Leállt az automaták NAV-os rendszere, a szövetség kompenzációról egyeztet
További Gazdaság cikkek
-
Van egy rossz hírunk, ha Azahriah koncertjére menne a Budapest Parkba, és még nincs jegye
- 13 éve nem teljesíti vállalását a magyar kormány
- Megnyílt Magyarország első vidéki Hilton szállodája Debrecenben
- Veszélyesen szennyezi az országot, de egyelőre nem látszik, mikor szabadulhatunk meg tőle
- Izmot növesztettek a zöldségtermelők, Nagy Istvántól kapták a pörgetőt
Több olvasónk is jelezte és megkeresésünkre a Magyar Ital-és Áruautomata Szövetség (MIÁSZ) is megerősítette, hogy a múlt héten részben leállt az a rendszer, ami az automaták felől továbbítja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal irányába az adatokat. Néhány cégnél több automata teljesen leállt, ami forgalomkiesést jelent ezeknek a cégeknek.
![cola](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2715/27155/271559/27155939_47a112930b250f5b85b2d2f48358a572_wm.jpg)
A felügyeleti rendszert üzemeltető Magyar Posta Zrt. közleménye is megerősíti, hogy
- problémák voltak az automata felügyeleti egységekkel,
- a forgalmi adatok lekérdezésére alkalmas Online Üzemeltetői Felület hosszabb ideig nem volt elérhető,
- illetve néhány esetben gond adódott az adatküldéssel.
A Magyar Posta közleményéből az is kiderül, hogy a hibát a háttérrendszer bővítése okozta.
Kérdésünkre a MIÁSZ közölte, hogy megbeszélését kezdeményeztek az illetékesekkel arról, hogy milyen megoldást lehet arra találni, hogy a jövőben ne forduljanak elő hasonló esetek, illetve hogy a keletkezett pénzügyi károkat hogyan lehet kompenzálni.
A NAV-nál és a Magyar Postánál is rákérdeztünk, hogy pontosan mennyi ideig tartott a leállás és hogy hány automatát érintett. Azt is megkérdeztük, hogy számíthatnak-e az automaták üzemeltetői pénzügyi kompenzációra a leállás okozta forgalomkiesés miatt. A NAV a Magyar Postához irányított minket, a Magyar Posta válaszait amint megkaptuk, közöljük.
2018. július 1-től az élelmiszert árusító automaták kizárólag a berendezések online felügyeletét ellátó AFE-eszközzel (automata felügyeleti egység) együtt működhetnek. 2017 nyarán a NAV nyilvántartásában 37 ezer étel- és italautomata volt az országban, jelenleg mintegy 22 000 automata rendelkezik AFE-eszközzel, és ebből körülbelül 20 ezer gép működik folyamatosan. Az automatás piac éves forgalma is csökkent, nagyjából 30-35 milliárdról 25 milliárd forintra.
A Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség (MIÁSZ) nagyon régóta lobbizott azért, hogy a kormány tegyen valamit az automatákat feketén kihelyező, ügyeskedő cégekkel, és szabályozza a piacot. A cégek transzparens működését célzó szabályozással összefüggő jelentős plusz költségek miatt az automaták száma az elmúlt időszakban csökkenést mutat, és várható, hogy a közeljövőben a berendezések további 10-15 százaléka tűnik el, elsősorban a hagyományos értékesítési csatornák által nehezebben kiszolgálható gyárakból, irodákból és közintézményekből.
Az automaták felügyeleti szolgáltatását egyedüli kijelölt szolgáltatóként a Magyar Posta látja el, a szolgáltatás jelenlegi díja 5000 forint/hó berendezésenként. A cégeket a havi díj felett egy 20 000 forint/berendezés éves felülvizsgálati díj is terheli. Az automaták havi átlagos nettó árbevétele a NAV adatai szerint 100 000 forint, így az új szabályozással összefüggő pénzügyi terhek mintegy 7-10 százalékos extra költséget jelentenek az ágazat számára, amely komoly megterhelés a piaci szereplőknek.
A felügyeleti szolgáltatáshoz kötődő magas díjak miatt az automatás vállalkozások úgy látják, hogy nem lesz fedezet a már most is elöregedett géppark cseréjére, korszerű készpénzkímélő fizetési eszközök telepítésére, azaz a jövőben várhatóan romlani fog az automatás értékesítés szolgáltatási színvonala. A szövetség ezért azt szeretné, hogy az automaták felügyeleti díját mérsékeljék, illetve az éves felülvizsgálat gyakorlati megvalósításáról és a felülvizsgálat díj átgondolásáról is egyeztetnek az illetékes szervekkel.