Végre többet vásárolunk
További Gazdaság cikkek
- Jók a turizmus idei számai, de látszik, hogy a magyarok kevésbé tudnak utazni
- Leállt a 2-es metró, egy utasokkal teli szerelvény a Duna alatt rekedt
- Felpörög a logisztikai ágazat, már látszanak az előjelek
- Index-információ: fideszesek fúrják Navracsics Tibort, pedig megmentett 65 milliárd forintot
- Rendszeresen ütik a magyar kormányt háborús álláspontjáért, pedig még dobogón sem vagyunk
A legutóbbi hat hónapban nőtt a magyar fogyasztók vásárlási kedve. Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma ugyanis mind értéket, mind mennyiséget tekintve 5 százalékkal emelkedett 2013. december-2014. május között, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. A Nielsen által mért kilencven élelmiszer kategória a kiskereskedelemnek mintegy 720 milliárd forint bevételt hozott a legutóbbi hat hónap alatt.
A kedvező változás egyik lényeges oka, hogy erősödik a magyar fogyasztók bizalma. Tavaly negyedévről negyedévre emelkedett a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe. Idén ez tovább folytatódik, és az index a legutóbbi négy éves időszak rekordját éri el negyedévről negyedévre. A 2013. december-2014. májusi forgalom kedvező adatai igazolják tapasztalatunkat: ha a fogyasztói bizalom változik, akkor hatása mintegy fél év múlva érvényesül a kiskereskedelmi eladásoknál is.
A növekvő eladás okait Osztoics Bernadett például ásványvíznél részben abban látja, hogy az átlagos bolti árnál mintegy 40 százalékkal drágább ízesített termékek iránt egyre nagyobb a kereslet. Gyümölcsléből az átlagárnál szintén mintegy 40 százalékkal drágább 100 százalék gyümölcstartamú italokból vásároltak többet, mint egy évvel korábban.
Mennyiség szempontjából az átlagosnál nagyobb mértékben nőtt a boltok eladása a top tíz élelmiszer közül ásványvízből 8, gyümölcsléből és táblás csokoládéból 7-7 százalékkal.
Több a reklám is
Nyilván ösztönzi a vásárlási kedvet a több reklám. A Nielsen által szpot szinten vizsgált csatornákat alapul véve, élelmiszerekre a piaci szereplők költése – hivatalos listaáron – az idei első félévben mintegy 63 milliárd forintot ért el. 28 százalékkal többet, mint a tavalyi hasonló periódusban. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.
Legtöbbet idén január-június között az élelmiszerek közül joghurt és kefir tévéreklámjára költöttek, közel 7 milliárd forintot, listaáron. Utána a sör következik, 6 milliárdot meghaladó költéssel, majd a szeletes csokoládé, közel 5 milliárd forinttal. Bár ennél kisebb a valóságban kiadott összeg, mint említettük.
Ha az eladáshelyek trendjeit nézzük, megállapíthatjuk, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja nem nőtt 2013. december-2014. május között. A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok stabilan tartják 26 százalékos piaci részesedésüket, érték szempontjából. Ahogyan a 201-400 négyzetméteres üzletek 8 százalékos mutatója sem változott.
Viszont a 2500 négyzetméternél nagyobb egységek részaránya 30 százalékról 29-re csökkent, értéket tekintve, hat hónapos összehasonlításban. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2500 négyzetméteres csatorna piacrésze pedig emelkedett, 36-ról 37 százalékra.