A női vállalatvezetők globálisan kisebb növekedést várnak
További Gazdaság cikkek
- Az influenszerek is rajta vannak az új hatóság radarján
- Nincs mese, hiába jó minőségű a magyar élelmiszer, olcsóbbá kell tenni
- Megszavazta a parlament, óriási változások lesznek az adózásban
- Bejelentést tett a kormány, nagyon fontos változások jönnek a SZÉP-kártyáknál
- Nagy Márton új szövetséget ajánl a gazdasági növekedéshez
A női vezetők sok szempontból másképp látják a világot, ágazatukat és vállalatuk helyzetét, mint a globális nagyvállalatok felsővezetői - derült ki a KPMG nemzetközi felméréséből. A kutatás hagyományosan évente begyűjti a vezérigazgatók véleményét (1300 megkérdezett 11 országból), de külön lekérdezi a női vezetőket (699 válasz 42 országból).
A vezérigazgatók összessége (beleértve a nőket is) 78 százalékban ítélik meg pozitívan szektoruk növekedési kilátásait a következő három évre, míg saját vállalatukét 91 százalék látja optimistán. Ehhez képest a nők kevésbé optimisták: szektorukban 66 százalékuk vár biztos növekedést, saját vállalatukban 77 százalék. Többek között erről is szó esett az Egyenlítő Alapítvány és a KPMG Női vezetők kerekasztal-beszélgetésén, ahol bemutatták a kutatás eredményeit.
Az eseményen szóba került természetesen a pozitív diszkrimináció, avagy a női kvóta, de a résztvevők egyetértettek abban, hogy a kvóta szükséges lehet egy folyamat kezdetén, a nők előremenetelének beindításához, de a vállalat hosszabb távú érdekeit mindig a rátermettség alapján történő kiválasztás fogja segíteni. Kiemelten fontos a kvóta megfelelő kommunikálása is, és annak felismerése, ha az már kontraproduktív. Mindazonáltal kutatások igazolják, hogy azok a szervezetek, ahol a női és a férfi munkaerő aránya az 50-50 százalékhoz közelít, jobban teljesítenek - mondta az eseményen Heal Edina, a női felsővezetőket tömörítő Egyenlítő Alapítvány alapítója.
A digitális kihívásokról elhangzott, hogy mind a nők, mind a férfiak fontosnak tartják, sőt, mintha a nők kevésbé félnének tőlük. Talán azért is, mert a nők bevonásának kulcsa többek között a fejlett technológiák alkalmazása. Gyakran ezek teszik lehetővé az atipikus foglalkoztatási formákat (home office, távmunka, kötetlen munkaidő, rugalmasság a munkavégzés helyét illetően), amelyek hagyományosan a nők munkába állását segítik jobban.
A KPMG International 2018-as kutatása szerint az 500 legnagyobb vállalat vezetője között alig 5 százalék a nők aránya, csak 21 százalékban foglalják el nők az igazgatósági helyeket, és ezek a számok az elmúlt években alig változtak.
A felmérés kitért arra is, hogy az elmúlt években a cégekkel szembeni kihívások között egyre nagyobb súlyt kaptak a digitalizációhoz és általában a technológiai fejlődéshez köthető kockázatok is. A nemzetközi nagyvállalati vezetők kockázati listáján a gazdaságok bezárkózása áll az első helyen, ezt követi a kiberbiztonsági kockázat, valamint az attól való félelem, hogy valaki más hozza el a diszruptív megoldást a saját szektorukban - mondta Liptay Gabriella, a KPMG marketing és kommunikációs igazgatója a kutatás részleteinek bemutatásán.
A nemzetközi vezetőkhöz képest a magyar női igazgatók a legnagyobb veszélyfaktornak a szabályozásból fakadó kockázatot, a tehetséges munkaerő hiányát, valamint a technológiai fejlődésében rejlő veszélyeket tekintik.
Nézzük összefoglalva, mit gondolnak a magyar női vezetők (24 válaszadó, az összes kitöltő 3,4 százaléka) a világ női vezetőihez képest:
- Több mint 70 százalékuk bizakodó saját vállalata növekedési kilátásait illetően, de 33 százalék feletti azok aránya, akik az ország kilátásaival nem elégedettek (ez globálisan 25 százalék).
- 67 százalék bizakodó iparága kilátásait tekintve.
- Több mint 50 százalékuk úgy véli, hogy a szervezeti létszám növekedni fog a következő 3 évben.
- A legnagyobb veszélyek: szabályozásból fakadó (25 százalék), a tehetséges munkaerő hiánya (23 százalék), technológiai kockázat; globálisan ezek a tényezők: új/diszruptív technológiai kockázat (19 százalék), szabályozásból eredő (18 százalék), tehetséges munkaerő hiánya (17 százalék).
- 71 százalék szándékozik együttműködni innovatív startupokkal a növekedés érdekében (ez az arány globálisan 53 százalék).
- 54 százalék tervezi, hogy termékeit és szolgáltatásait online platformokon keresztül is elérhetővé teszi.
- 35 százalékuk szerint a személyes sikerhez elsősorban aktív személyes kapcsolati hálóra van szükség (globálisan 26 százalék gondolja így), másodsorban erős kommunikációs képességekre.
- Közel 30 százalékuk nem ismeri az új technológiákat (globálisan 14 százalék).
- 64 százalékuk véli úgy, hogy utódjuk nő lesz (globálisan 59 százalék).
(A borítókép a beszélgetésen készült - forrás: KPMG)