A sok fapados nehéz helyzetbe hozta a légi közlekedést
További Gazdaság cikkek
- Vasárnap és januárban is kisebb leállások jönnek az OTP Banknál, figyelmeztették az ügyfeleket
- Kiderült, mi lendítheti fel Magyarország gazdaságát
- Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag
- Valaki csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint nagyon nehéz helyzetben van az európai légi közlekedés, mert a repülőterek és légi útvonalak túlzsúfoltak, túlszabályozott a jogi környezet, és több felesleges adóforma is nehezíti az üzemelést – írja az MTI.
Rafael Schvartzman, az IATA európai alelnöke a szervezet sydney-i közgyűlésén egy háttérbeszélgetésen azt mondta:
a világ túlzsúfolt, kapacitáshiányos repülőtereinek fele Európában van, mert a légitársaságok járatnyitásait a repülőterek nem követték fejlesztésekkel, beruházásokkal.
Emellett a légi útvonalak is egyre telítettebbek, az áramlásszervezésért felelős Eurocontrol és az Európai Unió nem tudta valóra váltani az egységes európai égbolt koncepciót, emiatt egyre nagyobbak a késések.
De Schvartzman szerint önmagában a légtér hatékonyságának növelése egyébként sem lenne megoldás a túlzsúfoltságra. Például azért, mert a repülőterek kapacitáshiánya sokkal nagyobb probléma, amelyet csak együttműködéssel, megfelelően kidolgozott keretrendszerrel lehet megoldani, de az nem tudható, hogy ez mennyi időbe telik. Részben megoldást jelenthet a másodlagos repülőterek használata, amelyek viszont csak a közvetlen, úgynevezett point-to-point forgalomhoz használhatóak, átszálló forgalomhoz nem.
A kapacitáshiányra Schvartzman szerint a repülőterek privatizációja, illetve magántőke bevonása sem mindig nyújt megoldást, mert a magánkézben lévő légikikötők indokolatlanul magasan tartják a reptéri illetékeket. Bár az átlagos jegyár 50 százalékkal csökkent, a repülőtéri adó, amelyet a légitársaságoknak kell fizetniük, megduplázódott az utóbbi időben. Emiatt az IATA azt kezdeményezi, hogy töröljenek el olyan adóformákat, amelyek csak a pénzbeszedést szolgálják.
Mivel a felülről jövő kezdeményezések nem váltak be, az IATA most alulról próbálja meg elindítani a reformfolyamatot azzal, hogy a kormányoktól nemzeti légiközlekedési stratégiák kidolgozását kérte, Schvartzman azt mondta, ebben már jelentős sikereket értek el. Szintén kedden jött az ehhez kapcsolódó hír, hogy végre megépülhet a súlyos kapacitásgondokkal küszködő londoni Heathrow repülőtéren a harmadik kifutópálya.
A brit kormány döntése szerint. A repülési ágazat 22 milliárd fonttal (8 ezer milliárd forinttal) járul hozzá a brit hazai össztermék éves értékéhez, félmillió alkalmazottat foglalkoztat, évente 285 millió utast szolgál ki, és tavaly 2,6 millió tonna teherárut továbbított. A Heathrow, a világ legnagyobb forgalmú két kifutópályás repülőtere azonban "megtelt", kapacitásszűkössége miatt máris lemaradásban van a globális versenytársak mögött, és ez a brit gazdaság egészére is kihat.