Tőzsdére ment az AutoWallis
További Gazdaság cikkek
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
- Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet
- Megtudtuk, mit iszik a magyar, ha igazán szomjas
- Nyolcvanéves a magyar történelem egyik legkockázatosabb vállalkozása
Mindig arra vágytam az általános iskolában, hogy egyszer én kezeljem a csengőt – mondta Veres Tibor, a Wallis Csoport elnöke, amikor február 7-én útjára indította a tőzsdei kereskedést. A csengetés apropója az volt, hogy csütörtökön bevezették a Budapesti Értéktőzsdére (BÉT) az AutoWallis Nyrt. új részvényeit.
Átvedlés
Emiatt a gyermekkori vágy miatt azonban aligha vállalta volna, a 2018-ban már 70 milliárd forintos árbevételű autóipari csoport a hosszú hónapokig tartó rendhagyó tőzsdére jutási folyamatot.
Az AutoWallis ugyanis gyakorlatilag belebújt egy 2012-ben alapított, már tőzsdén jegyzett kis vagyonkezelő cég, az Altera Nyrt. bőrébe. Aztán a korábbi kígyóbőr levedlése több lépcsőben sikerült, és immár teljesen az autóipari tartalommal forog a cég a tőzsdén, amely így jelenleg a hetedik legnagyobb árbevételű és a hetedik legnagyobb tőkeértékű (57 milliárd forint) jegyzett társaság.
Jól indult
Valójában, a leginkább a BMW forgalmazásról ismert AutoWallisnak nem a február 7-i volt az első kereskedési napja ezen a néven, de a papír mindenképpen jól debütált, hiszen az elmúlt napokban napi egymilliárd forintos forgalom mellett már intenzíven drágult a részvény.
A nagy kérdés nyilván az lesz, hogy végre sikerül-e valakinek a négy legnagyobb forgalmú és kapitalizációjú részvény (OTP, Mol, Magyar Telekom, Richter Gedeon) mellé felnőni a hazai parketten.
Erre az elmúlt két évben több kísérlet is zajlott.
- Sajnos a WizzAir, amely alkalmas lehetett volna erre, nem Budapestet választotta,
- a Konzum és az Opus, vagyis a NER-papírok méretben szinte befoghatják a vezető négyes alsó szintjét, mert most éppen egymilliárd eurós céggé egyesülnek,
- viszont a szektorát tekintve, az AutoWallishoz legközelebbi, logisztikai kísérlet, a Waberers inkább kudarctörténet lett.
A Waberers sokaknak okozhatott csalódást, hiszen valódi piaci sikerekkel bíró, nemzetközi, szektorszinten magasan jegyzett cégről van szó, ám hiába van másfél éve a tőzsdén, csak valahol a bevezetési ár 40 százalékán totyog.
A társaság most éppen vezetőváltással próbál új lapot nyitni, miközben a tőzsdére lépésnél belengetett tőkegyűjtési cél, a lengyel terjeszkedés, eddig inkább csak keserűséget hozott.
Ismerték a tőkepiacot
A Wallis-csoport számára nem új a tőzsde, mint azt Veres Tibor is kiemelte, a holding cégei közül a Graboplast már volt a tőzsdén és Müllner Zsolt AutoWallis-elnök szerint eljöhet az az időszak, amikor a speciális műanyagpadlókat gyártó cég visszatérhet a tőzsdére.
De már az AutoWallis előtt is a tőzsdén volt a Wallis-érdekeltségek közül az Alteo energetikai társaság, míg a kötvénykibocsátók között bukkant fel a WING, aminek a legutóbbi nagy irodapiaci dobása is egy tőzsdei kibocsátóhoz kapcsolódik, hiszen a csoportnak köszönheti a Magyar Telekom új székházát (amelynek futballszurkolói szempontból megvan az a jó tulajdonsága, hogy olyan szinten van ránőve a Fradi pályájára, hogy bizonyos helyekről biztosan belátni a Groupama Arénába).
Terjeszkednének
Az AutoWallis a jövőben többségében a Wallisé marad, de cél a közkézhányad növelése is. A potenciális tőkegyűjtésnek pedig a további növekedési tervek finanszírozása lehet a célja.
A vállalat azt tervezi, hogy a következő öt évben megkétszerezi árbevételét,
és már jövőre, a 2019-es eredménye alapján vonzó mértékű osztalékot fizet törzsrészvényei után.
A csengetést követő sajtótájékoztatón megismerhettük a Wallis-csoportot és ezen belül az autós részt, a már megnevezett cégek mellett így szóba kerültek a csoport Jeremie-pénzeket is használó kockázati tőkealap-kezelői és a Praktiker.
Keletre terjeszkednének
Mint emlékezetes, az Alterából úgy lett AutoWallis, hogy a főtulajdonos Wallis Asset Management Zrt. apportálta négy gépjármű-kereskedelmi és szolgáltatói tevékenységet ellátó cégét (ezek Wallis Automotive Europe, a Wallis Motor Pest, a Wallis Motor Duna és a Wallis Autókölcsönző). A tagvállalatok Magyarországon (3283 eladott autó) és a közép- valamint délkelet-európai régió tíz országában (1736 eladott autó) értékesítenek autókat, de a tevékenységek között van alkatrész kis- és nagykereskedelem, szerviz, gépjármű-kölcsönzés (a reptéren piacvezető Sixt franchise-jogai). A csoport által képviselt márkák közé tartoznak a BMW személyautók és motorkerékpárok mellett a MINI, az Isuzu, a Jaguar, a Land Rover, a Maserati, a Ssangyong.
Székely Gábor befektetési igazgató az AutoWallis terveivel kapcsolatban kiemelte: a társaság vezetése várhatóan májusra kidolgozza ötéves stratégiáját, és a vállalat jelenleg is keresi azokat a befektetési lehetőségeket Magyarországon, Kelet-Európában és a balkáni régióban, melyek hozzájárulnak a kitűzött célok teljesüléséhez.
Székely egyébként az átalakulási folyamat egyik nagy nyertesének tűnik, hiszen ő korábban az Appeninn kisebb tőzsdei társaságnál dolgozott, de immár a méretes AutoWallisnál lett igazgatósági tag.