Új buszokat vesznek a Volánok is
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A Volán társaságok, illetve a jogutódjaik hároméves feltételes közbeszerzési pályázatot írnának ki új autóbuszok beszerzésére, ehhez 35 milliárdot kapnak az államtól, mondta le a Világgazdaságnak az NGM.
Kérdéses, hogy Budapesttől eltérően itt megvehetik-e a majd legjobb ajánlatot jelentő buszt vagy drágábban kell részben magyar buszt is venniük, esetleg végül mindkettőnél tízmilliárdokkal drágábban ki kell szervezniük egy ismerős cégnek. A budapesti tapasztalatok eddig a következők a mostani buszbeszerzésnél:
- A fővárosnak idén év végétől, jövő év elejéről 150 busz kell a 3-as metró felújításához szükséges pótláshoz.
- Az erre kiírt tendert felerészben a Solaris nyerte, igen jó árú buszokkal, a másik felét pedig a magyar Mabi-Bus gyártaná, de volt olyan verzió is, hogy csak lengyel buszt vesz a BKV.
- A kormány hónapok óta nyomás alatt tartja a fővárost, hogy ne kösse meg a szerződést a nyertes cégekkel, hanem szervezze ki a metrópótlást egy külső cégnek (nem tudni melyiknek).
- A Habony Árpád és Tombor András vállalkozó alkotta csoport lehet a befutó, esetleg Wáberer Györgyék is elvégezhetik a munkát, a piaci híek szerint. Illetve ha majd döntenek a nemzeti buszstratégia érdekében a kiszervezésről. A BKK belső hatástanulmánya szerint ez a kiszervezés belekalkulált lopás nélkül is nagyjából 23 milliárddal lenne drágább az országnak 10 év alatt.
Hasonló szavak
Aggasztó, hogy a Volánoknál ismét a most összerakott buszstratégiára hivatkozva bemondták, hogy a magyar buszgyártóknak fognak megrendelést biztostani, és nem az a cél, hogy olcsón vegyék a lehető legjobb buszokat a Volánok.
"Az állam ezáltal hosszú távú megrendelést biztosítana a magyarországi autóbuszgyártóknak. Ez az egyik eleme a magyar autóbuszgyártási stratégiához kapcsolódó cselekvési tervnek, amelyet az érintettek bevonásával a gazdasági tárca készített el, és amit nemrég fogadott el a kormány" - mondta el Lepsényi István, az NGM egyik államtitkára. De még hozzátette, hogy azt a versenyszabályaink miatt "nem garantálhatja" persze, hogy magyarok fogják nyerni a tendereket.
Az még nem dőlt el, hogy mikor írják ki a pályázatokat, a Volánok most mérik fel, hogy hány busz kéne nekik. A több mint hatezer busszal rendelkező Volánoknála a buszok átlagos életkora több mint 14 év, ami elég soknak számít.