Bemutatták, hogyan lesz nemzeti buszgyártás
További Gazdaság cikkek
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
- Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet
- Megtudtuk, mit iszik a magyar, ha igazán szomjas
- Nyolcvanéves a magyar történelem egyik legkockázatosabb vállalkozása
A következő lépés a Gyakorlati Végrehajtási Program elfogadása lesz. Ennek időpontja: hamarosan.
A programról kissé vázlatosan annyit árult el a nemzetgazdasági miniszter, hogy 3 év alatt 3000-3500 buszt cserélnek le a magyar helyi és helyközi személyszállítási cégek, és új magyar buszokat fognak venni. Ennek következtében több ezer munkahely teremtődik, a költségvetésnek pedig évi 30-40 milliárd forint többletbevétele lesz az adókból és járulékokból. Távolabbi jövőkép: a 3 év alatt a magyar autóbuszgyártó ipar úgy megerősödhet, hogy már exportra is termelhet, és már nem lesz szükség a hazai piacra annyira.
Mint azt megírtuk, nem ez az első autóbuszgyártási stratégiája az Orbán-kormánynak, az előző megbukott. Arra az újságírói kérdésre, hogy 2011-ben már bejelentettek egy hasonló programot, mégse lett belőle semmi, Varga azt mondta, más programjait nem akarja megítélni.
Kiderült, hogy kik fogják gyártani a magyar buszokat: a sajtótájékoztatón ott volt Mészáros Csaba, a budapesti Mabi-Bus és Krankovics István, a győri Kravtex igazgatója is. Ők megerősítették, hogy képesek az évi 1000-1200 busz legyártására. (Ennek a két üzemnek van Magyarországon sorozatgyártásra engedélye.)
Az is kiderült, hogy kik fogják megvenni a buszokat: Varga Mihály szerint Tarlós Istvánra számíthat a magyar buszgyártás, és a többi nagyobb város is meg fogja érteni, hogy a magyar gazdaságnak jót tesz, ha magyar buszt vesznek. Majd hozzátette: ehhez egy kis
állami ráhatásnak is kell történnie.
Az uniós versenyjogi szabályok betartásáról érdeklődő újságíró azt a választ kapta, hogy ezeket a jogszabályokat persze be kell tartani, nem rejtett előnyt akarnak adni a magyar buszgyáraknak. Példaként elmondta, hogy as lengyelek is a saját buszaikat veszik és a cseheknél is sok Skoda van.
A tervek szerint magyar buszokat vásárló magyar közlekedési cégek finanszírozásáról Varga közölte: a hitel nem lehet akadály, hiszen Magyarország rendelkezik bankokkal, akik meg tudják finanszírozni a magyar buszok megvásárlását. De vannak cégek, ahol hitel sem kell a vásárláshoz. Mint korábban írtuk, azért ez nem ilyen egyszerű.
Arra a kérdésre, hogy nem kockázatos-e a Volánokat kitömni új buszokkal a jövőre a külföldi konkurencia előtt is megnyíló hazai helyközi személyszállítási piacon, Varga azt válaszolta, hogy a piacnyitás is meg fog történni, épp ezért kell a buszgyártási programnak mielőbb elindulnia.