További Gazdaság cikkek
- Vasárnap és januárban is kisebb leállások jönnek az OTP Banknál, figyelmeztették az ügyfeleket
- Kiderült, mi lendítheti fel Magyarország gazdaságát
- Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag
- Valaki csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
Rendesen gajra vágta a londoni és a brit taxisipart az Uber. És nem is csak arról van szó, hogy csökkennek bevételeik: egyre több sofőr hagyja ott a hagyományos taxiscégeket az amerikai startup kegyeiért - írta a Financial Times.
A londoni piacon a sofőrök ötöde már az Ubernek dolgozik, egész Nagy-Britanniát tekintve pedig már 30 ezer fölött van a szám. Az uberezők kétharmada más cégektől jön át.
Egy, a hagyományos taxisiparból átnyergelő női sofőr azt mondta a lapnak, hogy felszabadító érzés volt számára az Uber világa, mert korábbi munkahelyei olyanok voltak, mint valami férfiklubok.
A Financial Times szerint idén 97 százalékkal kevesebb új taxisvállalkozás indult Nagy-Britanniában, mint egy évvel korábban. De már tavalyi is meredeken, 65 százalékkal zuhant az újonnan induló cégek száma 2014-hez képes.
A hivatásos sofőröket képviselő szakszervezet szerint havonta tíz taxiscégnek kell lehúznia a rolót, Londonban pedig 11 százalékkal csökkent a bejegyzett taxistársaságok száma azóta, hogy 2012-ben azt Uber megjelent a piacon. A dolog korábban is okozott már feszültségeket Londonban.
Magyarországon a parlament kedden vitázik az Uber betiltásáról, a taxisok pedig folyamatosan útlezárásokkal tüntetnek a szolgáltatás ellen. Magyarországon a cég szerint 150 ezren használják a szolgáltatást.
Londonban egyébként négyéves tanfolyamot kell elvégezni a taxizáshoz, amelyen el kell sajátítani a híres-hírhedt "Tudást", így például nagyjából minden utcát fejből kell ismerni. A rendkívül szigorú vizsga pedig sokakat eleve elriaszt a taxizástól, a Tudás kevés ismerőjének viszont relatíve biztos megélhetést biztosít.
A brit fővárosban az Uber-sofőröknek is vizsgát kell tenniük, de persze messze nem ilyen szigorú feltételek mellett. A cég szerint a Tudásra amúgy sincs szükség a GPS korában.
Londonban is felmerült valamiféle Uber-korlátozás, de eddig nem lett belőle semmi.
Viszont az Addison Lee, a legnagyobb brit taxiscég kicsit más hozzáállást választott, mint a magyar sofőrök: beszállt egy másik mobilapplikációba, amelyen a taxiscégek árait és szolgáltatásait lehet összehasonlítani, és előre is lehet foglalni kocsikat.
Az Uber-történet részleteiről itt írtunk hosszabban.