Orbán apja mégiscsak alvállalkozó egy uniós építkezésen
További Gazdaság cikkek
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
Hiába utalt arra Orbán Viktor miniszterelnök, hogy a családjából senki nem vesz részt alvállalkozóként vagy fővállalkozóként uniós finanszírozású projektekben, a Direkt 36 most azt írja, hogy Orbán apjának cége bizony alvállalkozó többek között Mészáros Lőrinc cége alá dolgozik egyik legnagyobb, EU-s pénzből finanszírozott állami építkezésen. A portál a Tasz segítségével kiperelte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től a két éve tartó dél-balatoni vasútfelújítás fő- és alvállalkozóinak listáját, amiből kiderült, hogy
Orbán apjának cége, a Nehéz Kő Kft. 300 millió forintot kapott alvállalkozóként ebben a projektben.
A Nehéz Kő Kft. egyedüli tulajdonosa Orbán Győző, a miniszterelnök édesapja, de korábban tulajdonos volt a kormányfő két testvére is, ifj. Orbán Győző és Orbán Áron is. A cég egy másik Orbán-vállalkozás, a Dolomit Kft. építőanyagait szállítja építkezésekre.
Mindez azért kellemetlen a miniszterelnöknek, mert eddig mindig azt állította, ha felmerült a kérdés, hogy a családja közvetlenül nem vesz részt EU-s projektekben. Az első Fidesz-kormány idején Orbán állítólag még direkt kérte apját, hogy ne vegyen részt állami beruházásokban, de most is tartja magát ahhoz, hogy a családja nem nagyon csinál ilyesmit. Tavaly júniusban például konkrétan azt mondta a Direkt 36 újságírójának:
"Meg vagyok lepődve azon, hogy ön azt állítja, hogy van olyan európai uniós projekt, ahol vállalkozóként, fővállalkozóként vagy alvállalkozóként az én családomból elindult volna valaki."
A helyzet az, hogy Orbán Győző bányavállalatai eddig valóban leginkább beszállítóként jelentek meg az állami megrendelésű, uniós finanszírozású beruházásokban, amiről a miniszterelnök is azt mondta korábban, hogy szerinte ezzel nincs semmi baj. A beszállítói pozíció azért is kényelmes, mert a fővállalkozókkal és alvállalkozók egy részével szemben ők nem nagyon jelennek meg a pályázatok nyilvános dokumentációjában. Igaz, a Nehéz Kő Kft. alvállalkozóként sem szerepelt a vasútfelújítás nyilvános adatai között, valószínűleg azért, mert a 18. legtöbbet kereső alvállalkozó volt a projektben. A 14 áruszállító közül viszont Orbán apjának cége jutott a legtöbb pénzhez a beruházásból.
Az építkezést fővállalkozóként egy konzorcium nyerte, amelyet az osztrák Swietelsky vasútipari cége vezet, de tagja még a V-Híd Zrt. és a Mészáros Lőrinc-féle R-Kord. Az építkezés 2016 óta tart, eddig 17 milliárd forinttal drágább, mint ahogy azt eredetileg tervezték.