15 millióra büntette az Update-et a GVH
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 15 millió forintra megbüntette a Foodorgany Kft.-t az Update termékek reklámjai miatt.
A Foodorgany 2011 augusztusa és 2013 áprilisa között az Update termékeivel kapcsolatban intenzív reklámkampányt folytatott: reklámfilmekkel, sajtóhirdetésekkel, szórólapokkal, kültéri és vásárláshelyi reklámanyagokon, valamint az interneten népszerűsítette az élelmiszerként forgalomba hozható Update termékeket. A kifogásolt időben Schobert Norbert volt a cég ügyvezetője.
A vizsgált állítások négy csoportba sorolhatóak:
- betegség megelőzésére, gyógyítására, kezelésére vonatkozó állítások, például „Cukorbetegek is élvezhetik nem csak az ízét, hanem a kedvező hatását is: lassú vércukor emelkedés.”,
- egészségre vonatkozó állítások, például „az Update termékek az egészség megőrzésében segítenek”,
- a termékek összetételére vonatkozó állítások, például „Nem 30%-kal, hanem 50%-kal csökkentett szénhidráttartalmú!”,
- piacelsőségi állítások, például „Ráadásul az egész világon csak az Update pékáruk rendelkeznek fogyáshoz, diabéteszhez elismert klinikai vizsgálattal.”,
Ebből gyakorlatilag minden hazugság volt, vagy jogszerűtlen.
A GVH hangsúlyozza, hogy élelmiszerek reklámozásakor gyógyhatás nem tulajdonítható a termékeknek (e tekintetben mindegy, hogy a vállalkozás igazolja-e az állításait vagy sem), egészségre vonatkozó hatásról állítás megfogalmazása is csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően megengedett, igazolva az ágazati szabályoknak való megfelelést.