Trump vámjaitól félti a világgazdaságot a Moody's
További Gazdaság cikkek
- Gazdagabbak szerettek volna lenni a magyarok, ehelyett csúnyán befürödtek
- Itt a kormány válasza, ennyi pénzt kap minden megszülető gyermek
- A vártnál alacsonyabb bevételt termelt a Temu anyavállalata
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
Stabil szuverén hitelképességi kilátással kezdi 2019-et a világgazdaság, de a globális növekedési lendület lassul, és erősödnek a hosszabb távú gazdasági és pénzügyi stabilitást terhelő bizonytalanságok - ez áll a Moody's Investors Service kedden Londonban közzétett éves globális előrejelzésében, amiről az MTI írt.
A nemzetközi hitelminősítő 12 oldalas tanulmánya kiemeli, hogy annak a 138 országnak, amelynek adósosztályzatot adott a cég, a háromnegyedének besorolására stabil kilátás érvényes. További 15 szuverén adós felminősítés lehetőségére utaló pozitív kilátással szerepel a Moody's osztályzati listáján.
A cég 19 országra tart érvényben leminősítési kockázatokat jelző negatív kilátást. A Moody's elemzése hangsúlyozza, hogy egy évvel ezelőtt még 22 ország adósosztályzatát terhelte negatív kilátás. A cég arra számít, hogy
a globális GDP-érték zömét előállító húsz legnagyobb fejlett és feltörekvő gazdaság növekedése az idén tetőzik 3,3 százalékon, és 2019-ben 2,9 százalékra lassul.
A Moody's szerint ez is robusztus növekedés, ám a hitelminősítő várakozása szerint a G20 átlagán belül a fejlett ipari gazdaságok növekedési üteme jövőre már csak 1,9 százalék lesz az idei évre várt 2,3 százalék után. A G20 országcsoport feltörekvő térségi gazdaságaiban a Moody's az idén 5 százalékos, 2019-ben 4,6 százalékos átlagos GDP-növekedéssel számol.
A Moody's tanulmánya szerint a 2019-es év legerősebb, legkiterjedtebb hatású geopolitikai kockázati tényezője az Egyesült Államok kereskedelmi politikája lesz. Azok a vámok, amiket eddig Trump kormányzata kivetett a kereskedelmi partnereire a világkereskedelem éves értékének 2,5 százalékát érintik, a kilátásba helyezett büntetővámokkal együtt 1267 milliárd dollár értékű kereskedelmi forgalomra terjedhetnek ki. Ez a világgazdasági szintű GDP-érték 1,6 százalékának felelne meg, és a globális importérték 7,3 százalékát érintené.
A Kínával szembeni kétoldalú kereskedelmi intézkedéseken, illetve az acél- és alumíniumimportra érvényesített globális vámokon kívül az Egyesült Államok felvetette annak lehetőségét is, hogy a teljes amerikai autó- és autóalkatrész-importra is pótvámokat vet ki. Ez már komoly kockázatoto jelentene világgazdaság növekedési kilátásaira nézve, ennek hatása ugyanis a globális beszállító hálózat olyan nagy gazdaságait érintené a legközvetlenebb módon, mint Németország, Japán és Dél-Korea.
A Moody's szerint egy ilyen amerikai intézkedés kisebb mértékben ugyan, de szintén hatással lenne Magyarországra, Csehországra és Szlovákiára.
Egy másik nemzetközi pénzügyi szolgáltató csoport, a Bank of America-Merrill Lynch londoni kutatási részlege a közép- és kelet-európai EU-gazdaságok autóiparára gyakorolt potenciális hatást vizsgáló legutóbbi tanulmánya arra jutott, hogy a térségen belül Csehországban és Magyarországon a legnagyobb az autóexport GDP-arányos súlya: 12, illetve 18 százalék. Azt azért hangsúlyozták, hogy a keleti EU-gazdaságok teljes kivitelének 75-80 százaléka az Európai Unió piacaira irányul, és csak 2-3 százalék megy az Egyesült Államokba, a térség teljes autóexportjából pedig alig 0,5-1 százalékot vesz fel az amerikai piac.
Magyarország, amelyet a Moody's "Baa3" befektetési ajánlású államadós-osztályzattal tart nyilván, a stabil kilátású szuverén adósok között szerepel a cég listáján.