Kiemelten ellenőrzi a webshopokat a minisztérium karácsony előtt

2018.12.12. 10:43

Minden év novembere és decembere a hagyományos kereskedelem mellett főszezon az e-kereskedelemben is, és mivel egyre többen vásárolnak online, a a fogyasztóvédelem megerősítette jelenlétét a webáruházak területén – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

Ez konkrétan azt jelenti, hogy a minisztérium IT Laboratóriuma novembertől kiemelten vizsgálja a webáruházakat. Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta, az ITM IT Laboratóriuma a fogyasztóvédelmi hatósággal közösen már több mint 1600 webáruházat ellenőrzött.

Az e-kereskedelemhez fűződő legalapvetőbb fogyasztói jog az elállási jog. Ha bármilyen okból nincs szükség a megrendelt termékre, akkor az az átvételtől számított 14 napon belül indokolás nélkül visszaküldhető a kereskedőnek. Az elállási jog a vásárlót a megrendelés és kiszállítás közötti időszakban is megilleti. Az is lényeges, hogy elálláskor a termék ára mellett a kiszállítás díját is vissza kell kapnia a fogyasztónak, a fizetéssel azonos módon a termék visszaérkezését követő 14 napon belül. A kereskedő az elállási jogot nem kötheti többletfeltételhez, mint például a bontatlan csomagolás, számla megléte stb., viszont fontos, hogy az elállási jog nem korlátlan, például CD-re, DVD-re, egyedileg készített termékre nem vonatkozik.

Az ITM-nek külön weboldala van, ahol ami már több mint 500, jogsértést elkövető webáruház adatait tartalmazza (ezt ide kattintva tudja megnézni). A honlapon az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett az is szerepel, ha a cég már teljesítette a határozatban foglaltakat, így az itt található webáruházak háromnegyede fogyasztóvédelmi szempontból már megfelelően működik.

Ha a körültekintő vásárlás ellenére mégis probléma merül fel, és azt a vállalkozással nem sikerül rendezni, a vásárló a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történő online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat, amely az info@magyarefk.hu címen érhető el.

Ebben a cikkben írtunk arról, hogy milyen trükkökre érdemes odafigyelni online vásárláskor.