További Gazdaság cikkek
- Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag
- Valaki csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
Magyarországról szemlélve a brazil kamionosok olyan üzemanyagárak miatt tiltakoznak, ami itthon idilli lenne: 4 reálba, vagyis 300 forintba kerül immár a dízel literenként. Csakhogy, ami itthon mesés akciós ár lenne, az Brazíliában folyamatos drágítást jelentett az elmúlt hónapokban.
A sofőrök, elsősorban a szervezetten fellépő teherautósok a kormányt okolják,
illetve az adótartamra mutogatnak, de a kormány jó ideig elzárkózott mindenféle tárgyalástól. A riói olimpia után megroggyant egyensúlyú brazil gazdaságban közel 8 százalékos a hiány, nincs tere az adócsökkentésnek – mondták a kormányzati tisztviselők.
Csakhogy a kamionosok szakszervezetének nagyon erős fegyverei vannak, előbb sztrájkot hirdetett és a 26 brazil szövetségi államból, illetve egy speciális szövetségi kerületből álló közigazgatásból 17 különböző államban állított fel úttorlaszokat.
Kemény következmények
A reakció elsőre káosz és áremelkedés lett, de ahogy láthatóak a következmények, még az sem kizárt, hogy a sofőrök célt érnek. Bár a brazil teherautósok aligha ezt szerették volna, de az első paradox hatás éppen az üzemanyagárak további drasztikus emelkedése lett.
A töltőállomásokat nem lehetett feltölteni, sok helyen bezártak a kutak, mert elfogyott az üzemanyag, így akinek maradt még értékesíthető benzine, dízele a tartályokban, az kihasználva a magas keresletet, azonnal még drágábban értékesített.
Dugó és pánik
Ahogy az már a lezárásoknál lenni szokott, a még járható útvonalakon óriási dugók alakultak ki. Természetesen a kamionosok ott szúrtak, ahol az a legjobban fáj, így leginkább Brazíliaváros, Rio de Janeiro és São Paulo forgalmas bevezető útjait bénították meg.
Átmenetileg problémás volt a főbb repülőterek megközelíthetősége és kerozin-ellátása is, elsősorban Brazíliavárosban, de ez a későbbiekben, legalábbis átmenetileg javult.
A posta is bajba került, hivatalosan is felfüggesztette a gyorsított határidővel vállalt levélküldést és csomagszállítást, mert belátta, hogy nem tudja garantálni a szokásos határidőket. Ahogy az már az ellátási kockázatokkal fenyegető zavaroknál mindig jelentkezik,
a nép elkezdte megrohamozni a bevásárlóközpontokat,
az emberek rizst, babot és ásványvizet zsákoltak be, ameddig tudtak, amikor pedig valami elfogyott, már mindenből tartalékoltak, ami ehető lesz a következő napokban.
Vegyes fogadtatás
A népharag részben a kamionosok ellen fordult, részben az amúgy is gigantikus korrupciós botránya után rendkívül népszerűtlen Petrobras olajcég ellen. Eduardo Guardia pénzügyminiszter látva a pánikor, kicsit már engedékenyebbnek mutatkozott, bejelentette, hogy amennyiben képes a költségvetésben tátongó lyukakat más forrásból betömni, nem zárkózik el a célzott üzemanyagadók módosításától
Az elkeseredett sofőrök viszont élvezik az egyperces hírnevet, büszkén nyilatkoznak a nemzetközi tudósítóknak, és drámai hangon vázolják, hogy ezt az egyetlen utat látják, hogy a kormány meghallja a hangjukat.
Rosszkor jött
Az ezer sebből vérző brazil gazdaságnak ez az egész úgy kellett, mint üveges tótnak a hanyatt esés. A brazil gazdaság ugyan nem hasított fényesen, a GDP tavaly csak 2 százalékkal nőtt és a munkanélküliség 13 százalékos volt, ráadásul a tragikus helyzetű
Venezuelából is érkezett már 50 ezer gazdasági menekült.
A befektetők mégis alapvetően kedvelték ezt a feltörekvő, sőt egyre inkább fejlett piacot. Az olimpia után megborult egyensúly, a 75 százalékos GDP-arányos államadósság és a 8 százalékos hiány ellenére sok pozitívum is látszott. A dinamikus gazdaság szinte mindenben teljesen önellátóvá vált, még a honvédelmi eszközei is saját gyártásúak.
A nyersanyagban gazdag ország Kínával kereskedett, világszinten is verhetetlen méretű kikötők és szállítóhajók épültek. A tőzsde is jól hasított, aki a térségbe fektetett, azért nem nagyon tudta kikerülni dél-Amerika két nagy piacát, a brazilt és az argentint. Természetesen a káoszon pillanatok alatt úrrá lehet lenni, ha sikerül újra működtetni a logisztikát, a benzinkutakat és a boltokat, Magyarország gazdasági görbéin sem hagyott semmilyen nyomot az 1990-es taxisblokád. Csakhogy egyelőre Brazíliában még közel sem látszik a megoldás.
(Borítókép: Sztrájkoló kamionosok torlaszolnak el egy Sao Paolóba vezető sztrádát 2018 május 21-én - fotó: Miguel Schincariol / AFP)
Összeomlás és pánik uralja Brazíliát. A kamionosok úttorlaszokat állítottak fel, és a 200 milliós ország valóban megbénult. Az ok: 300 forint lett az üzemanyag literje.
734 · May 25, 2018 07:34am Tovább a kommentekhez