Ekkora szobrot még nem kapott egy megszakadt barátság

D  BJ20150129007
2015.04.07. 19:18
Két éve még a minisztérium is foggal-körömmel védte az épülő M4-es négymilliárdos autópálya-kilométereit, és nem tartotta szükségesnek a vizsgálatot, mostanra a kormányt is elfogta a kartellgyanú. Leállítják az építkezést, amelyben a Közgép is a beruházók között van. Egyelőre nem tudni, mi alapján bontják majd fel a szerződéseket, és befejezik-e a megkezdett szakaszt, vagy maradnak a torzók.

Néhány éve a kormány még teljesen reálisnak nevezte az M4-es költségeit, hosszan ecsetelték, miért normális a 3,8 milliárdos ár kilométerenként, nem tartották szükségesnek a projekt felülvizsgálatát sem.

Ma már ők is kartellt szimatolnak, vizsgálatot indítottak, leállították az építkezést, a szerdai kormányülésen pedig értesülésünk szerint arról is tárgyalnak majd, hogyan lehetne felmondani a szerződéseket az építkező cégekkel.

Az M4-es Abony és Fegyvernek közötti, 29 kilométer hosszú részének építése két évvel ezelőtt indult, közel négymilliárdos kilométerenkénti árával pedig már a kezdetektől botrányt kavart. Összehasonlításul: a Zamárdi és Balatonszárszó közötti M7-szakasz – a drágasága miatt sokat átkozott kőröshegyi völgyhíddal együtt – is csak kilométerenként 2,88 milliárd forintból készült.

Már a kormány is kíváncsi

A korábbi, M4 elleni támadásokat azonban nem csak a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő, de a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a kormány tagjai is hárították. Részletesen magyarázták, miért nem tekinthető soknak az a pénz, amit a szakasz építésére költünk. A projekt költségeit akkor racionálisnak nevező Lázár János legutóbb azonban már úgy fogalmazott:

a kormány is kíváncsi arra, hogyan sikerült az Alföldön négymilliárd forintból kihozni egy kilométer autópályát.

A kivitelezésben három nagy sztrádaépítő cég is érintett:

  • Az első szakasz nyertese a CHSM Konzorcium (Colas Hungária Zrt. és Swietelsky Magyarország Kft.), ők nettó 47 milliárd forintból építik ezt a szakaszt.
  • A Tisza-hidat az Acél-Híd Konzorcium húzza fel nettó 33 milliárd forintból, ennek tagja a Közgép.
  • A harmadik szakaszt pedig a Strabag építi nettó 32 milliárdból.

Hogy mi tette éppen most kíváncsivá a kormányt, és kezdte el drágállni a projektet, arról többféle verzió kering. A  Népszabadság szerint  a megromlott Orbán-Simicska viszony áll a háttérben, a Miniszterelnökség változata egy kartellgyanúra figyelmeztető titokzatos bizottsági bürokratáról szól, de előkerült már az európai csalás elleni hivatal,  az OLAF  neve is.

A legvalószínűbb ok, hogy kiderült, nincs rá pénz. A kormány abban bízott, hogy a költségek 85 százalékát az unió fizeti, és még a brüsszeli jóváhagyás előtt megindították a beruházást. Arra számítottak, hogy a pénz fele a 2007-2013-as uniós ciklusból, másik fele a következőből jön majd.

Csakhogy aztán nem jött pénz sehonnan, mert az Európai Bizottság visszautasította a projekt pénzügyi támogatását, nem érzezték elég megalapozottnak, nem látták biztosítottnak a megtérülését, az út a nemzetközi összeköttetések szempontjából nem éppen kulcsfontosságú.

Nincs itt semmi látnivaló

Akármi is áll a háttérben, egyelőre nem világos, a kormány mire hivatkozva függeszti majd fel a már megkötött szerződéseket. Az sem látszik még, hogy mi lesz a torzók sorsa? Ha az építkezés leáll, kiírnak-e majd újabb közbeszerzést, vagy hosszabb időre jegelik a projektet? 

Leállították az M4-es építését Abony és Fegyvernek között

Annyi biztos, amikor a PM-es Jávor Benedek az induláskor írásban rákérdezett az akkori nemzeti fejlesztési miniszternél, Németh Lászlónénál, hogy kíván-e vizsgálatot indítani "annak tisztázása érdekében, hogy nem történt-e túlárazás az M4 autópálya Abony és Fegyvernek között épülő szakaszán”, a válasz egyértelmű nem volt. A Közgép-tulajdonos Simicska Lajossal jó viszonyt ápoló miniszter részletesen meg is magyarázta, miért van minden a legnagyobb rendben.

Ami drága, az drága

Egyrészt szerinte a nyertesek nem dolgoznak drágábban, mint amilyen egységárak korábban is előfordultak a közbeszerzéseken, másrészt a nyílt közbeszerzési eljáráson a legalacsonyabb ajánlatot adó konzorcium nyert.

A végső számla pedig azért ekkora, mert számos műszaki tényező növeli.

  • Egyrészt az autópálya keresztezi a Zagyvát és a Tiszát, a folyók ártere széles, rosszak a talajviszonyok, a töltés építése költséges.
  • A Tisza árterét árvízvédelmi okból bővíteni kell, ezért építeni kell egy 400 méter hosszú ártéri hidat, a Zagyvánál pedig Natura 2000 területről van szó, ezért szigorúak a környezetvédelmi előírások.
  • A vízelvezetés sem hagyományos, több nagyméretű tározómedencét építenek, és felújítják a meglévő szivattyútelepeket. És akkor a zajárnyékoló falakról még nem is beszéltünk.

A szakasz elején van az M4-M8 autópályák csomópontja, és itt kétszer háromsávos szakaszt terveztek 6 új pályahíddal együtt, az építés összköltsége 37 milliárd forint, a földmunkák 28 milliárd forintba kerülnek, a 110 milliárd forintos összköltség közel 60 százaléka a helyi föld- és vízrajzi adottságokból fakad, magyarázta akkor a tárca.

Tulajdonképpen olcsó

Sőt, még örülhetünk is, hogy csak ennyibe kerül. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő legalábbis akkor azzal védte a projektet, hogy a 2009-es mutatóhoz képest a kiadások mindössze tíz százalékkal emelkedtek, miközben a különböző költségek - bitumen, üzemanyag, bérköltségek - átlagosan 45 százalékkal nőttek (mondjuk az érvelés a gazdasági válság mélypontján mindenképpen furának nevezhető).

És ők is hangsúlyozták a nehezítő körülményeket. Azt mondták, hogy a munkaterület megközelítéséhez ideiglenes utakat kell építeni, az építőanyagot nem Szolnokon keresztül szállítják, mert az hatalmas forgalmi dugókat okozna. Ezért az építkezés idejére Zagyva fölé egy pontonhid kell egymilliárd forintból.

A NIF akkor külön kiemelte azt is, hogy a 4-es számú “halálfőúton” 2011-ben 230 baleset volt, ebből 22 halálos baleset, ami országos szinten kiemelkedő. Szerintük ez az arány is indokolja az útszakasz autópályává fejlesztését.

Mi lesz most?

Az építkezés 2016-ra fejeződött volna be, Lázár János a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Seszták Miklós a fejlesztési tárca vezetője azonban múlt héten kedden adott utasítást a beruházás azonnali leállítására. A kormány először az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelzésére hivatkozott, miszerint az útépítő cégek kartellezve vállalták az autópálya szakasz megépítését, a leállítást aztán már az Európai Bizottság (EB) kartell-gyanúja miatt rendelték el.

Csepreghy Nándor helyettes államtitkár korábban azt ígérte: uniós támogatás nélkül nem folytatják a beruházást, de a torzók nem fognak ott maradni. „Az M4-es meg fog épülni a fejlesztési ciklusban, csak az a kérdés, hogy azokkal a beruházókkal-e, akik két évvel ezelőtt ezt megnyerték” - közölte. Lázár János pedig március 26-án elrendelt egy belső vizsgálatot is, amelynek április végén lesz eredménye.

Mire hivatkozva bontanak majd szerződést az érintett vállalkozókkal? Új közbeszerzés esetén folytatódhat az építkezés? Pontosan mennyi pénzt költöttek el eddig a tervezésre, építésre? Mi lesz az építés alatt álló szakasszal, a már megépült elemekkel? Eddig miért nem vetődött fel a kartell gyanúja, és most mi alapján vizsgálódnak? Minderről megkérdeztük a NIF-et, ahonnan a Miniszterelnökséghez irányítottak. Még várunk a válaszokra.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben

Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben

Kiderült, melyik szférában éri meg leginkább nyugdíjasokat alkalmazni.

február 14., 08:39

  • Gazdaság
Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak

Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak

Valószínűleg még jó pár generáció élvezheti a szocializmus álomlakásait.

február 14., 15:04

  • Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre

Erőre kapott a forint péntek reggelre

A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.

február 14., 08:41

  • Címlapon
Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére

Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére

Az ukrán elnök leszögezte, országa nem eladó.

1 órája

  • Gazdaság
Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét

Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét

Nagy Márton közölte a részleteket.

7 perce

  • Gazdaság
Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája

Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája

Szakértők szerint kezd visszatérni a hit a gazdaságban.

február 13., 19:28

  • Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.

február 14., 09:28

  • Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.

február 14., 14:24

  • Gazdaság
Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság

Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság

Már nagyon építenének, de egyelőre nem nagyon van mit.

február 14., 08:47

  • Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.

február 14., 15:32

  • Gazdaság
Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal

Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal

Lépéseket terveznek a reklámkommunikáció fejlesztésére.

február 14., 18:36

  • Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.

2 órája

  • Címlapon
Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel

Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel

A 88 éves katolikus egyházfő már az örökségét védelmezi lépéseivel.

3 órája

  • Gazdaság
Nyilvános: akár több milliárd forintos szolidaritási hozzájárulást is fizethetnek a települések

Nyilvános: akár több milliárd forintos szolidaritási hozzájárulást is fizethetnek a települések

Budapestre 89 milliárd forintot róttak ki.

február 12., 08:42

  • Gazdaság
Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek

Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek

Ritka lesz a tíz százalék feletti fizetésnövekedés.

február 12., 13:12

  • Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.

február 14., 17:42

  • Gazdaság
Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten

Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten

Miskolcon ugyanakkor feleennyiért is hozzájuthatunk egy ilyen ingatlanhoz.

február 12., 14:32

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.

február 14., 18:01

  • Gazdaság
Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton

Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton

Erről fog szólni a 2025-ös év.

február 14., 19:23

  • Címlapon
Kiszivárgott Orbán Viktor balatonfüredi beszéde, el akarják foglalni Brüsszelt

Kiszivárgott Orbán Viktor balatonfüredi beszéde, el akarják foglalni Brüsszelt

Kihelyezett frakcióülést tartott a Fidesz–KDNP.

6 órája

  • Gazdaság
Donald Trump Moszkvába telefonált, aztán csatába indult a forint

Donald Trump Moszkvába telefonált, aztán csatába indult a forint

Az elnök „hosszas és rendkívül termékeny” beszélgetést folytatott Vlagyimir Putyinnal.

február 13., 10:43

  • Gazdaság
Kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra

Kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra

Korábban még nem volt ekkora állami támogatású beruházás.

február 13., 11:54

  • Gazdaság
Úgy zár be egy kiskaput a kormány, hogy 2025-ben még szélesebbre tárja

Úgy zár be egy kiskaput a kormány, hogy 2025-ben még szélesebbre tárja

A cél a tb-ellátással járó normál bér egész évben.

február 13., 06:16

  • Gazdaság
Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni

Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni

Hamarosan érkezik egy rejtélyes könyv is.

február 13., 16:32

  • Gazdaság
Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott

Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott

De szívesen adnak kölcsön… szakértőket.

február 13., 10:11

  • Gazdaság
Milliókat érintő adóváltozás jön, és lehet, ez még csak a kezdet

Milliókat érintő adóváltozás jön, és lehet, ez még csak a kezdet

Már meg is történt a bejelentés.

február 13., 06:00