Zoltán
10 °C
21 °C

Dukai Regina sem reklámozhat többé jelzés nélkül az Instán

2018.01.05. 14:33 Módosítva: 2018-01-05 14:35:42

Dukai Regina ügyét kötelezettségvállalással zárta a Gazdasági Versenyhivatal, a modell közösségi oldalain megjelenő termékekkel kapcsolatban így nem szabtak ki bírságot - írja a GVH pénteki közleményében.

Dukaié már a harmadik, közösségimédia-celebekkel (avagy influencerekkel, vagy ahogy a hivatal nevezi kissé bénán, "véleményvezérekkel") kapcsolatos ügy, ami kötelezettségvállalással zárul, Kasza Tibor - Magyar Telekom Nyrt., GoldenEye Kft., és Rubint Réka - Alakreform Kft., Avanzo-Trade Kft. ügyek után.

A versenyhivatal azt vizsgálta, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősültek-e a Dukai Regina Facebook-oldalán és Instagramján 2016. április 15-től megjelenő, különböző vállalkozások termékeit, szolgáltatásait és a márkáit népszerűsítő tartalmak és bejegyzések, hiszen azok a "With Love" Szolgáltató Kft. (Dukai Regina rendezvényszervező cége) és a Red Lemon Kft. PR és kommunikációs ügynökség közreműködésével jelentek meg.

A bejegyzések tartalmáért a vállalkozások ellenszolgáltatásban is részesültek, ami azonban valószínűsíthetően nem volt egyértelmű a fogyasztók számára az egyes posztok láttán, vagyis sokan nem vették észre, hogy épp egy reklámot néznek, lájkolnak. A kötelezettségvállalással módosult Dukai Regina kommunikációs gyakorlata, és az influencerekkel kialakítandó marketing-együttműködésre vonatkozó szerződéskötési gyakorlat.

A GVH azt is kötelezettségként írta elő a cégeknek, hogy vállalásaik alapján oktatási célú posztokat, tájékoztató anyagot tegyenek közzé. A GVH jogsértést nem állapított meg az ügyben, így bírságot sem szabott ki. A GVH általános érvényű megállapítása a közösségi médiában, celebek profiljain keresztül történő reklámozással összefüggésben, hogy nem minősül független véleménynek vagy semleges tartalomnak egy olyan poszt, amelynek közzétételében a közzétevő gazdaságilag is érdekelt, például egy kifizetett összeg, egy keretszerződés, egy ajándékba adott termék vagy szolgáltatás, vagy akár osztalék, jutalék, illetve egyéb bevétel formájában.

A közösségi médiában jelentős követői bázissal rendelkező magánszemélyek bejegyzésein keresztüli reklámozás egyértelmű jelölésének elmaradásáért nemcsak az adott oldal szerkesztője tartozhat felelősséggel, hanem a reklámozó és akár a bejegyzés közzétételében, létrehozásában közreműködő közvetítő cég is. A GVH úgy ítélte meg, hogy az ilyen gyakorlatok miatt számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható különböző piacokon, azonban ezen eljárásoknál rövid távon hatékonyabban védhető a közérdek egy, a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással.