PwC: Mindent felforgat a sharing economy

2015.11.16. 07:38 Módosítva: 2015.11.16. 07:38

Jelentősen megváltoztatja a fogyasztói szokásokat a sharing economy, a megosztáson alapuló gazdaság – írja a PricewaterhouseCoopers (PwC) elemzésére hivatkozva a hétfői Magyar Nemzet.

A lap emlékeztet rá: a sharing economy lényege, hogy a felhasználók megosztják egymással kihasználatlan kapacitásaikat, rendszerint weboldalakon keresztül, bizalmi alapon, kiemelt jelentőséget tulajdonítva a személyes interakciónak, közösségi élménynek, törekedve a fenntarthatóságra.

A lap a pénzügyi tanácsadó cég legújabb tanulmánya alapján azt írja, az idetartozó cégek – mint például a magánszállásokat kínáló Airbnb vagy a fuvarszervező Uber – néhány év alatt forgattak fel teljes iparágakat. Osztovics Ádám, a PwC Magyarország üzleti tanácsadási csoportjának vezetője a lapnak azt mondta, az elmúlt évek és a közeljövő egyik legfontosabb globális üzleti trendje és sikertörténete a sharing economy, amely további jelentős hatással lesz életünkre és az üzleti környezetre.

A tanulmány szerint a sharing economy térnyerésénél fontos, hogy csak az eszközhasználatért kell fizetni, és a felhasználónak nem kell vállalnia a fenntartás költségeit. Sikerességük másik oka a méretgazdaságosságukból fakadó jelentős költségelőny. Ugyanakkor a sharing economy cégek működése számos problémát és szabályozási igényt vet fel, például adózás és foglalkoztatás tekintetében szürke zónának számítanak.

A PwC egy korábbi tanulmánya szerint 2013-ban abban az öt iparágban, ahol az új üzleti modell leginkább jelen volt, 15 milliárd dollár árbevételt értek el a sharing economy vállalatok a világon. 2025-re bevételük várhatóan 335 milliárd dollár lesz, ezzel a vizsgált piacok bevételének fele a megosztáson alapuló modellt követő cégeké lesz.