Kinőtt Kínában is a sharing economy
Elég durván növekvő pályán van Kínában is a sharing economy, tehát az olyan internetre és okostelefonos alkalmazásokra épülő gazdasági tevékenység, amin keresztül az emberek olyan árukhoz és szolgáltatásokhoz juthatnak hozzá, amiket korábban inkább megvettek.
Hasonló alapon működött a Magyarországról kiűzött Uber, de ilyen például a turisztikai célú lakáskiadást leegyszerűsítő Airbnb, vagy akár az autómegosztó vagy az internetes ételrendelő oldalak is. Ha érdekli téma, itt elolvashatja a sharing economy egyik kutatójával készült idei korábbi iinterúnkat.
A kínai People's Daily megkérdezett állami kutatóinak friss tanulmánya szerint évi 40 százalékkal nőhet a sharing economy-szerű tranzakciók értéke évente, és 2025-re az ország GDP-jének 20 százalékát adhatja már. Ráadásul 5-10 ilyen megoldásokra építő óriáscég létrejöttét is várják az országban. Persze ez kínai állami kutatás, szóval a számokkal valószínűleg nem érdemes sokat foglalkoznunk, annyi azonban biztosan leszűrhető, hogy nagy arányú növekedést várnak.
Az egyik megkérdezett kutató, Zhao Ying viszont azt is felvetette a lapban, hogy azért vannak még problémák a nagy térhódítás előtt. Mindenekelőt a bürokratikus akadályokat említette, szóval szabályozási változtatásokra is szükség lesz majd, ha ilyen irányokba tervez a Kínai Kommunista Párt.