Méregdrága lesz a metrópótló buszok kiszervezése
![D FO20060724036](http://kep.index.hu/1/0/1196/11961/119610/11961035_d3f2ad37df96ed284fc38dce6d04d113_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
-
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
- Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók
- Négymilliárd forint talált gazdára az Eurojackpot sorsolásán
- Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton
- Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal
- A fővárosnak idén év végétől, jövő év elejéről 150 busz kell a 3-as metró felújításához szükséges pótláshoz.
- Az erre kiírt tendert felerészben a Solaris nyerte, igen jó árú buszokkal, a másik felét pedig a magyar Mabi-Bus gyártaná, de volt olyan verzió is, hogy csak lengyel buszt vesz a BKV.
- A kormány hónapok óta nyomás alatt tartja a fővárost, hogy ne kösse meg a szerződést a nyertes cégekkel, hanem szervezze ki a metrópótlást egy külső cégnek (nem tudni melyiknek).
- A jelszó a magyar buszgyártás felemelése, ám a kiszervezéssel pont megszívatják a Mabi-Bust, a meghirdetett buszgyártási stratégia egyik fő cégét.
- Úgy tűnik, a kormányzati akarat győzedelmeskedik: a főváros új tendert ír ki, ezúttal a szolgáltatásra, a drágább verzió többletköltségét pedig kifizeti a kormány – közpénzből.
- Az új szolgáltatót már meg is tippelte a szakma: volt volánbuszos cégvezetők új cége, erős politikai háttérrel vagy az árufuvarozásban már nagyot gurító Wáberer György.
![20141129 134812](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1196/11960/119607/11960709_f1917247fe2a700e51462757205d9019_wm.jpg)
Az elmúlt tíz év legnagyobb politikai kavarása folyt le a főpolgármesteri hivatal kulisszái mögött az elmúlt hónapokban egy 13 milliárd forintos buszbiznisz miatt. Információink szerint több lobbicsoport is nyomasztotta Tarlós István főpolgármestert, különböző érdekből, de azonos céllal: ne vásárolja meg a metrópótláshoz a váratlanul olcsón megvehető lengyel Solaris buszokat, vásároljon magyart, sőt inkább adja ki a 150 buszt érintő pótlást egy külső cégnek, majd az tudni fogja, milyen buszt vegyen. Csakhogy ez a kiszervezés, mint a BKV és a BKK kiszámolta, sokba került volna a fővárosnak.
A BKV a lapunk birtokába került elemzésben azt állítja, kilométerenkénti 646 forintos költséggel ki tudná hozni a pótlást, míg külső operátor megbízása esetén a BKK 865 forintos átlagárral számol. Azt az anyag elismeri, hogy a BKV „ambiciózus, optimista megközelítéssel kalkulál”, a BKK pedig „konzervatív, tapasztalati értékeken alapuló becslést alkalmaz”. És az is szerepel benne, hogy becslések hibahatára 5-10 százalék, ráadásul a BKV és a BKK is „olyan jelentős szervezetátalakítási folyamat előtt áll, ami jelentős közvetlen hatással van a közlekedésszervezési forrásigényre”.
De az anyagban vizsgált mindkét számítási modell, tehát a pesszimista és optimista értékelés is arra jut, hogy jobban megéri, ha a BKV végzi el a munkát; csak az a kérdés, hogy mennyivel. A BKV szempontjából pesszimista A változat szerint 703 millió forintos ráfizetést jelentene a kiszervezés, a B változat ennél nagyságrendileg nagyobb, 8 milliárd feletti eltérést becsül az üzemeltetési költségekre vonatkozóan a BKV javára.
Ezeket a költségeket tízéves távlatra számolták ki az elemzésben. Ennek oka, hogy a háromévesre tervezett metrópótlás után a beszerzendő buszok fokozatosan kiváltanák a BKV jelenleg forgalomban lévő, korszerűtlen csuklós buszait. Ha a cég nem kapna új járműveket, akkor a régi buszok felváltását ugyanúgy meg kellene oldani, ez esetben szintén kiszervezéssel.
Erre jönnek még rá az úgynevezett bennragadó költségek, amelyek közel 10 milliárdos mínuszt hoznának. Ez azt jelenti, hogy a BKV feladatai ugyan jelentősen csökkennének, de bizonyos költségei – a műszaki irányítás, telephelyi infrastruktúra fenntartása, menedzsmentköltségek, a központi szervezetek bérköltsége, stb. – ettől függetlenül megmaradnának. Ez a tétel az anyag szerint „markáns menedzsmentintézkedésekkel” jelentősen leszorítható, bár ez nincs számszerűsítve. Mindenesetre ez azt jelenti, hogy ha kiszerveznék a pótlást, attól még a BKV ugyanúgy emésztené a pénzt, csak kevesebbet tenne le az asztalra.
További szempont, hogy a tízéves projekt alatt a buszok nem vesztik el teljes értéküket – a BKV buszparkjában jelenleg is vannak harmincéves buszok is. A számítások szerint a most beszerzendő buszok még mindig 2,9 milliárdot érnének a metrópótlás befejeztével. Ha nem veszik meg a buszokat a cégnek, akkor ezt az összeget végső soron veszteségként kell elszámolni a kiszervezéssel szemben. Ahogy azt az 1,7 milliárdot is, ami az optimista verzió szerint a buszok üzemeltetéséből nyereségként befolyna a BKV kasszájába.
Ez utóbbi szempontok pedig függetlenek attól, hogy mekkora eltérés van a buszok üzemeltetési költségében a BKV és a BKK modellje szerint. Azt is felvetődik, hogy a kiszervezéssel munkahelyeket kellene megszüntetni a BKV-nál: egészen pontosan 200 főt kellene elküldeni, aminek nagyjából félmilliárdos egyszeri ára lenne, bár hosszabb távon természetesen csökkentené a cég bérköltségeit. A kiszervezés pazarló jellegén pedig az sem változtat, hogy ha a kormány fizeti a különbözetet, hiszen a dolgot így is, úgy is az adófizetők pénzéből finanszírozzák majd.
Az elemzés természetesen abból a szempontból korántsem betonbiztos, hogy idei árakon számol, és tízéves távlatban vizsgál több olyan költséget, ami ennyi idő alatt jelentősen változhat. Ilyen például a bérköltség vagy a gázolaj ára: a kiszervezéssel az árváltozás költségkockázata is a külső üzemeltetőre szállna.
Az is valószínű, hogy a BKV által készített elemzés a cég saját önös érdekeihez idomul, hiszen a szervezetnek az az érdeke, hogy ők vigyék a munkát. Ettől függetlenül az anyagból az is kiderül, hogy a pesszimista verzióban például a BKK jelenleg érvényes szerződéseinél alacsonyabb áron számolták fel a kiszervezést. Tehát valószínűleg mindkét oldal költségeit alulbecsülték, de így is mindkét modellből a BKV-s buszbeszerzés jött ki jobban.
![D KOS20070707008](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1196/11961/119610/11961037_ffbc70a7d712cbfef7d4e323c6d78ab5_wm.jpg)
Annak ellenére, hogy a busztenderen nyertes Solaris és Mabi-Bus ugrásra készen várja, hogy aláírják velük a piacon aránylag olcsónak számító buszaikra a szerződést, most úgy tűnik, mégis a kiszervezés mellett fog dönteni a főváros. Mint azt Tarlós Istvántól megtudtuk, a kormány részéről jelezték, hajlandóak garanciát adni a kiszervezéssel járó többletköltségek kifizetésére. Mint a főpolgármester elmondta, a garancia határidő nélküli, pénzügyi limitje pedig felülről nyitott. A hivatalos döntés a garanciáról a július 5-i közlönyben várható, a főváros pedig már előtte ki is írhatja a feltételes közbeszerzést a kiszervezésre.
De kinek jó a kiszervezés?
A kormányzati nyomást legnyíltabban a Varga Mihály vezette Nemzetgazdasági Minisztérium vállalta fel, amely többször is sajtótájékoztatót tartott az ügyben, sőt a két legnagyobb magyar buszgyártó (Kravtex, Mabi-Bus) felvonultatásával bemutatta az igencsak homályos nemzeti buszstratégiát is. A hivatalos jelszó tehát a kormány oldaláról a magyar buszgyártás régi fényének visszaállítása a hazai kereslet felélénkítésével. Varga sose mondta, hogy ehhez Budapesten legjobb út a metrópótlás kiszervezése, de elkötelezetten kiállt a két magyar buszgyártó mellett.
Csakhogy az egész kavarás a kiszervezéssel az egyik kitüntetett magyar céget sújtja leginkább. Mészáros Csaba, a Mabi-Bus résztulajdonosa lapunknak azt mondta, hogy ő és kollégája a legcsalódottabbak, hiszen a kiszervezéssel – még ha a kiszervező cég tőlük is rendelne buszokat majd vagy fél év múlva – nem tudnak gyártani háromnegyed éven belül. Akkor is kétséges, hogy a kiszervező egy hároméves szerződésre, illetve a Mabi-Bus egy 13 milliárd forintos gyártásra kapna-e finanszírozást.
„Ahelyett, hogy holnap elkezdődhetne a budapesti buszok gyártása, ma azon kell törnünk a fejünket, hogy az értelmetlen fővárosi döntés miatt mit fognak a hegesztők hét hét múlva csinálni. Illetve mi értelme volt két évig együtt dolgozni ebben a projektben a BKV-val, és 400 millió Ft-ot invesztálni bele?” – tette hozzá Mészáros Csaba.
Mint megírtuk, a Kravtexet, a másik magyar kitüntetett céget azzal intézték el egy nagy volánbuszos állami tenderen, hogy centire olyan méreteket adtak meg feltételként, amit termékei nem tudtak teljesíteni. Így képeződött le a kormányzat buszgyártási stratégiája az elmúlt hónapokban a fővárosban és vidéken.
Akkor mégis kinek jó a kiszervezés?
Természetesen annak a titokzatosan homályban tartott szolgáltató cégnek, amelyik majd végül felmarkolja a teljes metrópótlást a felújítás három évére vagy esetleg még hosszabb időre. Ágazati pletykák két lehetséges szolgáltatót emlegetnek: egy új, nemzeti tömegközlekedési szolgáltatót (lehet a neve Nemzeti Közlekedési Vállalat) az árufuvarozásban ismert Wáberer György vagy a volt volánbuszos Simon Gábor vezetésével. Wáberer György beszállása az ágazatba régi pletyka, de ő már többször is nagyon világossá tette, hogy nem akar tömegközlekedési szolgáltató lenni. Az ügyről megkérdeztük Wáberer Györgyöt, még várunk a válaszra.
![D MTZ20110621022](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1196/11960/119607/11960717_2ff17988eaa092562f3a7056445d4145_wm.jpg)
A másik érdekcsoport előretörésére azonban több jel is mutat. Simon Gábor a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója volt 2013 júliusáig, majd miután a Volán Egyesülés vezérigazgatója lett, munkaviszonyának megszüntetését az új munkaviszonyára tekintettel maga kezdeményezte. Utódja Dévényi Gergely lett, aki Simon emberének számított. Időközben Dévényinek is távoznia kellett az állami közlekedési cégből, de egész jó helyet sikerült találnia: második ember lett vezérigazgató-helyettesként a BKK-nál (annál a cégnél, amelyik a metrópótló buszok kiszervezésére majd kiírja a pályázatot).
A volt volánbuszosok magukban soha nem tudtak volna ilyen eredményt elérni erős politikai hátszél nélkül. Mögöttük Tombor András jobboldali vállalkozót és Habony Árpádot sejtik sokan. Habonynak többször is alkalma volt tárgyalni a buszokról a főpolgármesterrel, hiszen mint az kiderült, az elmúlt időszakban többször is járt a Városházán. Megkérdeztük Tarlós Istvánt, aki viszont azt közölte, hogy a metrópótló buszokról nem volt szó ezeken a beszélgetéseken.
A Nemzeti Közlekedési Vállalattal még egy jelentős probléma lehet, legyen mögötte bármelyik érdekcsoport: a 150 busz vásárlását hitelből kell majd megoldania, de a bankok (kiszervezett szolgáltatáshoz vásárolt buszokra) nehezen adnak hitelt, ha mégis, akkor csak főleg a két legnagyobb európai konszern, a Mercedes és a MAN buszaira. Az új magyar buszok vásárlásának a finanszírozását, mivel nincs tőkeerős vállalatcsoport a gyártó mögött, és nem nevezhető kiforrottnak a gyártmány sem, túl kockázatosnak találják. Ez bebizonyosodott az elmúlt években.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Fontos ipari kapu nyílik Egyiptomban, 450 milliárdos megrendelést kap a magyar vasúti járműgyártás
február 10., 16:08
- Gazdaság
Van, ahol már elkezdték kézbesíteni a 13. havi nyugdíjat
A februári nyugdíjjal együtt érkezik.
február 11., 12:22
- Gazdaság
Rengeteg kihívás sújtja az autóipart, mutatunk még egyet
A mai modern autók felépítése lassan olyan összetetté válik, mint a repülőké.
február 10., 16:17
- Mindeközben
Kilenc sikertelen lombikgprogram után babát vár a magyar szépségkirálynő: „Higgyetek a csodákban! Léteznek!”
1 órája
- Mindeközben
Pár perc alatt befalta az egykori fitneszmodell Anglia legnagyobb reggeli tálját, majd olyat tett, amire senki sem számított
3 órája
- Gazdaság
Transparency International: három éve Magyarország az Európai Unió legkorruptabb országa
Éppen csak az átlag alatt vagyunk.
február 11., 09:00
- Gazdaság
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
Vajon lehet-e újra virágzó sörkultúránk, és hogyan segíthetne ebben az állam?
5 órája
- Gazdaság
Magyar tulajdonú cég szállíthat gázt az oroszpárti szakadár területre
A Moldovából kiszakadt régió elutasította az EU-s támogatást.
február 10., 21:17
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij: Vlagyimir Putyin Donald Trumpot csak egy kelléknek használja
Kemény szavakkal kritizálta amerikai kollégáját az ukrán elnök, aki az európai vezetőket is élesen bírálta.
4 órája
- Mindeközben
A Lucius Malfoyt alakító Jason Isaacs fergeteges választ adott arra, visszatérne-e az új Harry Potter-sorozatban
6 órája
- Gazdaság
Megtalálta a kormány az ország rejtett kincsét, és azonnal rátette a kezét
A kormány számol az új energiaforrással.
február 11., 05:40
- Gazdaság
Újra bevadult az infláció, elszabadulóban az élelmiszerárak, lélektani határnál lehet a kormány
Nagy Márton felkészült a beavatkozásra.
február 11., 08:30
- Gazdaság
A világranglista felső 30 százalékába került a Paksi Atomerőmű
Történetének ötödik legmagasabb termelési eredményével zárta 2024-et a létesítmény.
február 11., 12:28
- Címlapon
Magyarország blokkolhatta az Ukrajnával folytatott uniós csatlakozási tárgyalásokat
A magyar kormány a nemzeti kisebbségek védelmét várja el Kijevtől.
3 órája
- Címlapon
Ebben a rendszerváltás óta minden kormány bűnös – elkezdődött a Tisza Párt kongresszusa
Az egész napos eseményről a helyszínről tudósítunk.
5 órája
- Címlapon
„Tisztelt Magyar Péter-támogatók! Értem, hogy fáj” – megszólalt a megtámadott elemző
Nagy Attila Tibor szerint Magyar Péter „megajándékozta” a Fideszt és Orbán Viktort.
6 órája
- Gazdaság
Sokan nem látják, pedig egy új világ eljövetelét jelzi az arany szárnyalása
Két ok miatt száguld a sárga nemesfém, ebből az egyik Donald Trump.
február 10., 13:46
- Gazdaság
Rohamtempóban drágulnak a lakások, mutatjuk a legfrissebb négyzetméterárakat
Továbbra is jelentős a különbség a fővárosi kerületek között.
február 10., 14:42
- Gazdaság
Áll a bál a kormány, a könyvelők és adózási szakma között – kibogozzuk a szálakat
Nem éri kár az alanyi adómentességet visszamenőlegesen választókat.
február 11., 14:22
- Gazdaság
Visszahívja közel húszéves sikertermékét az OTP – mutatjuk, mit kell tudni
100 milliárd forintot tartottak benne a kötvényesek.
február 8., 19:01
- Gazdaság
Kiemelt támogatáshoz jutnak a halgazdaságok
Az Agrárminisztérium által kiírt pályázat keretösszege 3,19 milliárd forint.
február 8., 15:38
- Címlapon
Havas Henrik nekiment Gulyás Mártonnak a Magyar Péter-interjú miatt
Az újságíró szerint valaki felkészíthette volna Magyar Pétert arra, mi vár rá.
32 perce
- Gazdaság
Megállapodás született a Lear győri telephelyén: nem lesz sztrájk
Amint a szövegezés elkészül és hivatalossá válik, a sztrájkkészültség megszűnik.
február 11., 17:08
- Mindeközben
Visváder Tamás a feleségével való megismerkedéséről: Ultimátumot adtam neki, ha nem szakít, akkor engem felejtsen el
tegnap, 17:45
- Címlapon
„Ez egy nyilvános korbácsolás volt” – örömködik Vlagyimir Putyin televíziója az amerikai alelnök beszédén
10 órája
- Gazdaság
Hamarosan belenyúlhat a kormány a bolti árakba
Ha kell, jöhetnek az árstopok.
február 10., 09:16
- Gazdaság
A kormány döntése miatt ömlik az emberek pénze az államhoz
Megérkezett a minisztérium gyorsjelentése.
február 10., 11:33
- Címlapon
A mamahotelért mindenki nagy árat fizet, pedig a spórolásra lett kitalálva
Miért nem költöznek el otthonról a fiatalok? Ezek a mamahotel átkai.
18 perce
- Gazdaság
Az örök ingatlanpiaci kérdés: hogy alakulnak a négyzetméterárak?
A lakhatási válság továbbra is jelentős mértékben nehezíti a magyarok mindennapjait. Helyzetjelentés az Indexen.
február 9., 06:16
- Címlapon
Újabb hírek érkeztek Ferenc pápa állapotáról
A katolikus egyházfő közelgő programjait lemondták.
6 órája
- Mindeközben
Imádni való fotón mutatta meg Hajdú Péter, hogy mekkorát nőtt a születésnapos kisfia
tegnap, 16:40
- Gazdaság
Donald Trump pumpálja a forintot, mégsem eszik olyan forrón a kását
Csak nagy duma a vámháború?
február 9., 09:47
- Gazdaság
Ezek a számok több mint 250 millió forintot értek
Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait.
február 9., 16:47
- Gazdaság
Reagált a kereskedelmi szövetség Nagy Márton árstopos bejelentésére
Azt is elárulták, mik a legfőbb célok az üzletpolitika kialakításakor.
február 10., 12:42