További Gazdaság cikkek
- Rendszeresen ütik a magyar kormányt háborús álláspontjáért, pedig még dobogón sem vagyunk
- Czomba Sándor: Mintegy 200 milliárd forint áll rendelkezésre az ifjúsági garanciaprogramban
- Üvöltő fájdalom euróban rendelni bármit is, olyat lépett a forint
- Megállapodást írt alá a Mol, új cég született
- Nagy Márton az Indexnek: Matolcsy György el akart lehetetleníteni, de Orbán Viktor hitt bennem
Továbbra is óriási hatással van egy-egy sportesemény a televíziók keresletére – írja a GfK. Ahogy 2010-ben a focivébé és 2012-ben a labdarúgó-Európa-bajnokság idején, úgy idén is kiemelkedő értékesítési eredményeket hozott az első öt hónap a lapostévék piacán. A növekedés elsősorban a közelgő futball-világbajnokság okán április–május hónapra koncentrálódott.
Idén már március első hetében kezdtek beindulni a lapostévé-eladások, április elejétől pedig komoly lendületbe jöttek. Ekkor ugyanis már számos kereskedelmi akció és leértékelt árú készülék közül válogathattak a vevők. A legnépszerűbb LCD készülékek a kifutó típusok – esetükben érthető módon a gyártóknak is érdekében állt az árcsökkentés, hiszen az új modellek piacra dobása egyre közeledett. A fokozatos árcsökkenés eredményezhette, hogy sokan előbbre hozták a foci-vb kezdetére tervezett tévévásárlást.
Május közepén minden addiginál nagyobb terjedelemben foglalkoztak az akciós szórólapok az árucsoporttal és szinte egymást túllicitálva jelentettek meg a kereskedők akciós újságokat, így az árak még tovább csúsztak lefelé. Az idei évi legnagyobb áttörést május utolsó hete (22. hét) hozta, amikor az előző héthez képest 56, míg az előző év azonos időszakához viszonyítva
Volt egy olyan vásárlói réteg, amely bízva az előzőeknél drámaibb áresésekben, szinte az utolsó pillanatra – május végére, június elejére – halasztotta vásárlását.
A korábbi két vizsgált évhez hasonlóan továbbra is a 32' képátlójú LCD-készülékek a legkeresettebbek. Az utóbbi hetekben, érték alapon ugyanakkor a 40' és ennél nagyobb (tavalyi szériaszámú 3D, Smart LED tévék) képátlójú készülékek generálták a piaci forgalom döntő részét. Érdekességképp említhető, hogy a vásárlók egy része az 'A' márkáknál kedvezőbb árú, 2014-es kibocsátású kereskedelmi márkák modelljeit részesíti előnyben, kijelző mérettől függetlenül és alapvetően a felbukkanó akciós ajánlatokat figyelve.
A vásárlók rendkívüli módon árérzékenyek: a 2014 első öt hónapjában eladott LCD-készülékek közel 60 százaléka volt átlagosan 90 ezer forintnál olcsóbb. Ennek megfelelően a belépő árszintű tévék iránt lényegesen nagyobb volt az érdeklődés, mint a prémium kategóriát képviselő berendezések iránt, egyúttal elindult egy erőteljes árharc az egyes márkák versenyében.
A labdarúgó világbajnokság kezdete nagyjából egybe esik a gyártók új modellpalettájának piacra dobásával, ami szintén a piaci növekedést erősítheti. Egyelőre az új modellek nem tettek szert jelentős piacrészre. Ezek a készülékek eleve drágábbak, egyúttal technikailag mindig korszerűbbek, mint az előző éviek és főleg a nagyobb (40' felett) kijelzőméretet preferálják az újdonság iránt fogékony és fizetőképes vásárlók. A korábbi modellek kifuttatása okán a 2014-es modellek várhatóan minden képernyőméretben enyhén meg fogják emelni a mostanság alaposan lecsökkent átlagárakat.