
További Gazdaság cikkek
-
Nem mind zöld, ami hidrogén: így változtathatja meg a jövő üzemanyaga az életünket
- Meredek pletykák kaptak szárnyra Tiborcz Istvánról, akit fantomnak neveztek egy osztrák lapban
- Lakhatási válság közepette emelnek kamatot a bankok? – Utánajártunk
- Változás jön a kutakon, rátapostak az árak a gázpedálra
- Több száz cég, civil, Litkai Gergely, Csányi Vilmos, Ónodi Eszter – Ön is köztük lehet
Egy pillanat alatt közellenség lett a Nike-ból, amiért reklámarcot csinált az NFL-ben rasszizmusellenes tüntetéseket indító korábbi irányítóból, Colin Kaepernickből. A cég választása ugyanakkor egy nagyon jól végiggondolt marketingstratégia része, és
annak ellenére, hogy a sportszergyártó óriáscég részvényei a kampány beindulását követően esni kezdtek, hosszú távon jó eséllyel profitálni fognak abból, hogy Kaepernickre esett a választásuk.
A cég pár nappal az NFL-szezon indulása előtt jelentette be, hogy Kaepernick lesz a Just do it kampány 30. évfordulós szezonjának reklámarca. A kampány mottója "Higgy valamiben! Akkor is ha fel kell áldoznod érte mindened!".
Colin Kaepernick 2016-ban tüntetéssorozatot robbantott ki, amikor a feketék elleni társadalmi elnyomás és rendőri erőszak ellen szót emelve előbb ülve, majd térdre ereszkedve maradt a mérkőzés előtti himnuszok alatt. A mozgalom beindítása lényegében az állásába került, a 2016-os szezon végén ki is került a ligából – ezért összejátszás miatt perli is az NFL-t és annak csapatait egyébként –, az üzenetét viszont azóta is továbbvitték.
A himnusz alatti tüntetések körüli indulatok hullámokban csaptak fel, jó ideig az amerikai elnök, Donald Trump volt a tematizáló erő, hiszen amikor épp valamiről el kellett terelni a figyelmet, a Twitteren gyorsan nekitámadt Kaepernicknek, vagy a helyette tüntetőknek, vagy a ligának.
Égetéssel tiltakoznak a Nike ellen, amiért reklámarcot csinált Kaepernickből
A rasszizmusellenes tüntetéseket indító irányító két éve nincs az NFL-ben, a Nike most előkapta egy kampányhoz, tombol is miatta a fél ország.
A Nike hétfői bejelentése után újra ugyanez történt: a közösségi médiában, leginkább Twitteren elég heves népharag zúdult rájuk, ahol rengetegen kezdtek cipők és egyéb Nike-termékek égetésébe, egyúttal bojkottot is hirdettek a márka ellen, de olyan is volt, aki zoknijairól vágta le azt a részt, ahol a logó látszott. Trump most sem hagyta ki, hogy beszóljon az NFL-nek és a Nike-nak. Egy posztjában az amerikai elnök csak annyit írt: "Hogy gondolta ezt az egészet a Nike?"
What was Nike thinking?
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) September 7, 2018
Trumpnak politikusként persze megéri ilyesmiket írogatnia a Twitteren, hiszen amíg mindenki Kaepernicken és a Nike-n pörög, addig sem a mostanában egyre kellemetlenebbé váló botrányairól van szó. Üzletemberként ugyanakkor valószínűleg nagyon is tisztában van vele, hogy hogy gondolta ezt az egészet a cég.
Úgy gondolták, hogy a botránnyal ingyenreklámot csinálnak maguknak, azokra pedig nem is számítottak volna hosszabb távon, akik emiatt kezdik bojkottálni őket. Viszont a hűséges fogyasztóik még jobban fogják szeretni őket.
A kampánybemutató napján, hétfőn nagyjából 3 százalékot estek a cég részvényei, és a hét további részében egy hét alatt összesen 2 százalék körüli maradt a bukta, ugyanakkor pont a Trump-tweetjeihez hasonló ingyenes médiamegjelenéseken az Apex Marketing Group becslése alapján 43 millió dollárt kaszáltak.
Marketingszakértők szerint is jól végiggondolt stratégiát követ a Nike: Scott Galloway, az NYU Stern School of Business professzora szerint
a cég egyenesen 2018 eddigi legnagyobb marketing húzását csinálta meg azzal, hogy a megosztó Kaepernicket választotta a kampány reklámarcának.
Galloway szerint egyrészt cég figyelembe vette, hogy a bevételének hatvan százaléka az USA-n kívüli piacairól származik, külföldön pedig nem sokan gondolják úgy, hogy az USA-ban minden rendben lenne a kisebbségek helyzetével. A másik fontos dolog pedig az, hogy a Nike vásárolóinak kétharmada 40 évesnél fiatalabb, ez a korosztály pedig politikailag inkább balra húz.
De nem csak ez alapján lehet a Nike szándékaira következtetni: a cég 2017-ben közzétett marketingstratégiája alapján 2020-ig az eladásaik növekedésének 80 százalékát 12 nagyvárosban szeretnék realizálni. Ezek között ott van például Los Angeles és New York, de olyan európai nagyvárosok is, mint Berlin, Párizs vagy London. Los Angelesben és New Yorkban is bőven az országos átlag alatt volt a Trumpra szavazók aránya, ráadásul ezek a nagyvárosok tele vannak fiatal és az átlagnál jobban kereső emberekkel: ők a Nike célpiaca.
Ezekben a városokban ráadásul Kaepernick és a Black Lives Matter mozgalom támogatottsága is elég magas, valójában tehát ha Trump elítélő módon kommentálja a cég döntését, az a Nike szempontjából csak további ingyen reklám.
A Nike marketingje azzal sem lóg ki a sorból, hogy egy progresszív ügy mellett áll ki. Már a #metoo mozgalmat is gyakran használták marketingcélokra a cégek, de például a melegmozgalom mellett is nagyon könnyedén állnak ki cégek, ha a potenciális fogyasztóik szimpatizálnak ezekkel az ügyekkel. Jó példa erre, ahogy a tech szcéna az USA-ban, vagy akár itthon is rendre felvonul a Pride-on.
Általánosan is igaz, hogy a fiatalok politikai preferenciái mentén könnyebb a cégeknek mozgósítani: ahogy arra a Business Insider cikke is emlékeztet, a vállalatok leginkább a fiatalabb, pénzesebb rétegeknek akarnak reklámozni, ezért is van az, hogy a tévés közönségmérési statisztikában is külön adat van a 25-54 éves korosztályra. "Az idősebb állampolgárok meggyőzésével meg lehet nyerni egy választást, de nem érdemes velük próbálkozni a legtöbb termék és szolgáltatás eladásának érdekében" - írja a cikk szerzője.
A Nike ráadásul még saját magához képest sem húzott meglepőt az új kampánnyal, ugyanis már a nyolcvanas évek eleje óta arra építik a marketingjüket, hogy a status quo megkérdőjelezésével próbálnak imponálni a fiatalabb fogyasztóknak. Kiálltak már azért, hogy a lányok is sportolhassanak, kiálltak már muszlim női sportolók mellett, 1987-ben pedig a Beatles "Revolution" (forradalom) című számát használták egy tévéreklámjukhoz.
Kaepernick reklámarccá választása miatt tehát lehet forradalmi tettekről beszélni, csakhogy a Nike esetében nem érdemes:
a céget ugyanis most is pont ugyanúgy az motiválta, hogy fenntartható profitot termeljen a részvényeseinek, ahogy az összes eddig megosztó húzása esetében.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Energiaügyi Minisztérium szerint Brüsszel ismét a rezsicsökkentést támadja
A tárca hangsúlyozta, hogy fenntartják a lakossági kedvezményt.
február 16., 20:15
- Gazdaság
Befuccsolni látszik a Tesla Cybertruck-üzlete, óriási akciókat jelentettek be
Eddig nem látott árengedményekkel szórnák ki a készleteket.
február 16., 17:49
- Gazdaság
Százmilliók forogtak kockán, többen örülhetnek ezeknek a számoknak
Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait.
február 16., 17:49
- Mindeközben
Nevetséges, mondta az eladó, miután a Kincsvadászok nem akartak milliókat fizetni műtárgyáért
3 órája
- Mindeközben
Gáspár Győző szeretné bebizonyítani, hogy igenis tud énekelni: Andrea Bocelli leszek
4 órája
- Gazdaság
Új adatokat publikált az Energiaügyi Minisztérium a napelemek számáról
Többségük családi házak tetején működik.
február 17., 08:52
- Gazdaság
Igazán rájuk fér: régóta várt jó hírnek örülhetnek a magyar vállalatok
Az állam helyett ezúttal a piac biztosít kamatkönnyítést – mutatjuk, hogyan.
február 16., 15:05
- Gazdaság
Az Államadósság Kezelő Központ vezetője az Indexnek: Ez a pénz már zsebben van
Több milliárd euró mozdult meg.
február 16., 17:19
- Gazdaság
Nem mind zöld, ami hidrogén: így változtathatja meg a jövő üzemanyaga az életünket
A terjedését a költségek hátráltatják.
53 perce
- Gazdaság
Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra
Itt a válasz a Tisza Párt elnökének a kijelentéseire.
február 16., 11:47
- Gazdaság
Karikó Katalin az Indexnek: Ha egy kutatót gátol a rendszer, keressen kiutat
Mi is ott voltunk az első női Nobel-díjasunk alma materében tartott közönségtalálkozón.
február 16., 14:19
- Címlapon
Meredek pletykák kaptak szárnyra Tiborcz Istvánról, akit fantomnak neveztek egy osztrák lapban
Az Index megkeresésére cáfolta a híreszteléseket a BDPST Group.
3 órája
- Címlapon
Donald Trump: Putyin szeretne megállapodást kötni a háborúról, pedig megszerezhetné egész Ukrajnát
15 órája
- Gazdaság
Vészesen fogy a földgáz Európában – meddig bírjuk a telet?
Az európai föld alatti gáztárolók (UGS) töltöttségi szintje 50 százalék alá csökkent.
február 17., 10:38
- Címlapon
Megszólalt Ruszin-Szendi Romulusz a 928 milliós szolgálati villája ügyében
Sem a saját monogramos üvegre, sem a 31 milliós növénybeszerzésre nem adott magyarázatot.
2 órája
- Mindeközben
Bálint Antónia elárulta, miért vállalta el a Farm VIP-t: „Kérdeztétek sokan, hogy kellett-e ez nekem?”
7 órája
- Gazdaság
Ez már rémálom: újabb banki díjemelések jönnek
Már kilenc bank jelentette be az inflációs díjemelését.
február 17., 09:52
- Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre
A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.
február 14., 08:41
- Gazdaság
Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés
Ostromhoz gyűjt erőt a magyar valuta.
február 16., 08:20
- Címlapon
Újabb kínai óriásberuházás érkezik Magyarországra
A befektetés mintegy 800 új munkahelyet teremt.
6 órája
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés
A nukleáris energia területén is lehetőség nyílik a közös munkára.
február 17., 11:02
- Mindeközben
Idilli fotókat mutatott eljegyzéséről Gelencsér Tímea: „Az életben az egyik legnehezebb feladatunk megtalálni a párunkat”
8 órája
- Címlapon
Részleteket árult el Vlagyimir Putyin a mindenkit lázban tartó rakétájáról
Nagy áttörésről adott számot az orosz elnök.
4 órája
- Gazdaság
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
Vajon lehet-e újra virágzó sörkultúránk, és hogyan segíthetne ebben az állam?
február 15., 10:44
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban
A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.
február 14., 18:01
- Címlapon
Orbán Viktor: Mindannyian a dakoták istenének kezében vagyunk
Elemzők szerint minden főbb témában jelenthet be nagy terveket a miniszterelnök.
2 órája
- Címlapon
Megszólaltak Ferenc pápa orvosai: nincs túl a veszélyen a katolikus egyházfő
A szentatya légszomjjal is küzd, tudatában van betegsége súlyosságának.
3 órája
- Gazdaság
Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal
Lépéseket terveznek a reklámkommunikáció fejlesztésére.
február 14., 18:36
- Gazdaság
Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak
Valószínűleg még jó pár generáció élvezheti a szocializmus álomlakásait.
február 14., 15:04
- Gazdaság
Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók
Magyarország jelenlegi gázkészletei mintegy 67 téli napra lennének elegendőek.
február 15., 09:54
- Gazdaság
Négymilliárd forint talált gazdára az Eurojackpot sorsolásán
Egy játékos sikeresen eltalálta a számokat.
február 14., 21:45
- Címlapon
Újabb kormánypárti képviselő jelentette be, hogy nem indul a 2026-os országgyűlési választáson
„Mindennek megjön a maga ideje.”
6 órája
- Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog
Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.
február 14., 17:42