Gyerekmunka-botrányba keveredett több nagy autógyártó

2016.07.28. 13:44

A világ legnagyobb autógyártói közül több is gyanúba keveredett, hogy gyermekmunkával kitermelt csillámpalát használ a kocsik festéséhez - írja a Guardian. A lap kinyomozta, hogy a cégek beszállítói láncaikon keresztül áttételesen kapcsolódhatnak az indiai csillámpala-bányászat sötét oldalához, amely 10 év körüli gyerekeket dolgoztat egészségtelen körülmények között. Az autógyártók azt ígérik, utánajárnak a dolognak. 

A Guardian szerint a botrányban érintett lehet az Audi, a BMW, a GM-csoporthoz tartozó Vauxhall és a Volkswagen is. Korábban nagy kozmetikai cégek is bajba kerültek már emiatt, ők az arcfestékekhez használják a csillámpalát fényvisszaverő hatása miatt, míg az autók a karosszéria metálos csillogását köszönhetik neki. A pala jelentős része Indiából származik, ahol a kormányzat a múltbeli rossz visszhang miatt már ígéretet tett, hogy kiszorítja a gyerekmunkát az ágazatból.

Néhány bánya már állami felügyelet alatt működik, de még mindig bőven van terepe a fenntarthatósági és munkajogi szempontból aggályos bányáknak is. Ezt jól jelzi,l hogy állami statisztikák szerint hivatalosan 2013-14-ben 19 ezer tonna csillámpalát termeltek ki az országban, ugyanakkor a Bányászati Minisztérium friss statisztikái szerint 128 ezer tonnát exportáltak. Becslések szerint az illegális bányákban jelenleg is 20 ezer gyerek dolgozik, gyakran egész családjával együtt, a gyerekek közül sokan még csak 10-12 évesek. A gyerekek a munka során egészségtelen mennyiségű port lélegeznek be, követ csákányoznak és cipelnek. A legkisebbek a kövek szortírozásban vesznek részt. 

Az illegális bányákból származó kőzet egy része indiai exportőrökön keresztül egy kínai céghez, a Fujian Kuncaihoz kerül, ami a L'Oreal mellett olyan hatalmas autófestékgyártók beszállítója is, mint az Axalta és a PPG. Ez a két cég pedig a csillámpalás festékeket világszerte ismert autóórásoknak adja tovább. 

A Guardian cikke nyomán természetesen az összes szereplő nyilatkozatot adott ki, miszerint számukra elfogadhatatlan a gyerekmunka, és a beszállítói szerződéseik is tiltólistára teszik az etikátlanul előállított árukat. A lapnak küldött levelében a BMW, az Audi és a Vauxhall nyomozást ígért az ügyben.