Teréz
9 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

Karácsony Gergely

Ellenzéki Összefogás
50.86% (353593 szavazat)

Tarlós István

FIDESZ-KDNP
44.1% (306608 szavazat)

A Honda Kínába menekült Trump háborúja miatt

2018.11.12. 20:41

Amikor Donald Trump amerikai elnök megindította a kereskedelmi háborút Kínával szemben, a fő érve az volt, hogy erre az amerikai ipar védelme érdekében van szükség.

A csaló kínaiak az olcsó termékeikkel tönkreteszik az amerikai ipart és elveszik az amerikai ipari munkahelyeket; ezért Washington védővámokat vet ki a kínai importra, ami megdrágítják a kínai termékeket, egyúttal pedig versenyképesebbé teszi a drágábban gyártó amerikai ipart. A kínai áruk megdrágulásával az ipari cégek inkább Amerikában gyártják majd az amerikai piacra szánt termékeiket, emiatt nő majd az ipar foglalkoztatás, és az Egyesült Államok újra naggyá lesz – nagyjából ez volt az elképzelés.

Hogy ez összességében mennyire sikerült, azt egyelőre nem lehet megmondani, bár a gazdasági realitások alapján azt eddig is tudni lehetett, hogy nem lesz ilyen egyszerű menet az ipar megvédése.

Mindenesetre az már most látszik, hogy Trump lépéseinek vannak nem várt áldozatai, ahogy arról a Nikkei japán üzleti lap beszámolt

a Honda például közölte, hogy az Egyesült Államokban csökkenti, Kínában pedig növeli egyes luxusautói gyártását.

A meglepő döntés mögött az áll, hogy a Honda eddig Amerikában gyártotta az Acura RDX nevű hobbiterepjárót, és onnan exportálták Kínába, mivel a kínai piacon elég jól fogy a modell. Ám a Washington által kirobbantott kereskedelmi háború során Peking – válaszlépésként – maga is növelte az amerikai importra kivetett vámokat, ezért már nem érte meg az Egyesült Államokból behozni a kocsit.

Ugyan az importált autók vámját júliusban 25-ről 15 százalékra csökkentették, kifejezetten az amerikai autókra 40 százalékos védővámot vetettek ki. A Honda már ezt megelőzően is fontolgatta, hogy az amerikai export kárára növeli a kínai termelést, de ezt követően egyértelművé vált a döntés.

Jelenleg egyébként az Egyesült Államok a Honda legfőbb gyártóbázisa, Kína csak a második helyen van, de a jelek szerint a sorrend a közeljövőben változhat. A BMW és a Daimler (Mercedes) szintén exportál luxusautókat az Egyesült Államokból Kínába, nekik árat kellett emelniük a vámháború miatt, a Honda részben az ő piaci részesedésükre is pályázik.