További Gazdaság cikkek
Leállította a kormány az M4-es autópálya építését, jelentette be Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján. A kormány szerdai ülésén hozott határozata értelmében utasították Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, hogy vezényelje le a tételes elszámolást a kivitelezőkkel és szerezze vissza a 22 milliárdos előleget.
Felkérték a minisztert arra is, hogy tegyen javaslatot arra, hogyan lehet Szolnokot bekötni a hazai autópálya-hálózatba. Lázár János elmondta azt is, hogy jogszabálycsomagot terjesztenek a parlament elé, amely a közlekedési beruházások felgyorsítását célozza. Ennek lényege, hogy az átlagosan 6,5 évig tartó projektek 2,5 év alatt megvalósuljanak.
Más utakról is döntöttek
Lázár János elmondta, hogy az Európai Bizottság márciusban megvonta a támogatását attól a programtól, ami M4-es néven Szolnokot kötötte volna be a gyorsforgalmi hálózatba. Ezért állítják le az építkezést, de vizsgálják, hogyan lehet bekötni Szolnokot az autópályára. Lázár szerint nincs akadálya annak, hogy a szerződéseket adott esetben nyilvánosságra is hozzák.
Más útépítésekről is döntöttek, olyanokról, amelyeket nem uniós pénzből, hanem költségvetési forrásból finanszíroznak majd. A 600 milliárdos programban 350 kilométernyi utat fognak építeni. Lesz négysávos út Békéscsaba és Kecskemét között, az M1-es összekötik Esztergommal, megépítik a győri elkerülő utat, és az M4-es pest megyei szakaszára is forrásokat különítettek el.
60 milliárdot már kifizettek
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára szerdán az Indexnek elmondta, eddig durván 60 milliárdot fizettek ki az építkező cégeknek, ennek csak kétharmada leigazolt teljesítés, nagyjából 20 milliárd előleg, amit szükség esetén azonnal vissza tudnak vonni. A NIF megkezdi a 40 milliárd forintnyi összes számla tételes átvizsgálását.
Szerinte a kezdetektől világos volt, hogy Magyarország pusztán költségvetési forrásból az autópályát nem tudja megépíteni, a kormány abban bízott, hogy az építkezés túlnyomórészt uniós pénzből épül majd. A 2013-ban beadott támogatási kérelmet az autópálya-szakasz megépítésére viszont visszavonták, miután az Európai Bizottság megkérdőjelezte az M4 terveinek megalapozottságát és a pálya jelentőségét a nemzetközi összeköttetések szempontjából.
A kormány ezután tárgyalásokat kezdett a Bizottság képviselőivel, és közösen átalakították úgy a terveket, hogy azt az unió is támogatni tudja. Csepreghy úgy vélte, mostanra sikerült is a Bizottságot meggyőzni az autópálya szükségességéről, egyetlen kifogásuk a kartellgyanú, amelyet a regionális főigazgatóság egyik vezető munkatársa fogalmazott meg.
Vizsgálják a kartellgyanút
A Miniszterelnökség erre hivatkozva állította le az építkezést, és ezzel párhuzamosan vizsgálatot indított a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőnél (NIF). Ennek keretében nem csak a NIF beszerzési gyakorlatát, illetve az ajánlattevőket vizsgálják, hanem a Bizottság felé is adatokat szolgáltatnak.
A vizsgálat várhatóan április végére zárul le. Szerinte ha a helyzet tisztázódik, az uniónak meg kellene adnia a támogatást, de a kormány készül B-tervvel is Szolnok bekötésére, ha a pályaszakasz esetleg mégsem épülhet meg EU-pénzből. Ez esetben a várost az M5-öshöz kapcsolva kötnék be az országos gyorsforgalmiút-hálózatba.
Az autópályaépítésről, annak leállításáról és az előzményekről itt olvashat részletesebben.