Az MNB nevében kérnek ki banki adatokat csalók
Ismeretlen csalók hamis elektronikus leveleket küldenek ki az MNB nevében, így próbálva magyar magánszemélyektől banki azonosítókat, pénzt kicsalni – írja a jegybank közleményében.
A Magyar Nemzeti Bank ügyfélbejelentések alapján értesült arról, hogy ismeretlenek a jegybank nevében vagy annak „elvárásaira” hivatkozva próbálnak banki adatokat kicsalni magánszemélyektől. Ehhez hasonló csalási kísérlet legutóbb 2016 decemberében történt.
A mostani levelek egy része – hasonlóan a korábbiakhoz – a „419-es vagy nyugat-afrikai csalás” jellegű. Ezeknél a feladók nagy összegű pénz – ebben az esetben jelentős örökség – rövidesen várható érkezéséről értesítik a címzetteket. Az átutalás feltételeként a feladók az MNB számára – pl. a várható átutalások eredetének igazolására, bizonyítására – az ügyfelek saját banki azonosítóit, illetve pénzt kérnek rövid határidővel. A levelek másik típusa szerint az MNB éppen azért kéri el az ügyféladatokat, hogy könnyebben felderíthesse a jövőben az ügyfelet érintő esetleges csalási kísérleteket.
Ha az ügyfelek az üzenetekre esetleg gyanútlanul válaszolnak, annak a súlyos kockázatnak tehetik ki magukat, hogy a megszerzett azonosítók révén a csalók pénzt emelhetnek le bankszámlájukról.
Az MNB soha nem küld ki ilyen tartalmú leveleket, a fogyasztók esetében átutalással összefüggő ügyintézést nem végez, azzal kapcsolatos információt e-mailben nem igényel. Az üzenetek feladói ismeretlen bűnözők, akik egyértelmű célja a fogyasztók megkárosítása.
Az MNB – amely minden ügyben büntető feljelentést tesz – az ügyfeleknek azt tanácsolja, ne reagáljanak az ilyen megkeresésekre, vagy ha ez mégis megtörtént, haladéktalanul lépjenek kapcsolatba a bankjukkal.