Ideje betárazni cigarettából
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
November elsejével új korszak indul a magyar dohányágazat történetében, innentől a nemzeti dohányboltok csak az Országos Dohányboltellátón keresztül szerezhetik be az árujukat. Hogy ez a rendszer kinek lesz jó és miért, arról részletesen beszámoltunk egy korábbi cikkünkben, de itt vannak még egyszer a történet lényegesebb pontjai:
- Sánta János, akit már az eredeti trafiktörvénnyel is kapcsolatba hoztak, csak a cigaretta-kiskereskedelemben volt jelen. Az új rendszerben ez változni fog, ugyanis
- a kormány kitalálta, hogy a piac nagykereskedelmi részét is államosítja oly módon, hogy már létező piaci szereplőknek adja a trafikellátás kizárólagos jogát.
- Ezzel az ország számos dohányboltjához kötődő Continental-csoport másik cége, a Tabán Trafik járt jól, amely a British American Tobaccóval összefogva, viszonylag alacsony összegért elnyerte a koncessziót egy olyan pályázaton, amiről a piac többi meghatározó szereplője nem is tudott.
- Így jött létre az ODBE, avagy Országos Dohányboltellátó Kft., amelyet Orbán Viktor gyorsan nemzetstratégiai fontosságúvá is nyilvánított, így a Gazdasági Versenyhivatal már akkor sem piszkálhatja, ha versenytorzító, ráadásul az iparűzési adó alól is mentességet kapott.
- Nem kis bizniszről van szó: az ODBE becslések szerint évi 5-15 milliárdos hasznot termelhet tulajdonosainak minimális erőfeszítéssel.
- A hoppon maradt dohánycégek jócskán ráígértek a nyertesek számára meghatározott koncessziós díjra, konkrétan évi 600 millió forint helyett 6 milliárdot ajánlottak, de ezt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elutasította.
Gondok lehetnek az ellátással
Az új rendszer napokon belül életbe lép, de mik lesznek várható hatásai az életünkre? A Figyelő arról írt, hogy az ODBE mostanáig nem tudott megegyezni a dohánycégekkel, amelyektől nagy tételben be kellene szereznie az árut. A kezdetben várható káoszt egy átmeneti időszakkal próbálják áthidalni: november 17-ig elvileg még nem él az új nagykereskedő monopóliuma, így addig a többi szereplő is szállíthat a boltokba.
A hetilap szerint a trafikosok tartanak tőle, hogy az új rendszer rázósan indul majd, állítólag aki csak teheti, igyekszik jelentős készleteket felhalmozni cigiből. A terítést végző cégek akár hosszabb, két-három hetes fizetési határidő árán is vállalják a szállítást, hogy kiküszöböljék a fenyegető ellátási zavarokat.
Az aggodalomra a tájékoztatás hiánya mellett az is okot adhat, hogy úgy tűnik, valóban gondok vannak az ODBE és a dohánycégek közti alkukkal. Az új terjesztő a lap szerint olyan kemény feltételeket támaszt fizetési határidőkben, amelybe a cigarettagyártó multik nem mennek bele könnyen. Emiatt előfordulhat, hogy például a Philip Morris termékei a közeljövőben hiányoznak majd a polcokról. Erről megkérdeztük a Philip Morrist is, akik megerősítették, hogy még nem írtak alá szerződést a céggel, ezen túlmenően azonban nem kívántak nyilatkozni.
Az ODBE persze derűlátóbban nyilatkozik a helyzetről, mint a többi szereplő: legutóbbi közleményükben azt írják, jó ütemben halad a felkészülés. A sajtóanyag szerint októberben kezdték meg a beszállítói megállapodások tárgyalását a cégekkel, ami azért egy kicsit késeinek tűnik a november 1-ji indulás fényében, főleg, hogy a dohánymultikon kívül az ország közel 6000 trafikjával is dűlőre kell jutniuk a határidőig. A cég november 2-án tervezi kihirdetni általános szerződési feltételeit, amelyeket elektronikus úton tudnak majd elfogadni a trafikosok, és az új a rendelési felület is online lesz.
ahogy az is, hogy lesz-e lehetőség ad hoc szállítást kérni, amellyel eddig gyakran éltek a nagy forgalmú trafikok. Mostanáig ebben az ügyben csak annyi történt, hogy a trafikosoknak egy foghíjas regisztrációs lapot kellett visszaküldeniük, amelyen nem szerepelt, hogy heti hány szállítást kérnek, de még a bolt címe sem.
Dezső Lóránt, az Imperial Tobacco igazgatója korábban azt nyilatkozta az Indexnek, hogy az átalakulással a trafikok anyagilag is rosszabbul járnak, mivel ők olcsóbban csinálták a kiszállítást. Az árrésekről most annyit lehet megtudni az ODBE honlapjáról, hogy sávos lesz, és különböző kulcsok vonatkoznak majd a cigarettára illetve az egyéb dohánytermékekre. Minél kisebb forgalmú a trafik, annál olcsóbban jut az áruhoz, a legkisebb forgalmú boltok 11,5 százalékkal a bolti ár alatt fizetnek majd a nagykereskedőnek a cigarettáért.
Az államosítás legnagyobb vesztesei persze a mostanáig a dohányipari vállalatok értékesítéssel kapcsolatos pozícióiban dolgozók lesznek, ez akár több száz állást érinthet.
Az egekbe szökik a cigaretta ára
A dohányosok életét az esetleges átmeneti ellátási zavarokon kívül még egy tényező nehezítheti, bár ez már nem az OBDE-vel függ össze: a következő másfél évre ütemezett jövedékiadó-változások miatt 2017-re a trafikosok 40 százalékos cigidrágulásra számítanak. A háttérben az uniós irányelv áll, amely szerint 2018-ig minden dohányterméket legalább 60 euró ezer szálankénti adóteherrel kell sújtani. Ezt az értéket az olcsóbb cigaretták még messze nem érték el.
Ráadásul Lázár János a csütörtöki kormányinfón bejelentette, hogy a különösen egészségtelen dohánytermékekre szálankénti 4 forintos különadót terveznek kivetni, ez váltaná a jelenlegi, bevétel alapján sávozott különadót. A szabályozás a mostaninál igazságosabb lehet, a sávos adót ugyanis érdekes módon szintén úgy alkották meg, hogy a például a Sánta János érdekeltségébe tartozó Continental alig fizessen valamit. Ha a tervezett adóemelések megvalósulnak, a vásárlók egy része szinte biztosan átszokik a feketepiacra, olcsóbb, vágott dohányra vált, vagy leszokik.