Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Orbán apja mégiscsak alvállalkozó egy uniós építkezésen

2018.01.25. 08:57

Hiába utalt arra Orbán Viktor miniszterelnök, hogy a családjából senki nem vesz részt alvállalkozóként vagy fővállalkozóként uniós finanszírozású projektekben, a Direkt 36 most azt írja, hogy Orbán apjának cége bizony alvállalkozó többek között Mészáros Lőrinc cége alá dolgozik egyik legnagyobb, EU-s pénzből finanszírozott állami építkezésen. A portál a Tasz segítségével kiperelte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től a két éve tartó dél-balatoni vasútfelújítás fő- és alvállalkozóinak listáját, amiből kiderült, hogy

Orbán apjának cége, a Nehéz Kő Kft. 300 millió forintot kapott alvállalkozóként ebben a projektben.

A Nehéz Kő Kft. egyedüli tulajdonosa Orbán Győző, a miniszterelnök édesapja, de korábban tulajdonos volt a kormányfő két testvére is, ifj. Orbán Győző és Orbán Áron is. A cég egy másik Orbán-vállalkozás, a Dolomit Kft. építőanyagait szállítja építkezésekre. 

Mindez azért kellemetlen a miniszterelnöknek, mert eddig mindig azt állította, ha felmerült a kérdés, hogy a családja közvetlenül nem vesz részt EU-s projektekben. Az első Fidesz-kormány idején Orbán állítólag még direkt kérte apját, hogy ne vegyen részt állami beruházásokban, de most is tartja magát ahhoz, hogy a családja nem nagyon csinál ilyesmit. Tavaly júniusban például konkrétan azt mondta a Direkt 36 újságírójának:

"Meg vagyok lepődve azon, hogy ön azt állítja, hogy van olyan európai uniós projekt, ahol vállalkozóként, fővállalkozóként vagy alvállalkozóként az én családomból elindult volna valaki."

A helyzet az, hogy Orbán Győző bányavállalatai eddig valóban leginkább beszállítóként jelentek meg az állami megrendelésű, uniós finanszírozású beruházásokban, amiről a miniszterelnök is azt mondta korábban, hogy szerinte ezzel nincs semmi baj. A beszállítói pozíció azért is kényelmes, mert a fővállalkozókkal és alvállalkozók egy részével szemben ők nem nagyon jelennek meg a pályázatok nyilvános dokumentációjában. Igaz, a Nehéz Kő Kft. alvállalkozóként sem szerepelt a vasútfelújítás nyilvános adatai között, valószínűleg azért, mert a 18. legtöbbet kereső alvállalkozó volt a projektben. A 14 áruszállító közül viszont Orbán apjának cége jutott a legtöbb pénzhez a beruházásból.

Az építkezést fővállalkozóként egy konzorcium nyerte, amelyet az osztrák Swietelsky vasútipari cége vezet, de tagja még a V-Híd Zrt. és a Mészáros Lőrinc-féle R-Kord. Az építkezés 2016 óta tart, eddig 17 milliárd forinttal drágább, mint ahogy azt eredetileg tervezték.