Milliárdokon veszett össze a Közgép a somogyiakkal
További Gazdaság cikkek
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
- Fordulat jöhet a bérekben, búcsút inthetünk a 10 százalék feletti bérdinamikának
- Távozik a Magyar Posta vezére, Nagy Márton megköszönte a munkáját
A Közgép 2013-ban egy konzorciummal elnyert egy uniós gigatendert, harminchét somogyi településnek építettek hulladékválogatót Somban.
A projektben hárommilliárd forintnyi uniós támogatás volt, most viszont az önkormányzati társulás nem akarja átvenni az üzemet, mert szerintük a Közgép munkája "a minimális követelményeket" sem teljesíti. Erre a Közgép most átadásként egy borítékban elküldte az üzem kulcsait, írja a Sonline. A Közgép szerint az üzem rendben van.
A beruházás műszaki ellenőrzését végző mérnöki szervezet egy megbeszélést hívott össze nemrég, hogy összevessék az általuk megismert eredményeket a Közgép érveivel, de a Közgép erre nem ment el, írta a lap. Aztán tesztüzemeket javasoltak a Közgépnek, megnézni, hogy hogy működik a berendezésük, de a Közgép ezt is elutasította.
Az önkormányzatoknak viszont át kell venniük az üzemet, mert év végén itt az uniós támogatások elszámolási határidejének vége, és ha nem okézzák le az építkezést határidőre, akkor nem kapják meg rá az uniós pénzt.
Hogy lehetett aláírni ilyen szerződést?
Az önkormányzatoknak az sem tetszik, hogy az uniós pályázat kiírója szerintük az állam számára nagyon hátrányos szerződést kötött két éve a Közgéppel.
"Nem marad más választásunk, mint átvenni a válogatóművet a hiányosságaival együtt, s közben jogi útra terelni a vitát" – mondta a lapnak Lengyel Róbert, siófoki polgármester, az önkormányzati társulás elnöke.
"Csakhogy a 2013-ban megkötött szerződés a jogvitát is alaposan megnehezíti, hiszen az aláíró felek egyszerűen kizárták a rendes bírósági eljárást és választott bíráskodást kötöttek ki. De még van egy csavar a történetben: nem határozták meg előre, hogy mely választott bírói szervezethez fordulnak, hanem azt is a felek megegyezésére bízták. De ilyen előzmények után mennyi esély van arra, hogy megegyezzünk ebben a Közgéppel?"
Lengyel a közgépes szerződés más furcsaságaira is felhívta a figyelmet, például hogy mindössze harminc napos kötbért kötöttek ki, és negyvenmillió forintos bankgaranciával is beérték egy hárommilliárdos beruházásnál.
"Körbe vagyunk kerítve, az önkormányzatoknak működtetési kötelezettségük van, nem akarnánk és nem is tudnánk visszafizetni az uniós támogatást – így Lengyel. – Annyit tudtam tenni, hogy a somi válogatómű utolsó, 120 millió forintos számláját visszatartottam, nem fizettük ki. Ha volna időm a múlt naponta rám zuhanó hasonló ügyeinek tengerében, akkor elgondolkodnék rajta: hogyan lehetett ilyen szerződést aláírni?"
Most átvették a borítékban kapott kulcsukat, és közjegyző jelenlétében beindították az üzemet egy háromnapos tesztidőszakra.
Nem is kellhet majd annyi válogató
Eközben ráadásul újra kicsit más irányt szabnak a hulladékstratégiának. Lázár János szerint hulladékégetőket kell építeni. A kommunális szemetet tehát inkább nem lerakni és válogatni akarjuk, hanem elégetni.
A kiválogatott hulladék értékesítésének tényleges várható hatékonyságáról megoszlanak a szakmai vélemények, de az biztos, hogy ez ismét új irány az Illés Zoltánék által behozott, korábbi új irányokhoz képest, és egy korszerű hulladékégető 50-60 milliárd forintba is kerülhet.