Büntetést kaphat Magyarország egy elbaltázott vasúti beruházás miatt
További Gazdaság cikkek
- Az influenszerek is rajta vannak az új hatóság radarján
- Nincs mese, hiába jó minőségű a magyar élelmiszer, olcsóbbá kell tenni
- Megszavazta a parlament, óriási változások lesznek az adózásban
- Bejelentést tett a kormány, nagyon fontos változások jönnek a SZÉP-kártyáknál
- Nagy Márton új szövetséget ajánl a gazdasági növekedéshez
Csúszásban van az uniós pénzből állami megrendelésre készülő vasúti adatátviteli rendszer, ezért e félő, hogy vissza kell adni a bekerülési költséget, és még büntetést is kiszabnak Magyarországra - írja a 444 az NFM egy kiszivárgott belső előterjesztése alapján.
A kormány részére készült, januári keltezésű előterjesztés a lap szerint a GSM-R rendszer magyarországi bukását dolgozza fel. A történet úgy kezdődött, hogy az EU előírta, a hatékonyabb működés érdekében Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszert kell kiépíteni a kontinensen. Magyarország összesen 3500 km vasúti pálya lefedését vállalta, az unió kifizette az első szakasz költségeit is, csakhogy az építkezés elakadt, bár a kapott összeg túlnyomó részét már elköltötték rá.
Most már sehogy se lesz jó
Az 1100 km optikai kábel lefektetéséről szóló közbeszerzési pályázatot a munkára az osztrák Kapsch és a magyar állami MVM cégei nyerték el 2012-ben, a munka határideje 2015 szeptember 30. volt. Az építkezéssel már végeztek is az előterjesztés szerint, de a hardvereken nem fut biztonságosan a szoftver, "folyamatos funkcionalitási és stabilitási problémák" vannak.
A fejlesztési minisztériumban most azon gondolkodnak, hogy fel kellene mondani a szerződést a Kapsch – MVM párossal, ám kötbérként a 23,6 milliárdos megbízásnak legfeljebb a 25 százalékát tudnák visszaszerezni, mert így állapodtak meg velük a megbízáskor. A maradékot ki kellene perelni belőlük, ami évekig tarthat. Ha pedig új közbeszerzésről döntenének, akkor a beruházás nem lenne készen 2018 vége előtt, pedig addigra az eredeti terv szerint már a következő szakasznál kéne tartani.
Kötbér és a visszafizetés réme
A csúszáson kívül az is nagy probléma a 444 cikke szerint, hogy a megismételt munkát az EU már nem finanszírozná. A minisztérium számításai szerint egy új megbízás a munka befejezésére mintegy 10 milliárd forintjába kerülne az államnak, ezért tavaly úgy döntöttek, inkább kivárják, hogy a Kapsch megoldja a feladatot, de azóta sincs változás.
További probléma, hogy a GSM-R-re épülő vonatbefolyásolási rendszer kiépítésére már hét szerződést kötött előre az állam a Thales és a Siemens cégekkel. Ők nem tudják elkezdeni a munkát az első szakasz befejezéséig, ezért február végére már 12 milliárd forint kötbért követelnek majd a magyar államtól. Az összeg havonta 530 millió forinttal emelkedik, és ehhez jöhet még hozzá potenciálisan egy 20 milliárdos tétel, ha az EU visszakérné az eddig elköltött pénzt, továbbá kötelezettségszegési eljárás is kinézhet az ügy miatt.