Még csak most fejezik be a gázvezetéket, amit Orbán már tavasszal átadott
Nem maradna gáz nélkül a magyar lakosság télen még akkor sem, ha az oroszok teljesen leállítanák az európai gázszállítást, idézte az NFM az Európai Bizottság megállapítását.
A bizottságnál megvizsgálták a gázszállítási zavarokat modellező forgatókönyveket, és úgy számoltak, hogy a magyar tárolók töltöttsége elég ahhoz, hogy a lakossági fogyasztást biztosítsák, bizonyos korlátozó intézkedések ugyanakkor életbe léphetnek, ha baj van. A vizsgálat óta ráadásul még több gáz került a magyar tárolókba, jelenleg több mint 4,1 milliárd köbméter áll a fogyasztók rendelkezésére, és a betárolásoknak még nincs vége, derül ki a közleményből.
A Seszták Miklós vezette tárca szó ejt arról is, hogy "Magyarország elkötelezett a magyar‒szlovák határkeresztező földgázvezeték megépítése mellett."
Furcsa is lenne, ha nem lenne elkötelezett a vezeték megépítése mellett, azt ugyanis hivatalosan Orbán Viktor már tavasszal, a parlamenti választások előtt ünnepélyesen át is adta. Akkor szeptemberre ígérték a próbaüzem kezdetét, mint azonban az a mostani közleményből kiderül, még a kivitelezés sem zárult le, a próbaüzem pedig majd csak ezután kezdődik.
Kérdés, hogy a csúszás kihat-e a kereskedelmi üzem megindulására, az eredetileg ugyanis január elsejével indult volna. Az NFM most azt írta, "minden szükséges intézkedést" megtesznek, hogy a vezeték "2015 elején" megkezdhesse a kereskedelmi működést.
A projekt már egyébként is jelentős csúszásban van a legkorábbi tervekhez képest. Az Európai Bizottság 2008-ban döntött úgy, hogy az európai energia-infrastruktúra beruházásokra még több pénzt kell adni, az unió 30 millió eurót adott, az erről szóló határozat 2010. októberében született meg. Emellé, a durván 10 milliárd forintnak megfelelő, vissza nem térítendő támogatás mellé az Európai Beruházási Bank még egy húszmilliárd frintos hitelt is nyújtott.
Az eredeti határozat szerint 2013. augusztusig kellett volna megvalósítani a magyar és a szlovák vezetékszakasz fizikai összeköttetését, 2013. szeptemberében kellett volna befejezni a magyar oldalon az építési munkát (gyártást, építést és próbaüzemet), és 2013. októberében indult volna a kereskedelmi üzem.