Sokat vásároltunk a neten novemberben
2015 novemberében a kiskereskedelmi forgalom 4,3 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 1,7, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 7,7, az üzemanyag-kiskereskedelemben 4,7 százalékkal nőtt az értékesítés nagysága.
Érdekesség, hogy az élelmiszer kiskereskedelem növekedési üteme mennyire visszaesett az év második felére. Az első megtorpanást még a vasárnapi boltzár idején tapasztalhattuk, ám ezek szerint a nyári hónapokban megfigyelt fellendülés csak ideiglenes volt.
A Portfolio cikke szerint erre több magyarázat is lehet:
- egyrészt elképzelhető, hogy a vasárnapi boltzárnak valóban van hosszú távú hatása, csak a nyári hónapok valamiért hoztak egy ideiglenes élénkülést.
- Másrészt az is magyarázat lehet, hogy a boltzártól függetlenül enyhül az online kasszák bevezetésével kiváltott fehéredési hatás, hiszen már a bázis időszakban is egyre fehérebb volt a kiskereskedelem.
- Harmadrészt nem kizárt, hogy azzal, hogy a kiskereskedelmi forgalom egy részét a vasárnapi boltzár átterelte a kisebb üzletekbe, valójában szürkítette a szegmenst. Ugyanakkor ennek a hatásnak az ereje ellen szól, hogy az "élelmiszer jellegű vegyes" kiskereskedelem (amibe a nagyobb boltok tartoznak) 16 hónapos mélypontra süllyedt, eközben a kisebb boltokat magába foglaló "élelmiszer-, ital-, dohányáru" szegmensnél magas (6,1 százalékos) forgalomnövekedést regisztrált a KSH.
Az is érdekes, hogy a fekete péntek hatására az online kereskedelem csúcson volt novemberben: száz forintból hármat online költöttünk el. További részletek a KSH oldalán.