![Megvan a magyar küldöttség első érme: Muhari Eszter drámai fordítással harmadik női párbajtőrben](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5749/57490/574903/57490351_4252339_fbef88c68a0393b9406933a0f85ee08d_wm.jpg)
Kár volt Oroszországban bíznia a Carlsbergnek
További Gazdaság cikkek
-
Ukrajna szigorúbb szankciókat szeretne, ezért nem engedi át az olajat Magyarországra
- Pénzügyi katasztrófát jelenthet egy rossz autóvétel
- Ha minden klappol, egy olimpiarendezés akár erős gazdasági katalizátor is lehet
- Varga Mihály: A jelenlegi nemzetközi pénzügyi struktúra átalakítása szükséges
- Megszólalt Varga Mihály a kínai hitelről, hamarosan jöhet a Szamuráj-kötvény
Tavaly épp nagyon ráfázott a világ egyik legnagyobb sörgyártója, a Carlsberg a kockáztatásra. 2008-ban ugyanis a nyugati piacok megtorpantak, ezért a Carlsberg egy merész húzással megvette a legnészperűbb orosz sörmárkát, a Baltikát a főzdéivel együtt.
Oroszország őrült kockázatosnak számít, hiszen egyebek mellett a helyi döntéshozók pillanatnyi hangulatát nehéz megjósolni, márpedig ennél lényegesen komolyabb szabályozási elvekhez nem különösebben tartják magukat semmilyen iparágban, és a társadalom jólétével sem kell törődniük a választási rendszer egyoldalúsága miatt.
Ez a sörgyártásban ott jelentkezett, hogy elkezdték szokatlan módon kiszorítani a Carlsberget. Először furcsa egészségügyi okokra hivatkozva betiltották a műanyagpalacknál árult, 1,5 literesnél nagyobb kiszerelésű söröket, ami jelentős részben a Carlsberget érintette. Jó tudni, hogy Oroszországban a sörök majdnem felét műanyag palackban adják el. Az összes értékesített oroszországi sör harmada jön nagyjából a Carlsbergtől a nagy felvásárlás után.
A kisebb kiszerelésű helyi sörök pedig elkezdtek extrém olcsóvá válni. A Carslberg hiába egyértelműen a leghatékonyabb gyártó az egész régióban, arra lett figyelmes a cég, hogy egyes kisebb márkák akár 30 százalékkal tudtak a lehető legalacsonyabb áraik alá menni hirtelen.
Most elképesztő bukóágra került a Baltika a Carslberg éves jelentése alapján. Egy év alatt hirtelen mennyiségben 14 százalékkal kevesebb sört tudtak eladni Oroszországban, a cég eredménye 1,26 milliárd dán koronára esett az egy évvel ezelőtti 4,49 milliárd koronáról, hiába mentek jobban a nyugati piacok. Az elemzők majdnem 5 millirád koronás adózott eredményre vártak volna, írja az MTI.
![clk](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1936/19364/193649/19364924_c5cdd1faf0ac2094d76a84d7813af73b_wm.jpg)
A többi nagy külföldi sörgyártó, az Inbev, a Heineken vagy a török Efes eleve sokkal kisebb játékosok voltak az orosz piacon, de elképzelhető, hogy a jövőre egyesülésekkel erősebben is támadnák a Crslberget a külföldi versenytársak is. Ahogy az önmagában is veszélyes, ha tartósan sokkal nyereségesebbek marad a legnagyobb versenytársak, még a végén felvásárolják őket szőröstül-bőröstül.