Black friday: rekordforgalom lehet az idén
További Gazdaság cikkek
- Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag
- Valaki csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
A Black Friday keretében vásárolni tervező magyarok 83 százaléka karácsonyi ajándékokat is tervez vásárolni idén. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a black friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló - derül ki a Cofidis Hitel Monitorországos reprezentatív kutatás friss adataiból.
A GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index című kutatássorozat idei negyedik jelentése alapján egyes kereskedők az éves online forgalmuk akár 60 százalékát is realizálhatják az ünnepi időszakban, míg a piaci átlag 35-37 százalék között várható. A forgalom várhatóan 18 százalékkal haladhatja meg a tavalyi utolsó negyedévben elért bevétel értékét.
Az idén fekete péntekezők nagyrészének (69 százalék) van valamilyen elképzelése arról, hogy mit szeretne venni, a black friday-en népszerű termékek köre nagyban hasonlít az ajándékként tervezett termékekére: ezt a listát is a ruhák, játékok, szépségápolási termékek, könyv és élelmiszer kategóriák vezetik. Ugyanakkor az elektronikai cikkek – különösen az okostelefon – és a háztartási berendezések kategóriái nagyobb figyelmet kapnak a Black Friday kapcsán, mint tervezett karácsonyi ajándékként.
A black friday közönsége nagyrészt webshopban tervez vásárolni (64 százalék). A vásárlás itt is elsősorban az aktuális havi jövedelemből történne (60 százalék), és bár kevesebben vesznek részt a black friday akcióban, mint karácsonyi ajándék beszerzésben, de akik igen, azok többet költenek, átlagosan 42 500 Ft-ot.
A korábban már fekete péntekező és idén is visszatérni vágyó vásárlók jellemzően a 30 év alattiak, a magasabb jövedelműek, illetve a gyerekesek közül kerülnek ki. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló. Idén közel ugyanennyién (38 százalék) valószínűsítik, hogy élni fognak az akcióval.
Az idén első alkalommal vásárlókéhoz (9 százalék) hasonló arányban vannak azok, akik a korábbi év után idén kihagynák a fekete pénteket (11 százalék), a lakosság fele (51 százalék) pedig sem korábban, sem idén nem kíván részt venni az akcióban.
A GKI Digital mérései szerint az idei november 16. és december 21. közötti 6 hetes ünnepi időszak online kiskereskedelmi forgalma összességében 16-17 százalékkal múlja majd felül a tavalyi szezon eredményeit. Az online kisker forgalma idén biztosan átlépi a 400 milliárd forintot. A Black Friday akciók során több mint 1 millió rendelés érkezhet a webáruházakhoz, melyek összértéke meghaladhatja a 40 milliárd forintot is.
A logisztikai kihívásokra felkészülve a webáruházak 83 százaléka igyekszik akár napi szintű előrejelzést készíteni logisztikai partnere számára a várható csomagforgalomról. A kézbesítések kapcsán a kereskedők döntő többsége (81 százaléka) bizakodó, arra számítanak, hogy az idei szezon komolyabb fennakadások nélkül telik majd.