Vince, Artúr
-3 °C
1 °C

Tesztelték a brit határon, hogy milyen lesz a brexit-káosz

2019.01.07. 12:42

Torlódáskezelési próbát tartottak hétfőn a délkelet-angliai nagy kikötők környékén, hogy kiderüljön, mekkora lenne a baj, ha március végén az Egyesült Királyság bármilyen megállapodás nélkül lépne ki az Európai Unióból – írja az MTI. 

A hétfői próbán, amelyben 150 kamion vett részt, azt tesztelték, hogy az EU-val folytatott kereskedelemben esetleg hirtelen megjelenő vám- és egyéb ellenőrzések milyen torlódásokat okozhatnak a délkelet-angliai kikötők környékén, és e fennakadásokat forgalomszervezési intézkedésekkel miként lehet kezelni.

A kamionok, amelyek üzemeltetőit a brit közlekedési minisztérium kérte fel a közreműködésre, a Canterbury városához közeli, ma már használaton kívüli Manston repülőtéren gyülekeztek, onnan elindultak a legnagyobb forgalmú brit kompkikötő, Dover felé, majd visszatértek a volt légikikötőbe.

A próba célja annak felmérése volt, hogy a helyi úthálózat hogyan bírja el nagyszámú kamion hirtelen feltorlódását, és a torlódások kezelésében hogyan lehet felhasználni kitérő parkolóként Manston repülőterét. A kidolgozott készenléti tervek alapján Manstonba szükség esetén kétezer kamiont is át lehetne terelni a közúti hálózatról, ha a térségi kikötők bedugulnának.  A brit kormány nemrégiben ismertetett hatásvizsgálatai azt mutatják, hogy

a vámellenőrzések hirtelen bevezetése okozta fennakadások akár hat hónapig is jelentősen korlátozhatnák a két legnagyobb kikötő, Dover és a közeli Folkestone kapacitásait.

Ahogy azt korábban az Indexnek Michael Lux vámszakértő is elmondta, félő, hogy ha nem lesz megállapodás az EU és a brit kormány között, akkor óriási káosz várható a brit határon, hiszen senki nem fogja tudni, milyen szabályok érvényesek a nemzetközi kereskedelemre. 

Hasonló következtetésre jutott az Imperial College London egyetem nemrégiben elvégzett vizsgálata, amely kimutatta, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet csak négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna. Dover és a szemközti, franciaországi Calais kikötője között évente 2,5 millió kamion fordul meg.

Az EU és a brit kormány már kidolgozott egy megállapodást, amivel elkerülhető lenne a káosz, a 585 oldalas megállapodásról viszont még nem szavazott a brit parlament. Még karácsony előtt egyszer már úgy volt, hogy szavaznak róla, de mivel félő volt, hogy nem kapna többséget a javaslat, Theresa May miniszerelnök akkor elhalasztotta a szavazást. 

A megállapodásról várhatóan jövő kedden szavaz a londoni alsóház – a múlt héten már ismertté vált időpontot kormányforrások hétfőn megerősítették –, de továbbra sem garantált az egyezmény elfogadása, főleg az ír–északír határellenőrzés visszaállításának elkerülését célzó mechanizmus feletti súlyos nézetelérések miatt.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!