Törvénybe iktatták a világ legdrágább vasúti felújítását
Elfogadta a parlament a magyar-kínai kormányközi egyezmény törvénybe emelését, amely közel 500 milliárd forintért, kínai hitelből újítaná fel a Budapest-Kelebia közötti vasútvonalat. A sík terepen futó pálya költsége minden eddigi vasúti beruházásnál nagyobb lenne, írja a Napi.hu.
A Budapest-Ferencváros-Kelebia közti vonal 159,4 kilométer hosszú, magyar viszonylatban nem túl nagy forgalmú, Budapest és Belgrád között jelenleg egyvágányú. A gyorsvonatok 50 km/h-s sebességgel tudnak haladni rajta. Az európai törzsvasúthálózatban nem szerepel, így uniós forrásokat nem lehet felhasználni a felújításához.
Pont kapóra jött viszont hozzá a kínai állam terve, amelynek célja egy új vasúti selyemút kiépítése. Ennek részeként a görög kikötőváros Pireusz és Budapest közötti szakasz felújításához is biztosítanának hitelt: a Figyelő tavaly decemberi értesülései szerint egy 20 éves futamidejű hitel jöhet szóba, ami 2400 év alatt térülne meg a jelenlegi kihasználtsági szintet alapul véve.
A kedden a Magyar Közlönyben is kihirdetett jogszabályban nem említik a projekt összköltséget, de előzetesen ezt 472 milliárd forintra becsülték, aminek 85 százalékát fedezné a kínai hitel. Ezzel a beruházás minden idők eddigi legnagyobb költségű magyar vasúti felújítása lenne.