Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Egy héten belül kiderül, kitilthatják-e a dízelkocsikat a német városokból

2018.02.22. 18:36

Németországban elnapolták a döntést a dízelautók városi használatának tiltásáról szóló eljárásban – írja az MTI. A német szövetségi közigazgatási bíróság csütörtöki tájékoztatása szerint az országszerte izgatottan várt ítéletet február 27-én hirdetik ki.

Az eljárás központi kérdése az, hogy a városi önkormányzatok elrendelhetik-e a légszennyezettség miatt a dízelüzemű gépjárművek kitiltását a szennyezett városrészekből a hatályos jogi előírások alapján, vagy új, szövetségi szintű szabályokat kell alkotni.

Tartományok vs. civilek

Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró úgy nyilatkozott, kizárólag azt vizsgálják, hogy a szövetségi jogszabályok alapján ki lehet-e vetni használati tilalmat a dízelüzemű autókra, nem foglalkoznak a dízelautók körüli egyéb kérdésekkel. A döntést azért kellett elnapolni, mert több idő kell egy sor vitatott terület, például a tiltás arányosságának és ellenőrizhetőségének megtárgyalására.

A szövetségi közigazgatási bíróság két felülvizsgálati kérelmet tárgyal összevonva. Mindkét ügyben a Deutsche Umwelthilfe (DUH) nevű szervezet az egyik fél, amely az egyik esetben a stuttgarti, a másik esetben a düsseldorfi közigazgatási bíróságon elérte, hogy a levegőminőség minél gyorsabb javítása érdekében kötelezze az illetékes hatóságokat előírásaik szigorítására.

A két érintett tartomány - Baden-Württemberg és Észak-Rajna-Vesztfália - kormánya viszont elfogadhatatlannak tartja az ítéletet, arra hivatkozva, hogy annak alapján ki lehet tiltani a dízelautókat a rossz levegőminőségű városok központjából, ami szerintük aránytalanul súlyos gazdasági következményekkel járna, ezért jogorvoslatért fordultak a szövetségi közigazgatási bírósághoz. A szövetségi kormány által is osztott véleményük szerint más eszközökkel, autóhasználati tilalom nélkül kell javítani a szennyezett levegőjű városok helyzetén.

15 millió autót érinthet

Amennyiben a lipcsei bíróság elutasítja a felülvizsgálati kérelmeket, bármelyik német településen meg lehet tiltani a dízelautók használatát. Németországban nagyjából 15 millió dízelautót tartanak forgalomban, többségük hazai gyártmány. A tiltás lehetősége csökkentené az autók értékét, átalakításuk pedig átlagosan 1300 euróba (400 ezer forint) kerülne a gyártónak.

A DUH-nak 274 tagja és 83 alkalmazottja van, míg például a Német Környezetvédelmi Szövetségnek (NaBU) félmilliónál is több tagja van, de a DUH-nál csupán alig kétszer több alkalmazottal, 157 munkatárssal működik. A DUH külföldi támogatói között van a japán Toyota, amelynek dízelüzemű gyártmányai igen ritkán fordulnak elő a német utakon, a kevésbé szennyező, hibrid meghajtású kocsiknál viszont piacvezető.

A DUH mindenekelőtt német gyártmányú dízelautók károsanyag-kibocsátásáról gyűjtött adatai alapján küzd a dízelek használatának tiltásáért, és vizsgálataival fontos szerepe volt a német autógyártást megrengető dízelbotrány kibontakoztatásában.