Rossz az ajándék? Nincs minden veszve!
További Gazdaság cikkek
- Kapaszkodjon meg: óriási válságba kerülhet a kávépiac, lecsapott Brüsszel és a drámai időjárás
- Sok télapó minket is meglepett – itt az Index nagy csokimikulástesztje
- Három ok miatt roppant meg a forint, de most jön a meglepetés
- Hamarosan újabb banki sarcokat zúdítanak a nyakunkba, erre készüljön
- Washingtonban eltűnt egy akta Magyarországról, most Donald Trumpra várunk
5-0-ra kaptam ki a gyerektől FIFA-ban az új Playstationön, amit karácsonyra kapott, viszont a visszavágón a gép szaggatni kezdett, és mielőtt bekaptam volna a második fejesgólt, feladta. Azóta nem tudjuk bekapcsolni. Félek, hogy elbízza magát, és megalapozatlan hencegéssel tölti el a karácsonyi szünetet, ha nem vágok vissza a vereségért, mi a teendő ilyenkor? PS nélkül nincs FIFA, FIFA nélkül nincs bosszú!
Ha megvan a nyugta, irány a bolt, ahol a PS-t vették. A boltban az elromlott terméket alapból kicserélhetik vagy megjavíthatják. Arra is van lehetőség, hogy mi javíttassuk meg, ilyenkor el lehet kérni a javítás árát a bolttól. Ha viszont nem tudják vagy nem akarják megjavítani vagy kicserélni az árut, vissza is kérhetjük a pénzünket.
Azt mondta a boltos, hogy akciós volt, ezért nem cseréli ki a PS-t. Most komolyan rajtam marad a gép, és még visszavágó sem lesz?
Ez teljesen mindegy: a gépet rendeltetésszerűen használta, és nincs az a méretű gyerektől elszenvedett zakó, ami felhatalmazná a boltost, hogy az akcióra hivatkozzon. Ha akciós, ha nem, a fentiek alapján kell eljárnia.
Egyedül akkor lehet igaza a boltosnak ilyenkor, ha alapból felhívta a figyelmünket, hogy a terméket azért értékeli le, mert valami baja van. Erre utána nem hivatkozhatunk. Az viszont fontos infó, hogy akkor is el kell intéznie a boltosnak az ügyünket, ha a jótállási jegyen rajta van, hogy melyik szervízhez kell fordulnunk hiba esetén.
Visszamentem, az mondja, eredeti csomagolás nélkül nem tud segíteni.
Különösen szívós boltost fogott ki. A boltos nem követelheti, hogy a terméken legyen az eredeti csomagolás, menjen vissza és most már olvasson be neki, mert ez így egyáltalán nem pálya.
Oké, kicserélte. És mi van, ha ez is elromlik?
Semmi, újrakezdődik a szavatossági idő.
És az mennyi ideig tart?
Egy olyan ajándék esetében, mint például a PS, két évig tart. Ha használt termékről van szó, rövidebb is lehet ez az időszak, de egy évnél még így sem lehet kevesebb, az a minimum. Ha nem PS-t, hanem házat veszünk a gyereknek, öt évig tart a szavatosság alapesetben. Az is fontos, hogy amíg például javítják a PS-t, értelemszerűen nem tudjuk használni, ezért az az időszak nem számít bele a szavatossági időbe.
A szomszéd gyereke tavaly karácsonykor kapott PS-t, ami most romlott el nemrég karácsony után, pedig már majdnem kipörgették a Premier League-et! Amikor visszavitték a boltba, az eladó azzal szívatta őket, hogy szakvéleménnyel kell igazolniuk, hogy a cucc eleve hibás volt, amikor megvették! Ez most komoly?
Teljesen komoly. A legtöbb árunál a vásárlás után két évig lehet kérni cserét, javítást, meg a többit. Fél évig a boltnak kell bizonyítania, hogy a vásárlás után hibásodott meg a termék, ha nem akar foglalkozni az üggyel. Fél év után viszont megfordult a dolog, és ilyenkor már a vevőnek kell szakértői véleménnyel igazolnia, hogy eleve hibás volt a termék, amikor megvette.
Itt egyébként érdemes biztosra menni, mert a szakértői vélemény ára több ezer forint is lehet, amit a fogyasztónak kell kifizetnie, és csak akkor kapja vissza a pénzt a bolttól, ha a vélemény alátámasztja az igazát.
És mi az, hogy a legtöbb árunál? Nem mindegy, hogy ütvefúró vagy cipő?
A tartós fogyasztási cikkek, mint pl. a PS vagy a 10 ezernél drágább mobilok kivélt képeznek a főszabály alól, ugyanis ezeknél a kereskedőnek fél év helyett egy évig kell bizonyítania, hogy nem volt baj a termékével.
Olyanról is hallottam, hogy négy év után is kicseréltek valamit, na ez meg hogy lehet?
Eddig a szavatosságról volt szó, amit a törvény minden kereskedő számára előír. Azt viszont már egyénileg döntik el, ha a kötelező szavatosság mellett még jótállási határidőt is megállapítanak. Ez simán együtt futhat a szavatossággal, például ha egy bútorra a bolt öt év garanciát (tehát jótállást) vállal, akkor arra alapból van két év szavatosság is. Ha ez lejár, akkor már csak három év van a jótállásból.
Aha. Olyat is hallottam, hogy a szomszédék karácsonyra a legpuccosabb cuccokat vették fel úgy, hogy karácsony előtt bevásároltak, aztán a buli után még három napon belül visszavitték a cuccokat arra hivatkozva, hogy mégsem tetszik nekik a ruha. Ezt a logikát még egy Zuschlag Jánosnak öltözött Hagyó Miklós is megirigyelhetné, nem?
Az ő idejükben még simán járhattak efféle álarcos bálokba, viszont az új Ptk.-ból már kiszedték az ún. "háromnapos szabályt", szóval most már nem lehet visszavinni valamit csak azért, mert nem tetszik a színe vagy a mérete, csak hibás termékkel érdemes próbálkozni. Persze a boltok lehetővé tehetik ezt, de akkor azt külön jelezniük kell a vásárlók felé, és ha ilyen terméket veszünk, akkor ezt akár érdemes ráíratni a nyugtára is, a későbbi viták elkerülése végett.
Az Amazonról rendeltem e-book olvasót, meg se mukkan, pedig kétségbeesésemben már a tévés jóssal küldettem neki energiát. Mi a teendő?
Ha neten vásárol extra jogok illetik meg: 14 napon belül még akkor is visszaküldheti a terméket, ha hibátlanul működik. Ez alól kivételt képeznek a romlandó termékek, vagy például az olyasmik, amiket használtan vesz magánszemélytől. Ha internetes vásárlás után nem találja az eladót, vagy nem éri el, a fogyasztóvédelem tud segíteni az ügy megoldásában.
A gyerek teljesen bebulizott a karácsonyi ajándékoktól és ráugrott az ágyon hagyott új laptopra, most mit csináljak?
Szomorkodjon, mert aligha van a világon olyan fogyasztóvédelmi szabályzat, ahol ilyen alapon foglalkoznának magával!