A felcsúti kisvasút lesz az új négyes-hatos
A beadott dokumentáció szerint a 600 millió forintért építendő felcsúti kisvasúton naponta várhatóan 2500-7500 ember utazik majd. Többek közt ilyen marhaságok miatt már az EU-nak is feltűnt a projekt, és jelezte, hogy utólag is vissza lehet kérni a hülyeségre adott uniós pénzt.
A Figyelő áttekintette a tervezett beruházást, amelynek megvalósulásával a közel kétezres falu teljes lakossága naponta akár négyszer is megfordulhatna a kisvasúton. A Bicskéről induló kisvasút – ízlés szerint – gyönyörű tájakon/nagyjából a semmin menne keresztül, hogy megálljon a Puskás Akadémiánál, a falu végén és a Puskás Akadémia kezelésébe adott Alcsúti Arborétumnál.
Összehasonlításként: a budapesti gyermekvasút legforgalmasabb hónapjában napi 1500 embert szállít jelenleg. Ráadásul Bicskéről a busz 13 perc alatt van a falu központjában. Nem túl valószínű, hogy a kisvasút ennél gyorsabban tenné meg az utat. Tehát ha hirtelen őrületes igény mutatkozna a bicskeiek részéről és a környéken, hogy naponta Felcsútra utazzanak és vissza, akkor sem ez lesz számukra a hatékony megoldás.
De az is igen kérdéses, hogy a Közép-Dunántúl régió turisztikai fejlesztései közül miért ez lett a legjobb, 600 millió forintos kerettel. Összehasonlításul: a veszprémi állatkert története legnagyobb fejlesztésére 481 millió forint uniós pénzt kaphat, amiből elefántpark, orrszarvúház, új vízivilág-központ és lámakifutó is épül majd.
De talán a legérdekesebb, hogy a kormány miért utasította az EU-s pénzelosztó szervezetet, a Miniszterelnökséget arra, hogy mindenképp támogassanak egy magántulajdonú fejlesztést, és épp pont ezt uniós pénzzel. Márpedig a 1693/2013-as kormányhatározat pont ezt mondja ki. Minek vannak egyáltalán pályázatok, ha ez valójában így megy? – teszi fel az ebből következő kérdést a lap.
A projekttel kapcsolatban még nincs folyamatban hivatalos vizsgálat, de az Európai Bizottságnál elmondták, hogy bár a projektek kiválasztása a tagállamok felelőssége, a pályáztatás körülményeit megismerve utólag még elvehetik az uniós forintokat. A lap megkereste a nyertes Puskás Akadémiát is, hogy mit gondolnak az utasszámról és a pályázatról, de semmilyen kérdésre nem kívántak válaszolni.