellenállást és az országspecifikus ajánlások végrehajtásának alacsony fokát látva Brüsszel változtatott a módszeren, és már nem próbálja erőből átverni a reformokat, aminek nincs is értelme, ha a tagállamok maguk sem hisznek bennük. Az általános felpuhulás érzetéhez ugyanakkor az is hozzájárul, hogy ez a Bizottság már az utolsó hónapjait tapossa, és nem látja értelmét annak, hogy nagyobb adok-kapokba belemenjen a tagállamokkal.
Minden felpuhult
Tavaly a magyar táborban különösen nagy riadalmat és frusztrációt keltett az ajánlásoknak az az egy mondata, ami lényegében megkérdőjelezte a magyar igazságszolgáltatás függetlenségét. Ez a kitétel aztán magyar tiltakozásra kikerült a végleges ajánlások szövegéből.
Emellett már nem jelenik meg közvetlenül az az igény, hogy Magyarország még idén a GDP közel 1 százalékának megfelelő költségvetési kiigazítást hajtson végre. Eredetileg csak Magyarországnak és Olaszországnak voltak annyira bizonytalan költségvetési számai, hogy a Bizottság kiigazítást kért. De mivel az olaszoknak is elengedték ezt, erre hivatkozva mi is kilobbiztuk, hogy még csak ne is ajánlják.
A közmunkaprogram esetében is puhította Brüsszel az elvárásait. A program mértékének csökkentése helyett már csak arra kéri a kormányt, hogy a program aktiváló elemeit erősítse, amelyeknek köszönhetően valaki könnyebben kiléphet a rendszerből, és visszatérhet a munkaerőpiacra.
Ugyancsak sikerként könyvelheti el a kormány, hogy az oktatás kapcsán már nem szerepel a szövegben a szegregáció szó, ami egyébként egyedül a magyar ajánlásokban kapott helyet. Végül a magyar üzleti környezet és a versenykorlátozó szektorális intézkedések bírálata is kevésbé nyilvánvaló az ajánlásokban, mint arra korábban számítani lehetett.
Az egyes országspecifikus ajánlások nem azonos súllyal esnek latba. Miközben a költségvetési ajánlásokat komolyan kell venniük a tagállamoknak, hiszen ezen a területen markáns szabályok léteznek, addig más területeken – így a foglalkoztatási politikában, vagy az oktatásban – már más a helyzet. Itt ugyanis nem történik semmi, ha az országok azonnal a kukába dobják az unió szakértőinek meglátásait.