Tesztelték a brit határon, hogy milyen lesz a brexit-káosz

2019.01.07. 12:42

Torlódáskezelési próbát tartottak hétfőn a délkelet-angliai nagy kikötők környékén, hogy kiderüljön, mekkora lenne a baj, ha március végén az Egyesült Királyság bármilyen megállapodás nélkül lépne ki az Európai Unióból – írja az MTI. 

A hétfői próbán, amelyben 150 kamion vett részt, azt tesztelték, hogy az EU-val folytatott kereskedelemben esetleg hirtelen megjelenő vám- és egyéb ellenőrzések milyen torlódásokat okozhatnak a délkelet-angliai kikötők környékén, és e fennakadásokat forgalomszervezési intézkedésekkel miként lehet kezelni.

A kamionok, amelyek üzemeltetőit a brit közlekedési minisztérium kérte fel a közreműködésre, a Canterbury városához közeli, ma már használaton kívüli Manston repülőtéren gyülekeztek, onnan elindultak a legnagyobb forgalmú brit kompkikötő, Dover felé, majd visszatértek a volt légikikötőbe.

A próba célja annak felmérése volt, hogy a helyi úthálózat hogyan bírja el nagyszámú kamion hirtelen feltorlódását, és a torlódások kezelésében hogyan lehet felhasználni kitérő parkolóként Manston repülőterét. A kidolgozott készenléti tervek alapján Manstonba szükség esetén kétezer kamiont is át lehetne terelni a közúti hálózatról, ha a térségi kikötők bedugulnának.  A brit kormány nemrégiben ismertetett hatásvizsgálatai azt mutatják, hogy

a vámellenőrzések hirtelen bevezetése okozta fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák a két legnagyobb kikötő, Dover és a közeli Folkestone kapacitásait.

Ahogy azt korábban az Indexnek Michael Lux vámszakértő is elmondta, félő, hogy ha nem lesz megállapodás az EU és a brit kormány között, akkor óriási káosz várható a brit határon, hiszen senki nem fogja tudni, milyen szabályok érvényesek a nemzetközi kereskedelemre. 

Hasonló következtetésre jutott az Imperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata, amely kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet csak négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna. Dover és a szemközti, franciaországi Calais kikötője között évente 2,5 millió kamion fordul meg.

Az EU és a brit kormány már kidolgozott egy megállapodást, amivel elkerülhető lenne a káosz, a 585 oldalas megállapodásról viszont még nem szavazott a brit parlament. Még karácsony előtt egyszer már úgy volt, hogy szavaznak róla, de mivel félő volt, hogy nem kapna többséget a javaslat, Theresa May miniszerelnök akkor elhalasztotta a szavazást. 

A megállapodásról várhatóan jövő kedden szavaz a londoni alsóház – a múlt héten már ismertté vált időpontot kormányforrások hétfőn megerősítették –, de továbbra sem garantált az egyezmény elfogadása, főleg az ír–északír határellenőrzés visszaállításának elkerülését célzó mechanizmus feletti súlyos nézetelérések miatt.