További Gazdaság cikkek
- Valaki csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
- Fordulat jöhet a bérekben, búcsút inthetünk a 10 százalék feletti bérdinamikának
Már úgy tűnt, hogy vége a metrópótlóbusz-tender szinte követhetetlen csavarjainak, amikor egy szerződésben ismét felbukkantak a Tarlós István által fantomgyárnak tartott Mabi-Bus (később IKARUS Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.) buszai.
- Harminc darab új magyar buszt vásárol a BKV 2,58 milliárd forintért. Eddig a jó hír.
- A nem túl jó hír, hogy a buszokat nem verseny alapján vásárolják, hanem egy furcsa, részleges szerződés-átruházás részeként kapja a BKV a Volánbusztól. Az ügylet pontos neve: "A Volánbusz Zrt. és a BKV Zrt. közötti megállapodás a budapesti M3 metróvonal rekonstrukciója miatt szükséges metró felszíni pótlás megvalósítása érdekében." A buszok abból a beszerzésből származnak majd, amit a Volánbusz írt ki korábban 180 darab csuklós, városi buszra.
- Nem túl biztató hír, hogy a szóban forgó Volánbusz-tenderen nyertes IKARUS Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. a szerződésben meghatározott 2017 augusztusi határidőig nem szállított le egy buszt sem. Ebből a fantomflottából vásárol most 30 buszt a BKV. (A magyar céget Tarlós István többször úgy emlegette, hogy vennének tőlük buszt, csak nem gyártottak még le egy darabot se.)
- További nem jó hír, hogy a BKV valószínűleg nem kész buszokat vásárol. A járműveket saját műhelyeiben, úgynevezett PKD-s konstrukcióban kell befejeznie, ami 2-3 millió forinttal emelheti az amúgy sem alacsony, buszonkénti 86,2 millió forintos árat. De mivel erre vonatkozóan nincs adat a szerződés-átruházási szerződésben, az is előfordulhat, hogy a buszokat készen kapja meg a BKV.
- További nem jó hír, hogy erre a busztípusra a BKV már tavaly rendelkezett szerződéssel. Ezeket a szerződéseket a fővárosi közgyűlés döntése alapján végül nem írták alá. A buszok ára akkor alacsonyabb volt egymillió forinttal.
- További nem jó hír, hogy a BKV-s finiselésre váró, tehát nem befejezett Modulo buszok árai már tavaly meghaladták a fővárosi busztenderen nyertes másik gyártó, a lengyel Solaris hasonló buszainak árait.
Összegezve: a BKV bő egy év után és még drágábban juthat hozzá azokhoz a buszokhoz, amikre tavaly már kész szerződése volt, méghozzá a Volánbuszon keresztül. Persze csak akkor, ha az IKARUS EAG egyáltalán le tudja gyártani azokat jövő nyárra.
(Mint azt az Omnibusz blog megírta, az IKARUS EAG-nak csak azért él még a szállítási szerződése, mert 240 napos haladékot kapott egy megváltozott jogszabályra hivatkozva, miszerint minden új buszba kell tűzoltókészülék.)
(Borítókép: Egy Modulo M168D csuklós autóbusz érkezik a Deák téri autóbuszmegállóba Budapesten 2016. április 27-én. A tervek szerint 75 darab Modulo M168D állna forgalomba a fővárosban. MTI / Máthé Zoltán)