Győztek a taxisok és a kormány

HUS 4804
2016.07.13. 13:31

Úgy tűnhet, hogy teljes sikert arattak a taxisok azzal, hogy a szabályozás miatt bizonytalan időre kivonul az Uber Magyarországról.

Az Uber főleg a diszpécserszolgálati előírásokra hivatkozott, amiknek nem tud és akar megfelelni, de rengeteg előírásunk van a taxikra, olyan hülyeségektől kezdve, hogy a vállalkozás szakmai irányítójának adott esetben 25 percig általános vállalkozói ismereteket kell tanulnia. Ráadásul ha minden kormányrendeletben kikötött feltételnek eleget tesznek, akkor az adott önkormányzatok attól még tetszőleges új feltételeket írhatnak ki, mondjuk a minőség vagy a település összképe érdekében. 

Idén még ehhez jött az, hogy letilthatják a magyar internetről az Ubert egy évre, ha tovább működik. Ez még nem biztos, hogy megrázta volna a cég működését, viszont a kormány elkezdte

az egyetlen elérhető módon zsarolni őket: a sofőrjeiken keresztül.

Lényegében elvehették volna a sofőrök jogosítványát és rendszámát is, ha olyan személyszállító céggel állnak kapcsolatban, ami a kormánynak nem megfelelő. Ez már be is tett, ezt nem akarhatta megvárni az Uber, mert az ilyesmi ellen semmit nem tudnak tenni. 

De ha végignézzük, hogy mi vezetett idáig, akkor

jól látszik, hogy alapvetően a pocsék szabályozásunk terméke ez az egész,

ami komolyan megkárosítja a fogyasztókat az elérhető jobb lehetőségekhez képest. Amiből az következik, hogy csak ideig-óráig lehet fenntartani a lehúzást. Várható, hogy jönni fognak olyan cégek, amelyek így vagy úgy, de kikerülik a taxis besorolást, és a végén meg kell majd változtatni a rég idejétmúlt rendszerünket.

Hozzátéve persze, hogy az Uber is egy elég kópé cég. De utólag azért érthető, hogy nem különösebben bíztak abban, hogy érvekkel sikerülhet elérniük a jelenleg a taxisok teljes kiszolgálására törekvő szabályozás megváltoztatását.

A taxisok csak fejték az utasokat, aztán meg tüntettek

Az Uber 2014. novemberben érkezett meg Magyarországra, egyből mérföldekkel kényelmesebb, biztonságosabb és érezhetően olcsóbb szolgáltatást nyújtva, mint a taxisok. Pontosabban mint a budapesti taxisok, ugyanis egyéb milliós városok híján igazából ez csak egy fővárosi kérdés volt végig. 

Az alapprobléma Budapesten az volt, hogy a taxisok hosszú előkészítő munkával kilobbizták Tarlósnál, hogy „a minőség érdekében” ne legyen árverseny, csak magas hatósági áron mehessen minden fővárosi taxi. Ez persze még a BKK ellenőrei szerint sem tántorította el őket attól, hogy jelentős méretekben csaljanak, de a nem csaló taxisok szolgáltatását is kevesebben tudták igénybe venni, ők viszont legalább nagyon drágán.

Kapcsolódó
Durván adócsaló lehet rengeteg taxis

Durván adócsaló lehet rengeteg taxis

Nem csak a taxióra pörgetésével tudnak trükközni a taxisok, széles körben elterjedt a radír néven emlegetett eszköz is, amivel nullázni tudják a taxiórát. A gyártóktól kiugrott műszerészek buherálják az órákat, az ellenőrök tudnak róla, de tehetetlenek, nagyot bukhat a költségvetés minden évben.

Created with Highcharts 4.0.12012-höz képest 2014-re megduplázódott a taxis cégek együttes árbevétele(ezer forint), forrás: Opten5 273 6334 447 6234 248 0727 141 7938 699 148-573 099-405 027-303 104-159 53071 54820102011201220132014-2 00000002 000 0004 000 0006 000 0008 000 00010 000000

Nagyot lehetett kaszálni taxizással

Megnéztük, hogy azonos fuvarszámmal, minden költség levonása után is sokkal jobban megérte taxizni, mint uberezni sofőrként. Egy taxis zsebében teljesen azonos tevékenység esetén 360-390 ezer forint maradhatott havonta, egy uberesében 180-220 ezer. Természetesen akkor, ha a taxisoknál semmilyen stiklit nem számítunk. Az Ubernél pedig nincs is mód a fogyasztó érdemi átverésére. Itt olvashat bővebben erről.

Az Uber sokkal olcsóbb megjelenése ebbe a taxisidillbe rondított bele, ami után egyből rohantak a kormányhoz, hogy takarítsák ki innét a versenytársaikat hamar.  A kormány pedig érthetetlen okból azonnal a pár száz vagy pár ezer taxis mögé állt a fogyasztók helyett. Sokáig szóba se került, hogy fogyasztók érdekei mentén átalakítanák a szabályozást, csak az, hogy valahogy majd ráfenyítenek az olcsóbb új belépőre. 

Tény, hogy az Uber előbb kezdett el szolgáltatni, mint hogy az alapvető adózási feltételeknek megfelelt volna, de ezt némi párbeszéd után viszonylag gyorsan sikerült megoldani, a személyszállítási vizsgákkal együtt.

Igen ám, de nyilvánvalóan nem az volt a taxisok célja, hogy az uberes sofőrök képzettebbek legyenek, hanem hogy ne működhessenek olcsóbban. Egyes taxisbeszámolók szerint ugyanis harmadával esett vissza a forgalmuk az Uber miatt. Az Uber mondjuk inkább azt akarta hangsúlyozni, hogy olyanoknak is szolgáltatnak, akik a drága taxikba egyébként nem ülnének be.

Kapcsolódó
Ha elvennék az uberesek autóját, az hatna

Ha elvennék az uberesek autóját, az hatna

Jóval szigorúbb büntetésekért lobbizik a Főtaxi a hivatalos taxiengedély nélküliek ellen. Bíznak benne hogy a kormány megvédi őket és a szerintük nagy tisztulást hozó hatósági áras rendeletet. Ha mindig az olcsót keressük, nem fogunk jól járni, a mostani taxistüntetés pedig többet ártott, mint az Uber. Szunomár Tiborral, a Főtaxi vezetőjével beszélgettünk.

Erre jött a taxishiénák erőszakos tüntetéssorozata, őket érinthette ugyanis a legdurvábban, ha kevesebb becsípett vendéget tudnak elvinni a Király utcából a Nyugatiig 25 ezerért. Nekik eleve a bevételük nagyobb részét tehette ki a hétvégi esték forgalma, amire különösen ráment az új versenytárs.

"A Zsolt, a Géza, a Csabi meg én állunk be a Kossuth térhez." Az Ubert csak a divat miatt szeretik az emberek a tüntető taxisok vezérének magyarázata szerint.

Be lehet telefonálni az Uberhez? Nem? Na ugye!

De a zsarolás és a lobbi végül működött, az NFM hiába mondta néha, hogy az értelmesebb szabályozáson is gondolkoznak, ehelyett elkezdtek további Uber-ellenes szabályokat kidolgozni. A kormánypárt álláspontja is furán taxispárti volt, szerintük az a megoldás, hogy a mostani taxiscégek majd lemásolják az Uber eddigi fejlesztéseit, az Uber árelőnyét pedig meg kell szüntetni, és akkor meg is oldódik ez az egész innovációs probléma.  

Kapcsolódó
Világháború az Uber ellen: máshol így harcolnak a céggel

Világháború az Uber ellen: máshol így harcolnak a céggel

Nem csak Magyarországon, a világ számos más pontján is balhé lett az Uberből. Betiltások, letartóztatások, kivonulás és visszatérés kísérte a cég hódítását Európában és Ázsiában.

Hol tiltották még be az Ubert?

Ide kattintva megnézheti, hogy tiltották be vagy fenyegették betiltással már a céget. 

Nos, ennek a vége az lett, hogy az Uber árelőnyét tartósan sikerült megszüntetni. A cég akkor is sokat veszt a kivonulással, ha fél év múlva esetleg vissza tud térni valahogy: nehéz lesz visszaszerezni az egyszer már csalódott sofőröket, illetve a szolgáltatás bizonytalanabbnak fog tűnni a fogyasztóknak is. Hasonlóképp elrettentőbb lesz a magyarországi belépés az Uber klónjainak is. A pluszforgalommal együtt az így létrejött munkahelyek is megszűnnek, a külföldieket és a gyanútlanabb állapotban lévőket pedig ismét könnyebben húzzák majd le a csalók.

Ami viszont az egész elbaltázott sztoriban visszafordíthatatlan, az az, hogy nyilvánvalóvá vált több százezer embernek, hogy mekkora igény van az árversenyre, arra, hogy bármilyen módon a taxisok árai alatt fuvarozzanak embereket Budapesten. Ez pedig nagyon erős ösztönzőt fog adni ahhoz, hogy szövetkezeti, egyesületi, fix díjas vagy jó ég tudja milyen formában megpróbáljanak újabb cégek belépni erre a piacra úgy, hogy ne kelljen magukat taxinak hívni.  

Már persze addig, amíg rá nem jön a kormány, hogy az innovatívabb megoldásokat tényleg csak ideig-óráig lehet kitiltani a baráti cégek kedvéért. Ez ráadásul egy nagyjából száz évvel meghaladott gazdaságfilozófia, ami pont a gyakran hangoztatott versenyképességünket rontja, a hosszú távú céljainkat pedig rövid távúak oltárán áldozza fel. 

Kapcsolódó
A taxiautót tiltsák be!

A taxiautót tiltsák be!

Milyen érdekes, 100 éve a bérkocsisok zsarolták rettegve a várost a jövőt jelentő taxisok érkezése miatt. Akkor is zsaroló fuvarosok és nevetséges hatóság nehezítette a városlakók életét.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.

február 14., 15:32

  • Gazdaság
Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben

Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben

Kiderült, melyik szférában éri meg leginkább nyugdíjasokat alkalmazni.

február 14., 08:39

  • Gazdaság
Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság

Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság

Már nagyon építenének, de egyelőre nem nagyon van mit.

február 14., 08:47

  • Címlapon
Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére

Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére

Az ukrán elnök leszögezte, országa nem eladó.

1 órája

  • Gazdaság
Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét

Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét

Nagy Márton közölte a részleteket.

7 perce

  • Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre

Erőre kapott a forint péntek reggelre

A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.

február 14., 08:41

  • Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon

A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.

február 14., 14:24

  • Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.

február 14., 13:42

  • Gazdaság
Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak

Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak

Valószínűleg még jó pár generáció élvezheti a szocializmus álomlakásait.

február 14., 15:04

  • Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.

február 14., 09:28

  • Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.

február 14., 17:42

  • Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme

Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.

2 órája

  • Címlapon
Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel

Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel

A 88 éves katolikus egyházfő már az örökségét védelmezi lépéseivel.

3 órája

  • Gazdaság
Pénzpatakba léptek a magyarok, akik ide tették a forintjukat

Pénzpatakba léptek a magyarok, akik ide tették a forintjukat

Ha azt gondolta, hogy az állampapír volt a legjobb befektetés, gondolja újra.

február 13., 17:28

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban

A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.

február 14., 18:01

  • Gazdaság
Nyilvános: akár több milliárd forintos szolidaritási hozzájárulást is fizethetnek a települések

Nyilvános: akár több milliárd forintos szolidaritási hozzájárulást is fizethetnek a települések

Budapestre 89 milliárd forintot róttak ki.

február 12., 08:42

  • Gazdaság
Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton

Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton

Erről fog szólni a 2025-ös év.

február 14., 19:23

  • Gazdaság
Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek

Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek

Ritka lesz a tíz százalék feletti fizetésnövekedés.

február 12., 13:12

  • Gazdaság
Donald Trump Moszkvába telefonált, aztán csatába indult a forint

Donald Trump Moszkvába telefonált, aztán csatába indult a forint

Az elnök „hosszas és rendkívül termékeny” beszélgetést folytatott Vlagyimir Putyinnal.

február 13., 10:43

  • Gazdaság
Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni

Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni

Hamarosan érkezik egy rejtélyes könyv is.

február 13., 16:32

  • Címlapon
Kiszivárgott Orbán Viktor balatonfüredi beszéde, el akarják foglalni Brüsszelt

Kiszivárgott Orbán Viktor balatonfüredi beszéde, el akarják foglalni Brüsszelt

Kihelyezett frakcióülést tartott a Fidesz–KDNP.

6 órája

  • Gazdaság
Kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra

Kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra

Korábban még nem volt ekkora állami támogatású beruházás.

február 13., 11:54

  • Címlapon
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.

2 órája

  • Gazdaság
Donald Trump vámjai miatt használhat több műanyagot a Coca-Cola

Donald Trump vámjai miatt használhat több műanyagot a Coca-Cola

Így is a világ legnagyobb műanyagszennyezője a cég.

február 12., 17:31

  • Címlapon
A Gmailen terjedő újabb átverések miatt a kiberszakértők megkongatták a vészharangot

A Gmailen terjedő újabb átverések miatt a kiberszakértők megkongatták a vészharangot

A csalók a mesterséges intelligencia eszközeivel élve igyekeznek átverni a felhasználókat.

6 órája

  • Gazdaság
Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje

Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje

Különösen hasogató az akkumulátoripar 50 százalékos visszaesése.

február 13., 09:06



Bezárás