Elővárosi fejlesztésként adják el ez EU-nak egy balatoni vonal villamosítását
Elővárosi vasútként adta el a kormány a Szabadbattyán és Balatonfüred közti vasútvonalat az Európai Uniónak, amelyet most 23 milliárd forintból kezdenek villamosítani – írja a Blikk a Magyar Hírlap alapján. A Balaton Fejlesztési Tanács szerint ebből még gond lehet.
A Székesfehérvárt Balatonfüreddel összekötő 64 kilométeres szakaszt a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) a "központi régión kívüli városi és elővárosi közlekedés" című alfejezetbe sorolta, az erre igénybevehető támogatásokból finanszírozzák majd.
A NIF a napilapnak azt írta, hogy egy 2012-es törvény értelmében a megyei jogú városok 100 kilométeres vonzáskörzetében végzett személyszállítási szolgáltatás elővárosi személyszállítási szolgáltatásnak minősül, Balatonfüred pedig Székesfehérvár 100 kilométeres vonzáskörzetében van, ezért finanszírozható ezekből a forrásokból. A beruházást 23 milliárd forintból kell megvalósítani, a tender győztesét a jövő héten hirdetik ki.
A Blikk megkérdezte az esetről Dorner Lajost, a Balaton Fejlesztési Tanács közlekedési szakértőjét, aki azt mondta, ebben a konstrukcióban azt kellene majd bizonyítani az EU-nak, hogy Balatonfüred Székesfehérvár elővárosa, pedig a két település más megyében fekszik. Dorner szerint az unió a NIF által hivatkozott törvény ellenére bele fog kötni ebbe, de mivel ez uniós szinten egy kisebb projektnek számít, csak utólag fogják ellenőrizni, és ha arra jutnak, hogy a beruházás révén nőtt az utasforgalom és csökkent a menetidő, akkor nem fognak büntetést kiszabni.