Megsarcolják a London belvárosába tartó légszennyező kocsik tulajait
További Gazdaság cikkek
-
Azt hisszük, nem tudnak átverni a kibercsalók, pedig…
- Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik
- Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók
- Itt a háború kegyetlen valósága: Ukrajnában van egy elveszett generáció
- Fontos határidőre figyelmeztet a NAV
20 font fölé emelkedett hétfőtől a londoni behajtási díj a régi, korszerűtlen motorokkal felszerelt járművek számára – írja az MTI.
A londoni polgármester, Sadiq Khan által elrendelt intézkedés alapján a 2006 előtt gyártott benzin- és dízelüzemű magángépkocsik tulajdonosainak 10 font szennyezési pótdíjat kell fizetniük minden egyes alkalommal, amikor hétköznap reggel hét és este hat óra között behajtanak a díjasított belvárosi övezetbe. Az intézkedésről bevezetéséről látványos plakátkampánnyal is tájékoztatják a város lakóit.
If you could see London’s air, you’d want to clean it too. Read about my plans to tackle air pollution. #CleanAir https://t.co/QYniWs9aIl pic.twitter.com/KP4LlTzgSo
— Mayor of London (@MayorofLondon) 2017. október 22.
A tíz font pótdíjat a hosszú évek óta minden gépjárműre érvényben lévő, jelenleg 11,50 fontos behajtási alapdíjon felül kell fizetniük a rendelettől érintett járművek üzemeltetőinek, vagyis hétfőtől a légszennyezési tűréshatárt túllépő régi autókkal naponta 21,50 font (7400 forint) ellenében lehet csak közlekedni a londoni belvárosban.
Sadiq Khan a BBC rádiónak hétfőn elmondta: Londonban a krónikusan szennyezett levegő miatt egészségügyi válsághelyzet alakult ki,
Az intézkedés népszerű a londoniak körében. A YouGov közvélemény-kutató cég a díjemelés napjára időzített felmérésében kimutatta, hogy a brit főváros lakosságának 74 százaléka támogatja a tízfontos behajtási pótdíj kivetését a legszennyezőbb régi járművekre.
A BBC cikke szerint az intézkedés ellenzői szerint a díj aránytalanul sújtja a szegényebbeket, mások szerint viszont Khan intézkedése nem elég radikális, a Clean Air London nevű civil szervezet szerint például "határozottabb, erőteljesebb és okosabb" lépéseket várnak Khantól, aki szerint ugyanakkor ez az intézkedés csak egy intézkedéscsomag egyik része.

"Sürgősen szükség van egy támogatási rendszer kialakítására, hogy a szennyezőbb autók tulajdonosai is kevésbé környezetszennyező modellekre tudják cserélni a járműveiket, de emellett a forgalom csökkentését célzó intézkedésekre is lehet még számítani" - mondta Khan, aki a tüzelésből származó szennyezés csökkentését is fontosnak tartja. Arra a kérdésre, hogy tervezik-e a fatüzelésű kályhák betiltását, Khan azt mondta, nem önmagában a kályhákkal van a baj, hanem a karbantartás hiányával, és a rossz minőségű tüzelővel, amit ezekben égetnek.
A londoni közgyűlés 2003-ban honosította meg az akkor napi 5 fontos, azóta több hullámban 11,50 fontra emelt behajtási alapdíjat, amelyet minden négy- vagy többkerekű, belső égésű motorral hajtott jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a belvárosi fizetős zóna határát. A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibridüzemű, vagy igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet vagy kedvezményt.
A behajtási díjkötelezettség nem vonatkozik a sürgősségi szolgálatok autóira, a taxikra és a tömegközlekedési járművekre sem. Nagy-Britanniában 2040-től meg is tiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését. A brit kormány által nemrégiben bejelentett terv alapján attól az évtizedtől kezdve már csak elektromos, illetve hibrid üzemű autók kerülhetnek forgalomba a brit utakon.