Akciós terméket nem cserélünk!
További Gazdaság cikkek
- Varga Mihály Brüsszelben mondta el, miért jó példa Magyarország egy fontos területen
- Rossz híreket közölt a Ryanair, ez az utazásainkat is érinti
- Nagy lebukás: sokaknak ezért lett horror az ételrendelés
- Borúsan látják a gazdasági helyzetet a magyar vállalkozók
- Ezt nem akartuk látni: durván megdrágul a bankolás
954 esetből 173 alkalommal nem stimmelt valami a fogyasztóvédelem ellenőrzései során: 19 megyei és a fővárosi kormányhivatal vett részt a próbavásárlásokban, és azt tapasztalták, hogy az üzletekben továbbra is gyakran nem megfelelő a tájékoztatás a szavatossági, jótállási jogokkal kapcsolatban. Az egyik üzletben táblára írták ki, hogy
Ez a felirat nyílvánvalóan több sebből vérzik, hiszen a jogszabály szerint minden termékre két év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre egy év kötelező jótállást kapunk. Ha a vásárolt áru elromlik vagy meghibásodik, kérhetjük a javítását, a cseréjét, vagy ha egyik sem lehetséges, akkor kérhetünk árleszállítást, végső esetben pedig elállhatunk a vásárlástól, azaz visszakérhetjük a pénzünket.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megbízásából végzett kutatás szerint:
- a megkérdezett vásárlók 49 százaléka nem tudta, vagy helytelenül tudta, hogy a vásárlást követő 2 éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni.
- 264 ellenőrzésből 159 esetben volt valamilyen szabálytalanság a jótállási jegyekkel. A probléma sokszor az volt, hogy a kereskedő egyáltalán nem adott át jótállási jegyet (69 esetben), vagy adott, de az hiányos volt (90 esetben).
- A kormányhivatalok munkatársai 470 üzletben ellenőrizték a vásárlók könyvét is, 54 helyen volt valamilyen probléma.
Aztán itt van néhány tipikus félrevezető tájékoztatás, amibe a fogyasztóvédelem munkatársai gyakran belefutottak. Azt is leírták, hogy ezek miért nem szabályosak:
- „Akciós terméket nem cserélünk”: a vállalkozás – jogsértő módon – azt állítja, hogy az akciós terméket nem cseréli, nem javítja. A hatályos jogszabályok alapján ugyanakkor, ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem. Kivéve, ha a vevő egy olyan hiba miatt reklamál, amiért a termék le volt értékelve- és erről őt az eladó tájékoztatta.
- „Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja": Gyakran hangzik el ez a mondat is, mikor egy termékről kiderül, hogy hibás. Ez azonban jogsértő, a vásárló ugyanis ilyen esetekben a termék árát is visszakérheti, nem köteles levásárolni, másikat választani helyette.
- „Reklamációt három napig fogadunk el”: A kereskedők gyakran adják azt a tájékoztatást, hogy az üzletben csak 3 (munka) napon belül fogadják a kifogásokat. Ezután már csakis a jótállási jegyen feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz lehet fordulni minőségi kifogásokkal. A vásárlóknak ugyanakkor joguk van ott reklamálni, ahol vásároltak, tehát az üzletben- és erre nem csak három napig, hanem a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt.
- „Csere csak, ha eredeti a csomagolás”: néhány üzlet a minőségi kifogás intézését – szabálytalanul - a termék eredeti csomagolásához, illetve a doboz meglétéhez kötötte, ezt pedig a jogszabályok szerint nem teheti meg.
- „Jótállás csak számla/nyugta ellenében”:a jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel is érvényesíthetőek, ha a jótállási jegy megvan, akkor a kereskedő nem kérheti a nyugta bemutatását is.
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!