Nézze meg, milyen utakat ígértek 2015-re, amikből nem lett semmi

2015.01.21. 13:58
Újabb nagy úthálózat-fejlesztés indul 750 milliárdból, a kormány 2020 végéig adott magának időt a megvalósításra, a számla nagy részét inkább a következő ciklus kormánya fizetné. Elővettük a Medgyessy-kormány tizenkét évvel ezelőtti terveit, és megnéztük, mi készült el belőle.

Ha útépítésről kell álmodni, a magyar kormányok ceruzája mindig vastagon fog és fogott: elég magunk elé tenni az ország térképét, és vonalakat húzogatni oda, ahol még nincsenek, illetve összekötögetni már meglévő vonalakat.

Ahhoz azonban, hogy a vonalakból aszfalt legyen jó sok pénz kell. És itt valamiért mindenki elnagyoltabban tervez. Az úthálózat fejlesztése elvégre ciklusokon túlmutató projekt, az aktuális kormányok pedig megálmodni mindig jobban szeretnek valamit, mint kifizetni.

Tervek újra vannak: kedden bejelentették, 2020-ra 750 milliárdból rengeteg új utat építenek. A 750-ből azonban 713 milliárd forintot majd csak a projekt utolsó három évben kell rákölteni, 2018-tól pörögnének fel igazán az útépítések, idén, 2015-ben még csak 11 milliárd menne rá.

És itt lehet érdemes számot vetni a korábbi ígéretekkel: ha valaki még emlékszik rá, nagyjából tizenkét évvel ezelőtt Csillag István minisztériuma is felvázolt egy grandiózus tervet az úthálózat fejlesztésére. A céldátum az akkor még távolinak tűnő 2015 volt, vagyis mostanra ígérték, hogy mindez elkészül.

Az alábbi térképen a csúszka segítségével megnézheti, hogy nézett ki a gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben, és hogy nézne ki most, ha az akkori sok terv mind megvalósul. Az ígéreteknek azonban a feléből nem lett semmi, egyes szakaszok egyáltalán nem, vagy csak részben valósultak meg.

Mi valósult meg a tervekből?

  • Az M3 Budapesttől-Nyíregyházáig, az M3-ast autóút Nyíregyházától a magyar-ukrán határig? Előbbi igen, utóbbi csak Vásárosnaményig épült meg mostanra, odáig viszont autópályaként
  • Az M5 autópálya Budapesttől a jugoszláv-magyar határig? Igen, bár ma már szerb a határ.
  • Az M6 autópálya Budapesttől Dunaújvárosig, az M6 autópályává fejleszthető autóút Dunaújvárostól Pécsig? Igen, sőt, bár M60-as néven, de egészen Pécsig autópálya lett.
  • Az M7 autópálya Budapesttől a magyar-horvát határig? Igen.
  • Az M30 autópálya Emődtől (M3) Miskolcig, az M30 autópályává fejleszthető autóút Miskolctól a magyar-szlovák határig? Részben: Miskolcig igen, onnan nem.
  • Az M35 autópálya Görbeházától (M3)-Debrecen elkerülésével a 47-es főútig? Lényegében igen, a 4-es főútig.
  • Az M43 autópályává fejleszthető autóút Szegedtől (M5) a magyar-román határig? Csak Makóig, onnan a határig még épül, Makóig viszont autópálya lett.
  • Az M70 autóút Letenye-Tornyiszentmiklós közötti szakasza? Igen.

Mi nem valósult meg a tervekből?

  • Az M0 teljes budapesti gyűrű szektoronként a forgalom igényeinek megfelelő kiépítettséggel – az észak-budai szakasz, a 11-es és az M1-es között még nincs kész, a többi részén viszont a szélesítés is megtörtént.
  • Az M2 autópálya Budapesttől-Vácig, az M2 autópályává fejleszthető autóút Váctól a magyar-szlovák határig – helyette Vácig van autóút, de csak elvétve 2x2 sávon, a folytatásának az előkészítését se kezdték el.
  • Az M56 autóút Bólytól (M6) a magyar-horvát határig – átnevezték M6-osnak, de meg nem épült.
  • Az M44 autóút Kecskeméttől (M5) a magyar-román határig – ez az új tervekbe is bekerült, bár csak Békéscsabáig.
  • Az M8 autópályává fejleszthető autóút a magyar-osztrák határtól Dunaújvárosig és Dunavecsétől Szolnokig (M4), az M8 dunaújvárosi Duna-hídja a rávezető szakaszokkal – ebből csak a dunaújvárosi híd készült el, illetve a 8-as főút egyes szakaszait építették át, elsősorban Veszprém megyében gyorsforgalmi jellegűvé.
  • Az M9 autóút Sopron-Szombathely-Nagykanizsa és Kaposvár-Szekszárd-Hajós-53 sz. főút közötti szakaszai – elkészült a szekszárdi Duna-híd, amivel egy nagyjából 20 kilométeres szakasza összeköti a 6-os és az 51-es főutat, valamint kész a most épp főúttá visszaminősíttetni tervezett kaposvári elkerülő. Ezeken kívül lényegében semmi nem készült el belőle.
  • Az M15 autóút autópályává fejlesztve Mosonmagyaróvártól a magyar-szlovák határig – maradt autóút.
  • Az M25 autóút az M3 autópálya és Eger között – egy bő 2 kilométeres szakasz épül.
  • Az M4 autópálya Budapesttől Szolnokig, az M4 autópályává fejleszthető autóút Szolnoktól a magyar-román határig – a leendő gyorsforgalmi útból kis városi elkerülő szakaszok vannak, Pest megyében Vecsésnél és Üllőnél, majd Abonynál; Szolnokon épül a leendő M4-es részét képező északi elkerülő és új Tisza-híd, illetve néhány települési elkerülő elkészült Szolnoktól keletre is.
  • Az M86 autóút Levél (M1/M15) és Hegyfalu (M9) között – Ebből csak egy nagyon kis szakasz épült meg.

Másrészt, bár a tervekben nem nevesítették, megépült a leendő M85-ös autópálya egy kis része Enesénél, és épül annak teljes Győr-Csorna szakasza (mondjuk elég lassan). Szintén nem nevesítették, de megépült az M31-es autópálya is, ami az M3-as gödöllői csomópontját köti össze az M0-ssal.