Sok szempontból Izland egy kulturális és turisztikai csoda. Egyre többen figyelnek fel az izlandi könnyűzenére és filmiparra, a különleges tájra és az idei futball Eb-nek köszönhetően az érdekes szurkolói rigmusokra. Talán ezeknek is köszönhető, hogy a Telegraph cikke szerint
„Mintha Disneyland lenne a belvárosban” – jellemezte a jelenlegi helyzetet Birgitta Jónsdóttir, a következő választáson kormányzásra készülő Kalóz Párt vezetője.
Az amerikai turisták száma 2010-től kezdett el dinamikusan emelkedni – olyannyira, hogy idén már többen keresték fel az országot, mint amennyien ténylegesen ott élnek. Izland lakossága 323 ezer fő.
Egyes becslések szerint 2016 végére a világ minden részéről érkező turisták száma elérheti a másfél millió főt, ami brutális adat, tekintve, hogy 2010-ben ez a szám csak 459 ezer, 1996-ban pedig 200 ezer volt.
Jónsdóttir szerint komoly problémát okoz, hogy a fővároson kívüli természetes területeken nincs kiépített infrastruktúra (például mosdók), amit a politikus azzal oldana meg, hogy külön adót vetne ki a szállodákra, ezzel is segítve a turisztikai beruházásokat.
Az egyre több látogató hatására nemcsak több hotel és szuvenírbolt nyílt Reykjavíkban, hanem a bérleti árak is növekedtek, ami rosszul érinti a helyi lakosságot. A többség szerint a kormánynak magasabb árakkal és adóval kellene kezelnie a helyzetet, ami egyébként annyira nem jön rosszul Izlandnak, hiszen a turizmusból származó bevétel pótolja a halászatban és alumíniumiparban tapasztalható bevételcsökkenést. 2020-ra egyébként azt jósolják, hogy a külföldi turisták száma eléri a kétmilliót.