Megyei matrica: így szívatja az autósokat a kormány

2015.01.02. 12:42 Módosítva: 2015.01.02. 19:22

Bár a kormány azzal a lózunggal vezette be január elsejei hatállyal a megyei sztrádamatricákat, hogy „jelentősen csökkennek az autósok úthasználati költségei” – azoknak, akik rendszeresen és csak néhány megyében használnak sztrádát, az éves országos matrica helyett ez igaz is lesz –, sokaknak igen fájdalmas volt, illetve lesz szembesülni azzal, hogy az új útdíjas rendszer tartalmaz néhány egészen elképesztően érthetetlen sarcot is.

És sokan lehetnek, akik talán csak néhány hét múlva, ha megérkezik az első büntetés, szembesülnek azzal, hogy olyan úton is fizetniük kell, ahol ez elég nonszensznek tűnik (és fizetni pedig kell – bár a kormányzati kommunikáció egy hónapos türelmi időről beszél, aki január végéig matrica nélkül használja a most már fizetős szakaszokat, az a büntetés több mint 14 ezer forintos tételét megússza ugyan, de egy 1470 forintos eljárási díjat be kell fizetnie).

Gyöngyösön még nincs megyei matrica

Egy olvasónk Gyöngyösön akart volna megyei matricákat venni, íme az élményei:

Benzinkutakon széttárják a kezüket a dolgozók és a gyöngyösi autópálya ügyfélszolgálatra irányítanak. Elmentem. Benzin-, időpazarlás volt az egész. Ott idén még nem is nyitottak ki, a kirakott tábla szerint hétfőig nem is fognak. (A héten ünnepi nyitvatartás miatt zárva, szombat vasárnap meg egyébként is zárva.) Én holnap szeretnék visszamenni Budapestre, de matricát venni nem lehet.

A legelképesztőbb lehúzással egyértelműen a ferihegyi reptérre tartókat sújtják. Azzal a logikával, hogy a néhány kis kivételtől eltekintve – ilyen például a Megyeri híd – minden gyorsforgalmi útnak díjkötelesnek kell lennie, az M4-est a budapesti városhatártól fizetőssé tették.

Vagyis mindenkinek, aki a reptérre megy, fizetnie kell, meg kell vennie legalább egy 3000 forintos 10 napos matricát akkor is, ha egy évben csak egyetlen egyszer használja ezt az utat.

Ezt ni; annak a kis piros csíknak azt a nagyon kicsi, szinte meg sem rajzolható első, két pötty közötti, általunk narancssárgával körberajzolt részét (ha annyira kicsi, hogy nehezen találja, ne magát hibáztassa). Aki már legalább kétszer megy ki a reptérrel (kivisz valakit elutazáskor, majd, ha az tíz napon túl jön vissza, érte is megy), veheti az éves matricát 5000-ért.

Az intézkedés külön pofon a BKV-nak, bár ott részben csak közpénz mozog egyik zsebből a másikba: a buszoknak ugyanis a megyei matrica 20 000 forintba kerül egy évre, vagyis a BKV-nak annyiszor 20 000 forintot kell kifizetnie, ahány 200E járatot közlekedtet a Köki és a reptér között. Mindezt ötszáz méternyi úthasználatért.

Az intézkedésben külön visszatetsző az, hogy itt még a gyorsforgalmi utak fizetőssé tételét igazoló érvek sem állják meg a helyüket. A fizetős sztrádákat logikája ugyanis általában az, hogy a normál utakhoz képest pluszszolgáltatás nyújtanak: gyorsabban és biztonságosabban lehet rajtuk közlekedni, mint a sima országutakon. Csakhogy

a reptérre ez az egyetlen út vezet,

vagyis ez a közlekedési infrastruktúrában nem plusz-, hanem alapszolgáltatás, ami ennek ellenére, ráadásul elképesztően kis szakaszon, fizetős lett.

Szintén érthetetlen sarcot kaptak a nyakukba az M7-esen a Balaton déli partjára járók is. A sztráda két helyen érinti Veszprém megyét, összesen mintegy három-négy kilométeren keresztül halad át a megyén. Ennek ellenére ezért a kis szakaszért szintén meg kell venni a megyei matricát, tehát aki a Balatonhoz jár, annak 15 000 helyett 20 000 forintot kell leperkálnia (Pest, Fejér és Somogy megyét vettük alapul).

Külön tréfa az útdíj bevezetését minden bizonnyal kellő alapossággal megtervező kormányzati szervektől, hogy a különböző megyei térképeken különböző módon jelölik azt, hogy erre a szakaszra kell-e külön megyei matrica, vagy használható a szomszédos megyék (Fejér, Somogy) matricáival.

Az Útinform vagy az útdíjas cég honlapján Veszprém megyei térképet (pdf) megnyitóknak ugyanis úgy tűnhet, nincs itt semmi gond, átsurranhatnak ezen a kis szakaszon fizetés nélkül (ahogyan a Fejér megyei térképről (szintén pdf) is úgy tűnhet, hogy az M1-esen áthaladók is megúszhatják csak Pest és Komárom-Esztergom megyei matricákkal a tranzitutat). No, ez egy 14 875 forintos tévedés lesz február elsejétől – az Index kérdésére

az NFM-nél megerősítették ugyanis, hogy ezekre a kis szakaszokra is ki kell váltani a vinyettát.

Vagyis a Veszprém megyei vinyettát kifejezetten emiatt a néhány kilométernyi útszakasz miatt találták ki, és kényszerítik rá az autósokra.

A rendszer január elsején indult, információink szerint a bevezetését szinte semmilyen érdemi tesztelés nem előzte meg – hasonlóan a teherforgalomra kivetett használatarányos e-útdíjas rendszer bevezetéséhez. A kapkodva bevezetést jelzi az is, hogy nem minden benzinkúton lehet megvenni, a nagyobb hálózattal rendelkező kutak közül az OMV-n vagy a Lukoilon például nem, és szintén nem tudunk egyelőre sms-ben sem vásárolni.

Online felületen viszont elvileg igen, ám az olvasóinktól számos levél érkezett arról, hogy ezzel technikai nehézségek vannak. Egyik olvasónk azt mesélte el, hogy január elsején

dél körül (...) indultunk a gyerekért a nagymamához. Jogkövető állampolgárként felmentem a netre az új megyei matrica miatt. Mert ugye hát fizetős lett az M2. A rendszer kb. az első gombnyomást követően összedőlt. Próbálkoztam többször is, mindig ugyanaz.

Hasonlóan járt egy másik autós is, szintén elsején, már az esti órákban. Sőt, meglehet, hogy rosszabbul.

A hibaüzik mellett engem átdobott – sokadjára – az OTP oldalára, ahol ott közölte velem, hogy nem létező tranzakció. Ma reggel szeretném folytatni, de a régi már nem érvényes, ha új tranzakciót csinálok, akkor a régit árát is beleszámolja. Persze azt nem lehet törölni. Patt helyzet.

Természetesen szerettük volna megtudni az állami útdíjcég állásfoglalását is; kíváncsiak voltunk arra, hány helyen és milyen technikai hibák jelentkeztek, milyen eszközök vannak ezek orvoslására, aki igazolja, hogy próbált vásárolni, de sikertelenül, az számíthat-e méltányosságra; kíváncsiak lettünk volna arra is, hány megyei matricát vettek az első másfél napon, és hány hibát jelzett a rendszer.

A vállalat egy kérdezz-feleleket feltöltött a honlapjára, ebben a leggyakoribb kérdésekre próbálnak válaszolni.

Ma délben a Budaörs felé vezető, az M1-M7 kivezető szakaszával párhuzamosan már áll a sor a budaörsi bevásárlóközpontokba igyekvő, de matricával nem rendelkező autósokkal. Mert nem lesz hatása a környező településekre, ha az elkerülő utakat fizetőssé teszik ezek a....

- végül nem fejezte be a gondolatmenetet a kedves olvasó, helyette ezt a képet csatolta a sorban álló autókról.

Error occured

Pénteken próbáltunk regisztrálni az autónkat a Nemzeti Útdíjfizetési szolgáltató weboldalán, hogy magunk is leteszteljük a szolgáltatást, de egymás után legalább ötször hibaüzenettel dobott ki a rendszer, mire feladtuk az egészet.

Az eset jól rámutat az elbénázott állami informatikai fejlesztésekre. Online vállalkozások tök ingyenes szolgáltatások esetében is meg tudják oldani a szerverek skálázását, feltuningolását arra az időszakra, amikor fokozott érdeklődés tapasztalható. Szinte semmi másról nem szól manapság a vállalati informatika, mint a háttérben működő rendszerek hatékonyabb kihasználásáról, a számítási kapacitások egyszerű átcsoportosításáról.

Az állami szolgáltatások esetében garantáltan számítani lehet nagy érdeklődésre, hiszen sok esetben a lakosság igen nagy részének igénybe kell venni valamely szolgáltatást. Előfordulnak várhatóan forgalmasabb, nagyobb terhelést jelentő időszakok (választások, éves adóbevallás, matricavásárlás) is, ezért érthetetlen, hogy a közfeladatot ellátó informatikai rendszerek miért nem képesek megbirkózni a terheléssel.

Kérdéseinkkel megkerestük Róna Márta kommunikációs vezetőt, aki elmondta, hogy délután háromig 105 ezer (!!!) matrica kelt el, és a szám óránként 7-8 ezerrel nő. Ebből 7 százalék a döcögő online értékesítés, amire azt a választ kaptuk, hogy stabilan működik

azonban a hirtelen megnövekedett látogatószám miatt egy-egy művelet hosszabb időt vehet igénybe, ezért megértésüket és türelmet kérnek, illetve a vásárlás későbbre halasztását ajánlják az esetleges hibák előfordulásakor.

Az összes eladott matrica 60 százaléka megyei, Róna szerint ebből is látszik, hogy kimagasló az érdeklődés, és a vásárlók most nem az időalapú matricákat vásárolják elsősorban. A kommunikációs vezető fontosnak tartotta kiemelni, hogy

Egy adott útszakaszra egy érvényes jogosultsággal kell rendelkezni. Ez lehet időalapú (a már megszokott heti-10 napos, havi, éves) vagy területi alapú megyei matrica.

"A hagyományos időalapú matricák mellé az érvényességi idő figyelembevételével már nem kell megyei matricát vásárolni. Az a fontos, hogy az ellenőrzés pillanatában legyen egy érvényes úthasználati jogosultság az adott út szakaszra. Ez lehet időalapú (heti-10 napos, havi vagy éves) vagy az újonnan bevezetett területi alapú éves megyei matrica" - írja Róna a kérdéseinkre válaszolva.

"A 2014. december 31-e előtt vásárolt heti (10 napos) és havi matricák a lejárat időpontjáig, a 2014-es éves matricák 2015. január 31-ig érvényesek a vásárláskor érvényben lévő feltételek mellett. Ez igaz arra az esetre is, ha az új rendelet szerint már D2 kategóriába tartozó gépjárműnek 2014. évi (D1) éves matricája van." 

Önnek mi a tapasztalata az új útdíjakról? Elégedett vele? Annyira nem? Katasztrófa? Írja meg nekünk az ugyelet@mail.index.hu címre, és nyugodjan csatoljon hozzá képet is, ha van!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Fontos határidőre figyelmeztet a NAV

Fontos határidőre figyelmeztet a NAV

Már csak néhány nap van hátra.

február 24., 12:51

  • Gazdaság
Történelmi pillanat következik, jön Matolcsy György búcsúja

Történelmi pillanat következik, jön Matolcsy György búcsúja

Fontos döntés érkezik kedden.

február 25., 06:04

  • Gazdaság
Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók

Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók

A dolgozók nem értik, miért nem jut több pénz a béremelésükre.

február 24., 17:23

  • Gazdaság
Azt hisszük, nem tudnak átverni a kibercsalók, pedig…

Azt hisszük, nem tudnak átverni a kibercsalók, pedig…

9 hónap alatt csaknem 34 milliárd forintot loptak el.

február 24., 19:35

  • Gazdaság
Itt a háború kegyetlen valósága: Ukrajnában van egy elveszett generáció

Itt a háború kegyetlen valósága: Ukrajnában van egy elveszett generáció

Elrettentők a veszteségek, és nem látni, mikor és hogyan lesz vége a vérontásnak.

február 24., 15:38

  • Gazdaság
Elfogadták a 16. uniós szankciós csomagot Oroszországgal szemben, de Magyarország könnyítéseket kap

Elfogadták a 16. uniós szankciós csomagot Oroszországgal szemben, de Magyarország könnyítéseket kap

Az orosz gazdaság számos szektora érintett.

február 24., 11:21

  • Gazdaság
Megszereztük a kormány tervét, százmilliárdokról döntött Orbán Viktor

Megszereztük a kormány tervét, százmilliárdokról döntött Orbán Viktor

Az Index birtokába jutott egy kormányzati számítás.

február 25., 07:33

  • Gazdaság
Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik

Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik

A kisebb szereplők bajban lehetnek.

február 24., 17:26

  • Gazdaság
Nagy Márton elmondta a nyugdíjasok áfa-visszaigénylésének és az anyák adómentességének részleteit

Nagy Márton elmondta a nyugdíjasok áfa-visszaigénylésének és az anyák adómentességének részleteit

Akár októbernél is hamarabb indulhat a nyugdíjasok áfa-visszatérítése – jelezte Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.

február 24., 11:07

  • Címlapon
Volodimir Zelenszkij interjút adott az Ovális Irodában kialakult botrány után, és nem hajlandó bocsánatot kérni

Volodimir Zelenszkij interjút adott az Ovális Irodában kialakult botrány után, és nem hajlandó bocsánatot kérni

Az ukrán elnök az érzéseiről is vallott, és a történtek ellenére azt akarja, hogy Donald Trump az ő oldalukon álljon.

4 órája

  • Gazdaság
Nagy Márton: Bécs csak pislogva néz, mi pedig örülünk ennek

Nagy Márton: Bécs csak pislogva néz, mi pedig örülünk ennek

A miniszter felvázolta, hogyan pörgetik a magyar húzóágazatot.

február 24., 10:48

  • Gazdaság
Új csalássorozat terjed a Booking oldalán, 177 millió forintot csaltak ki magyarok tömegeitől

Új csalássorozat terjed a Booking oldalán, 177 millió forintot csaltak ki magyarok tömegeitől

Megjelentek az adathalászok a szállásközvetítő oldalán.

február 25., 11:37

  • Gazdaság
Pogátsa Zoltán az Orbán-évértékelőről: Tüneti kezelés helyett valódi megoldások kellenek

Pogátsa Zoltán az Orbán-évértékelőről: Tüneti kezelés helyett valódi megoldások kellenek

A közgazdász szerint a miniszterelnök beszéde a torta újraelosztásáról szólt, nem arról, hogyan tudna nagyobb lenni a torta.

február 24., 07:21

  • Gazdaság
Kijöttek az adatok: a magyarok átlagkeresete 11 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál

Kijöttek az adatok: a magyarok átlagkeresete 11 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál

A bérek vásárlóereje is erősödött.

február 25., 08:41

  • Gazdaság
Donald Trump milliárdos támogatója szerint az európai vezetők ostobasága lenne visszatérni az orosz gázhoz

Donald Trump milliárdos támogatója szerint az európai vezetők ostobasága lenne visszatérni az orosz gázhoz

Harold Hamm úgy véli, az amerikai vállalatok nem vágynak vissza Oroszországba.

február 22., 17:02

  • Gazdaság
Eurostat: Olaszországban a legmagasabb az átlagéletkor, de a magyarok is törnek előre

Eurostat: Olaszországban a legmagasabb az átlagéletkor, de a magyarok is törnek előre

Az uniós átlag fölött vagyunk.

február 22., 14:54

  • Gazdaság
BÉT-vezér: Ez az egyik legkedvezőbb befektetési mód Európában

BÉT-vezér: Ez az egyik legkedvezőbb befektetési mód Európában

Végh Richárd elárulta, melyik befektetés verte az állampapírt és minden mást is.

február 25., 09:58

  • Gazdaság
Valami elindult Ácson, már magyarul tanulnak a kínaiak

Valami elindult Ácson, már magyarul tanulnak a kínaiak

Az sem zavarja őket, hogy nálunk most nincs kolbászból a kerítés.

február 22., 10:22

  • Gazdaság
Dupla fájdalom a kormánynak: a tavalyi földbe állás után az idei növekedés is kérdéses

Dupla fájdalom a kormánynak: a tavalyi földbe állás után az idei növekedés is kérdéses

Kijöttek az adatok, jelentős mértékben csökkentek a beruházások 2024-ben.

február 24., 08:30

  • Címlapon
Orbán Balázs öt tanulságot vont le a viharos Trump–Zelenszkij-találkozóból

Orbán Balázs öt tanulságot vont le a viharos Trump–Zelenszkij-találkozóból

Arra is emlékeztetett, hogy hamarosan rendkívüli uniós csúcs lesz Brüsszelben.

2 órája

  • Gazdaság
A napnál is világosabb, miért sürgeti Orbán Viktor annyira a békét

A napnál is világosabb, miért sürgeti Orbán Viktor annyira a békét

Egymást érik a fejlemények, nem győzzük kapkodni a fejünket.

február 23., 13:19

  • Gazdaság
Kiszámolták, mennyivel nőhet egy háromgyermekes család jövedelme Orbán Viktor bejelentése után

Kiszámolták, mennyivel nőhet egy háromgyermekes család jövedelme Orbán Viktor bejelentése után

Fény derült a pluszbevételek összegére.

február 23., 11:00

  • Gazdaság
Öveket becsatolni, Orbán Viktor elmondta, mi következik

Öveket becsatolni, Orbán Viktor elmondta, mi következik

A miniszterelnök szerint hiába az áttörés a politikában, ha nem tudják megfékezni az inflációt.

február 23., 08:01

  • Gazdaság
Közeledik egy fontos határidő a NAV-nál, jelentős segítségre hívták fel az érintettek figyelmét

Közeledik egy fontos határidő a NAV-nál, jelentős segítségre hívták fel az érintettek figyelmét

Az új rendszer csökkentheti a vállalkozások adminisztrációs terheit.

február 23., 10:21

  • Gazdaság
Gőzerővel zajlik a munka, hamarosan rá sem ismerünk Tokaj belvárosára

Gőzerővel zajlik a munka, hamarosan rá sem ismerünk Tokaj belvárosára

Több milliárd forint kormányzati támogatás érkezett a történelmi léptékű fejlesztésekhez.

február 23., 11:41

  • Gazdaság
Megszólalt a kormány az áfa-visszatérítésről, kiderült, mikortól lehet igényelni

Megszólalt a kormány az áfa-visszatérítésről, kiderült, mikortól lehet igényelni

Vitályos Eszter szerint a támogatás közvetlenül azokhoz jut, akiknek szükségük van rá.

február 23., 14:31

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Száz új gyár épül idén Magyarországon

Szijjártó Péter: Száz új gyár épül idén Magyarországon

A miniszter szerint a magyar gazdaság minden válságból győztesként került ki.

február 23., 13:29